همشهری آنلاین: رئیس مؤسسه بین‌المللی گفتگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها گفت: عدل از ویژگی‌های بارز تشیع در طول تاریخ است.

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی، شنبه‌شب در جمع مردم کاشان افزود: اگر بخواهیم روح نظام شیعی را وقتی به صورت نظام اجتماعی تجلی پیدا می‌کند، مشخص کنیم باید بگوییم که روح آن عدل و اهتمام آن به تحقق عدل در عرصه حیات اجتماعی است.

وی با بیان این که بارزترین وجه عدالت، وجه اقتصادی آن است، گفت: این یعنی دغدغه زندگی مردم را داشتن و از تبعیض رنج بردن و اینکه انباشت ثروت در یکجا و فقر درجای دیگر از دید اسلامی و شیعی به‌ویژه دید علوی، قابل قبول نیست.

خاتمی با تأکید بر این که باید ثروت‌های عمومی در اختیار کل جامعه و در راستای ارتقای آن قرار گیرد، گفت: بزرگترین منبع و ثروت ما، نفت است و اگر پیرو واقعی علی (ع) هستیم باید نفت را در جهت ارتقای توان جامعه و ایجاد اشتغال به کار بگیریم.

رئیس جمهور سابق کشورمان تأکید کرد: عدل شیعی آن است که بتوانیم اولاً امکانات را بالفعل کنیم و ثانیاً آنها را در اختیار کل جامعه قرار دهیم تا جامعه روی پای خود بایستد و با رشد اقتصادی، تولید و توزیع عادلانه داشته باشد.

خاتمی با بیان این‌که مصداق برجسته‌ی عدالت اجتماعی علوی، قبول حق حاکمیت انسان بر سرنوشت خویش است،گفت: مردم باید بیدار باشند و این حق را استیفا و برای آن تلاش کنند.

رئیس بنیاد باران گفت: شیعه در طول تاریخ با دو عنوان شاخص عقل و عدل شناخته شده‌است یعنی از مشخصات بارز تشیع این است که برای عقل وعدل جایگاه بسیار مهمی قائل است.

وی با بیان تأثیر شعارهای سوسیالیستی حتی در میان برخی از متدینین گفت:
سوسیالیسم ماده‌گراست و به ماده نگاه می‌کند و در عرصه حیات اجتماعی فقط به اقتصاد می‌اندیشند و وقتی می‌گوید عدالت، فقط به عدالت اقتصادی می‌اندیشد و به همین دلیل هم ناموفق است درحالی که نمی‌توان بدون در نظر گرفتن جنبه‌های دیگر زندگی حتی عدالت اقتصادی را ایجاد کرد و دست کم تجربه یک قرن بلوک شرق نیز این مسئله را نشان می‌دهد.

وی در ادامه گفت: امروز هم بعضی‌ها از عدالت صحبت می‌کنند و فقط جنبه‌های اقتصادی آن را در نظر می‌گیرند، البته جنبه اقتصادی عدالت خیلی مهم است، ولی خطر این است که از راه حضرت علی(ع) جدا شویم زیرا عدالت علی(ع) بسیار وسیع‌تر از عدالت اقتصادی است؟

وی افزود: مصداق برجسته‌ عدالت اجتماعی علوی، قبول حق حاکمیت انسان بر سرنوشت خویش است، یعنی اصل طلایی ششم قانون اساسی که می‌گوید حاکم مطلق بر انسان و جهان خداست و هم‌اوست که انسان را برسرنوشت اجتماعی خود حاکم کرده است و هیچ‌کس نمی‌تواند این حق را از مردم بگیرد.

رئیس‌جمهور سابق کشورمان افزود: امروز بشر افتخار می‌کند که حق حاکمیت بر سرنوشت را در طول تاریخ به‌دست‌آورده است ولی جمهوری اسلامی می‌گوید حق حاکمیت انسان بر سرنوشت نه تنها حق طبیعی بلکه حقی الهی و مقدس است و این دیدگاه امیرالمومنین(ع) است یعنی همان طور که نسبت به فقر جامعه و تبعیض ناراحت است، نسبت به حق حاکمیت جامعه نیز دغدغه دارد.

وی اضافه کرد: حضرت علی (ع) وقتی روی کار می‌آید که‌همه مردم او را بخواهند و به او رای بدهند. هنگامی هم که روی کار می‌آید هیچ حکومتی مثل حکومت او، حق مردم را مورد احترام قرار نداده و هیچ حکومتی در عالم، حق اعتراض را مانند حضرت امیرالمومنین(ع) نپذیرفته است.

خاتمی تصریح کرد: طرفداران آزادی اندیشه با ولنگاری اخلاقی مخالفند و مگر می‌شود انسان مسلمان باشد و با بی‌بندوباری اجتماعی و فساد موافق باشد.

خاتمی گفت: در جمهوری اسلامی ایران که از دل مکتب تشیع برآمده و بر اساس آزادی‌های اساسی انسان استوار شده است و در آن میزان و ملاک رای مردم است، حاکمان و خدمتگزاران پاسخگوی مردم هستند.

رئیس مؤسسه بین‌المللی گفتگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها با گرامیداشت یاد و خاطره آیت‌الله یثربی امام جعمه فقید کاشان از وی به عنوان انسانی منیع‌الطبع و والامرتبه یاد کرد.

وی افزود: آثار برکات شخصیت‌های گرانقدری مانند حضرات آیات سیدعلی یثربی، مدنی، صبوری و دیگر دانشمندان کاشان و عشق و علاقه مردم این منطقه به خاندان عصمت و طهارت، این شهر را در طول تاریخ از طوفان‌های بزرگ رهانیده‌است.

خاتمی سفر قبلی‌اش به کاشان اشاره کرد و گفت: بسیار خرسندم که طرح انتقال- آب زاینده‌رود به این شهر با همت مسئولان در دوره ریاست‌جمهوری‌ام، اجرا شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی به دعوت مجمع روحانیون مبارز و ائتلاف اصلاح‌طلبان کاشان به این شهر سفر کرده بود.

کد خبر 27697

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز