همشهری آنلاین: دومین همایش هم‌اندیشی بین‌المللی علما و فرهیختگان شیعه و سنی روزسه‌شنبه اول آبان در تهران آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری فارس حداد عادل رئیس مجلس شورای اسلامی که روز سه شنبه درهمایش هم‌اندیشی بین‌المللی علما و فرهیختگان جهان اسلام (شیعه وسنی) سخن می‌گفت با ابراز امیدواری از اینکه این جلسات باعث ایجاد وحدت امت اسلامی می‌شود، اظهار داشت: وضعیت امروزه جهان اسلام بسیار خطیر است و باید هوشیار باشیم.

وی با اشاره به حوادث یک قرن اخیر که در دنیای اسلام به خاطر چالش هایی که غرب برای آنها بوجود آورده گرفتار شده بیان داشت: تفرقه به امت اسلامی و به کیان و جامعه اسلامی صدمه وارد کرده است، اما خوشبختانه اکنون نشانه‌های امیدبخشی از بیداری جهان اسلام وجود دارد.

حداد عادل با بیان اینکه قرن بیستم، قرن ناکامی‌های بزرگ جهان اسلام بود تصریح کرد: خوشبختانه در بیست سال آخر قرن بیستم جهان اسلام به خاطر پیروزی انقلاب اسلامی در ایران روند جدیدی را مشاهده کرد و از آن پس شاهد گسترش موج بیداری در همه عالم اسلام هستیم.

وی با بیان اینکه مسلمانان اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که باید برای سرنوشت سیاسی و اجتماعی خود تلاش و آینده مناسبی را ترسیم کنند، اظهار داشت: اکنون نسل جوان جهان اسلام به برکت وجود دانشمندان و علمای دین به بیداری و بلوغ رسیده و آنها دیگر نمی‌خواهند در مقابل دنیای غرب تسلیم شوند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید جهان اسلام را بر اساس فکر و اندیشه اسلامی اداره کنیم، گفت: دشمنان اسلام برای مقابله با این بیداری و ایجاد تفرقه اقدامات زیادی را انجام دادند، که امت اسلامی باید برای مقابله با تلاش دشمنان اسلام و اقدامات تفرقه ‌افکنانه آنها بیدار باشد.

وی با اشاره به مسایل مختلفی که طی چند سال اخیر به خاطر سیاست‌های تفرقه‌ افکنانه دنیای غرب به خصوص امریکا در منطقه خاورمیانه و جهان اسلام به وجود آمده است، خاطرنشان کرد: یکی از انگیزه‌های غرب و امریکا برای مقابله با وحدت مسلمانان تسلط بر جهان اسلام و ثروت‌های عالم اسلام خصوصاً نفت خاورمیانه است.

حداد عادل با تاکید بر اینکه امروز مسئله انرژی مسئله اول صنعت، تمدن و پیشرفت است و دنیای غرب و امریکا در صدد تسلط بر کشورهای اسلامی و مناطق نفت‌خیز این کشورها می‌باشد، گفت: اهمیت نفت برای کشور امریکا فقط تسلط بر کشورهای اسلامی نیست، بلکه آنها می‌خواهند با تسلط بر کشورهای نفت‌خیز اهرمی برای کنترل کل جهان در اختیار داشته باشند.

وی با بیان اینکه امریکایی‌ها نمی‌خواهند این قدرت و اهرم در دست مسلمانان باشد، تصریح کرد: آنها حتی برای مواقع ضروری نیز می‌خواهند با استفاده از این اهرم در مقابل اروپا اعمال قدرت کنند که رمز لشگر کشی امریکا در سال‌های اخیر به خاورمیانه را می‌توان به خوبی درک کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی حمایت امریکا از رژیم صهیونیستی، لشگر کشی به افغانستان و عراق را از جمله اقدامات امریکا برای تسلط بر جهان اسلام عنوان کرد و افزود: این اقدامات کورکورانه و احمقانه برای انسانیت مایه ننگ است و هیچ توجیهی جز تسلط بر منطقه خاورمیانه را نمی‌توان برای آن فرض کرد.

وی با تأکید بر وحدت مسلمانان در مقابل تفرفه‌افکنی‌های غرب و خطری که اقدامات آنها جهان اسلام را تهدید می‌کند گفت: مسلمانان به یک بلوغ کامل با هویت اجتماعی و سیاسی اسلامی رسیده‌اند و باید نتایج این بیداری را با وحدت و اتفاق نظر نشان دهند.

حداد عادل ایران را پرچمدار وحدت جهان اسلام در همه اعصار عنوان کرد و افزود: امام خمینی (ره) همواره بر وحدت جهان اسلام تاکید داشتند و امروز نیز رهبر معظم انقلاب اسلامی به هر مناسبتی بر وحدت جامعه اسلامی تاکید دارند.

وی با بیان اینکه برای جهان اسلام در یکصد سال گذشته دردی بالاتر از تفرقه و درمانی مؤثرتر از وحدت وجود نداشته است، اظهار داشت: دشمنان می‌خواهند با ایجاد تفرقه و دشمن‌تراشی بیداری اسلامی را از بین ببرند که باید در مقابل آنها ایستادگی کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به جنگ‌های جهانی اول و دوم در اروپا گفت: اکنون اروپا آن جنگ و تفرقه‌ها را کنار گذاشته و با وحدت به سمت پیشرفت روی آورده که نشانه‌های آن پول واحد، پارلمان واحد، یکسان‌سازی استانداردها و حتی برداشتن مرزها در اروپا می‌باشد.

وی با اشاره به تصویب قانونی در امریکا برای تجزیه عراق بیان داشت: امریکا که باعنوان حمایت از آزادی و دموکراسی به خاورمیانه لشگر کشی کرد، اکنون در یک اقدام حیرت‌آور قانون تجزیه عراق را تصویب می‌کند که این امر نشان‌دهنده خصومت آنها با جهان اسلام است.

حداد عادل با بیان اینکه باید یک ساز وکار برای حفظ وحدت جهان اسلام ترتیب داد، تصریح کرد: وجود مشترکات فراوان بین شیعه و سنی کافی است که ما بر سر میثاق وحدت اتفاق نظر داشته باشیم، چرا که عوامل تفرقه بین شیعه و سنی بسیار کمتر از اسباب وحدت آنها می‌باشد و ما می‌توانیم تنوع در جهان اسلام را حفظ و از آن یک وحدت قوی بوجود آوریم.

رئیس‌مجلس شورای اسلامی حیثیت امروز جهان اسلام را با توجه به تفرقه‌افکنی‌های دشمنان در خطر دانست و افزود: مسلمانان باید دست در دست هم وحدت جهان اسلام دفاع از امت اسلامی و کمک به مظلومان تلاش نمایند و ما امیدواریم که هر چه سریع‌تر جهان اسلام به وحدت بیشتر دست یابند و شان والای خود را پیدا کنند.


ار سوی دیگر به‌گزارش ایرنا مهدی مصطفوی، رییس این سازمان در افتتاحیه این همایش، حضور علما و اندیشمندان در این هم اندیشی را موجب غنای بیشتر مباحث و برداشتن قدم‌های بلند، موثر و عملی در جهت انسجام اسلامی دانست.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مشاور رییس جمهور این هم اندیشی علما را صحنه زیبایی از نمایش وحدت ملی دانست و گفت:مسلمانان بزرگترین و بی بدیل‌ترین سرمایه وحدت"اسلام،قرآن ، کعبه و پیامبر اعظم حضرت محمد (ص)" را در اختیار دارند.

مصطفوی افزود:مجموعه‌ای از اقوام، فرهنگها و نحله‌های فکری و عقیدتی محدوده جغرافیایی کشورهای اسلامی را تشکیل داده است که این مجموعه دارای مزیت‌های اقتصادی و ظرفیت‌های مکمل یکدیگر است که لازم است در جهت حداکثر نمودن منافع کشورهای اسلامی مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی ظرفیت‌های سیاسی، فرهنگی، مذهبی ، پارلمانی ، اقتصادی و رسانه ای میان کشورهای اسلامی و تعامل سازنده آنهابا یکدیگر را از نقاط قوت و کلیدی جهان اسلام برشمرد که می‌بایست در جهت افزایش توانمندی و حوزه فعالیت آنها مورد استفاده قرار گیرند.

مشاور رییس جمهور اظهارداشت: برخی دربیرون تلاش کرده‌اند تا اسلام را دشمن فرضی قلمداد نموده و با ذکر نام تروریسم موجب ارعاب غیر مسلمانان و تقویت روحیه اسلام ستیزی گردند.

وی تاکید کرد: جهان اسلام با شناخت فرصت‌ها و درک موقعیت‌ها لازم‌است با دیدگاهی کل نگر و جامع‌الاطراف به مسائل درونی و پیرامونی خود نگریسته با عبور از مشکلات و اختلافات جزیی، در اندیشه تامین منافع اساسی خود باشد.

آنچه می‌تواند جهان اسلام را در این زمینه‌یاری نماید شکل‌گیری و تقویت انسجام اسلامی است. در حقیقت وحدت و یکپارچگی و همدلی عامل شکوفایی جهان اسلام است و تعامل سازنده و ارتباط مستمر فرهیختگان جوامع اسلامی با یکدیگر نقش بسیار مهمی درتثبیت انسجام اسلامی دارد. 

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی‌افزود:همکاری در حوزه مصالح عمومی در عین تفاوت‌های مذهبی ، عنصری هموارکننده در رسیدن به انسجام اسلامی است چرا که شرایط فعلی جهان بیش از گذشته همه مسلمانان را به یک اتحاد و انسجام اسلامی فرا می‌خواند.

مصطفوی در پایان گفت:جمهوری‌اسلامی ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی طی سه دهه اخیر تلاش نموده است تابه وظیفه خود در حمایت ازمصالح امت اسلامی و ارتقای جایگاه و نقش جهان‌اسلام در معادلات بین‌المللی عمل نماید و در این راه همواره خواستار وحدت و همبستگی کشورهای اسلامی برای دستیابی به اهداف عالیه جهان اسلام می‌باشد.

این همایش به همت سازمان ‌فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با همکاری وزارتخانه ها،سازمان‌ها و مراکز علمی مربوطه و با حضور علما، فرهیختگان و اندیشمندان شیعه و سنی از کشورهای مختلف جهان در تهران برگزار می شود.

در این همایش دو روزه بیش از صد تن از علما ، فرهیختگان و اندیشمندان شیعه و سنی بیش از بیست و پنج کشور جهان به بررسی مسائل وحدت جهان اسلام می پردازند.

این همایش به منظور اقدام عملی در راستای بیانات مقام معظم رهبری پیرامون "اتحاد ملی و انسجام اسلامی" اول و دوم آبان ماه سال جاری درتهران برگزار می‌شود.

جمهوری آذربایجان، آلمان ،اتیوپی ، اردن ، ازبکستان ،افغانستان ، آمریکا، انگلستان، ایتالیا، بحرین، بلغارستان، بنگلادش، بوسنی و هرزه‌گوین، پاکستان ، تانزانیا، تایلند، هند ، ترکیه ، چین، روسیه، زیمبابوه، سودان، سوریه، صربستان، عربستان، غنا، فلسطین، قزاقستان ، قطر، کویت، لبنان، مالزی، مصر، مغرب، نروژ و ترکمنستان کشورهای شرکت‌کننده در این همایش هستند.

کد خبر 34726

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز