چهارشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت بهداشت تایلند اعلام کرد از ابتدای سال ۲۰۱۶ تا کنون ۲۰۰ مورد عفونت زیکا در این کشور ثبت شده است و به این ترتیب این کشور یکی از بالاترین شمار موارد شناسایی‌شده عفونت زیکا در آسیای جنوب شرقی را دارد.

zika۴

به گزارش رویترز این اعلام وزارت بهداشت تایلند نخستین مورد گزارش موارد ثابت‌شده عفونت با ویروس زیکا در سال جاری میلادی است.

قبلاً کارشناسان با انتقاد از مقامات تایلند به خاطر کم‌اهمیت جلوه دادن خطر شیوع عفونت این ویروس منتقل‌شونده بوسیله پشه، آنان را فراخوانده بودند تا به طور شفاف‌تری تهدید ناشی از شیوع زیکا برای مردم تشریح کنند.

از طرف دیگر مقامات تایلند نگران هستند که اعلام اطلاعات درباره ویروس زیکا که به نقائص جنینی جدی مرتبط شده است، به بخش پرسود گردشگری این کشور آسیب برساند.

سواناچای واتانایائینگچاروئنچای، سخنگوی وزارت بهداشت تایلند روز سه‌شنبه ۱۳ سپتامبر (۲۳ شهریور) اعلام کرد: «ما از ماه ژانویه حدود ۲۰۰ مورد تأیید شده عفونت زیکا داشته‌ایم و در طول سه هفته گذشته در هر هفته به طور میانگین ۲۰ مورد جدید ثبت شده است.»

او گفت که شمار موارد بیماری در وضعیت پایداری است، اما در این باره توضیح بیشتری ندارد.

سنگاپور یک کشور دیگر این منطقه، نخستین مورد سرایت محلی ویروس زیکا را در ۲۷ اوت گزارش کرد و اکنون شمار موارد تأییدشده عفونت به بیش از ۳۰۰ مورد رسیده است.

ویروس زیکا که از پاییز گذشته تا به حال در بخش‌های بزرگی از آمریکای لاتین و کارائیب شیوع یافته است، سال‌هاست که در آسیا هم در گردش بوده است.

پژوهشگران می‌گویند دودمان ویروسی که در آسیا در گردش است با ویروس شایع در قاره آمریکا متفاوت است. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که میزان ایمنی جمعیت به دودمان آسیایی ویروس زیکا نامعلوم است.

سواناچی از مردم خواست وحشت‌زده نشوند و تلاش کرد به گردشگران هم اطمینان خاطر دهد.

او گفت: «افراد نباید از رفتن به ایالت‌هایی که موارد ویروس زیکا از آنها گزارش شده است، بترسند.»

عفونت‌های زیکا در زنان باردار در قاره آمریکا با ایجاد میکروسفالی در نوزادان- یک نقص هنگام تولد که با کوچکی سر و مغز همراهاست- و نیز سایر ناهنجاری‌های مغزی مرتبط شده است.

وزارت بهداشت تایلند گفته است تا به حال در این کشور هیچ مورد میکروسفالی مربوط به زیکا گزارش نشده است و بر وضعیت حدود دو دوجین زن باردار دارای عفونت زیکا نظارت دارد. به گفته این وزارت، شش نفر از این زنان نوزادان خود را بدون عارضه به دنیا آورده‌اند.

کد خبر 346297

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha