همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت روز سه‌شنبه ۶ سپتامبر (۱۶ شهریور) اعلام کرد مردان و زنانی که از مناطق دارای شیوع فعال زیکا بازمی‌گردند، بدون توجه به علامت‌دار بودن یا نبود یا تصمیم داشتن یا نداشتن برای بچه‌دار شدن باید برای شش ماه از دستورالعمل آمیزش جنسی ایمن را به کار ببندند یا از آمیزش جنسی خودداری کنند.

zika

به گزارش رویترز این دستورالعمل جدید نسبت به توصیه‌های پیشین سازمان جهانی بهداشت دراین‌باره  در ۷ ژوئن شدیدتر است. راهنمای پیشین فقط بر مردان متمرکز بود و دوره زمانی دست‌کم ۸ هفته را پیشنهاد می‌کرد.

سازمان جهانی بهداشت می‌گویند تغییر دستورالعمل دراین‌باره بر پایه شواهد جدیدی است که نشان می‌دهد سرایت ویروس زیکا از مردان بدون علامت به همسرانشان و از زنان علامت‌دار به همسرانشان امکان‌پذیر است و نیز شواهد جدید دراین‌باره که ویروس زیکا برای مدتی طولانی از حدی که قبلاً تصور می‌شود، در منی حضور دارد.

ثابت شده است که عفونت‌های زیکا در زنان باردار به  میکروسفالی نوزادان - نقصان جنینی که باعث کوچکی سر و رشد نکردن مغز می‌شود، می‌انجامد. رابطه میان زیکا و میکروسفالی برای نخستین بار در پاییز گذشته در برزیل آشکار شد و از آن هنگام بیش از ۱۸۰۰ مورد میکروسفالی در این کشور ثابت شده است.

عفونت‌های زیکا همچنین در بزرگ‌سالان با یک نشانگان عصب‌شناختی نادر به نام گی‌یان- باری که با فلج گذرای عضلات همراه است، و نیز اختلالات عصب‌شناختی دیگر مربوط شده است.

انتقال جنسی ویروس زیکا تا ۲۶ اوت در ۱۱ کشور گزارش شده است. 

کد خبر 345801

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha