دوشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۵:۵۲
۰ نفر

سوریه در ۵.۵سال بحران خود شاید اکنون با آزمون آتش‌بس مورد توافق روسیه و آمریکا حساس‌ترین روزهای خود را پشت‌سر می‌گذارد اما جنگنده‌های ائتلاف آمریکا در این برهه اقدام به بمباران مواضع ارتش سوریه کرده‌اند که کشته شدن حداقل ۸۰نظامی سوری را به‌دنبال داشته است.

ارتفاعات جبل الثرده که مورد حمله آمریکا قرار گرفت

هرچند مقام‌هاي آمريكا بلافاصله با انتشار خبر اين ماجرا شروع به ابراز تأسف كرده و اين حمله را غيرعمدي و اشتباه خواندند اما مقام‌هاي روسيه با رد چنين ادعايي مي‌گويند اين اقدام 2روز قبل از فرارسيدن موعد همكاري‌هاي نظامي دو كشور توافق آتش‌بس را در معرض خطر جدي قرار داده است. مقام‌هاي روسيه تأكيد كرده‌اند كه درصورت شكست كامل اين توافق مسئوليت آن به‌عهده آمريكا خواهد بود.

براساس گزارش‌هاي منتشر شده 4جنگنده اف-16و آ-10 در حمله به مواضع ارتش سوريه در ارتفاعات جبل الثرده در نزديكي فرودگاه ديرالزور نقش داشته‌اند و بمباران آنها فرصت مناسب را براي افزايش حملات گروه تروريستي داعش در اين منطقه فراهم كرده است. جبل‌الثرده منطقه‌اي استراتژيك و مشرف بر فرودگاه نظامي ديرالزور است. گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه نيروهاي سوري پس از اشغال موقت اين منطقه موفق به باز‌پس‌گيري آن شده‌اند. شبكه الجزيره اما روزگذشته از هدف قرار دادن يك جنگنده سوري توسط تروريست‌هاي داعش در ديرالزور خبر داد. دولت آمريكا در اين رابطه اما تنها از جان باختن غيرعمدي نيروهاي ارتش سوريه ابراز تأسف كرده است. فرماندهي مركزي آمريكا در بيانيه‌اي اعلام كرده كه نيروهاي ائتلاف تصور مي‌كرده‌اند كه در حال هدف قرار دادن مواضع داعش هستند و پس از متوجه شدن ماجرا حملات خود را متوقف كرده‌اند. مقام‌هاي روسيه اما با نپذيرفتن اين ادعا درخواست برگزاري نشست اضطراري شوراي امنيت را دادند كه به صحنه تقابل دو طرف تبديل شد. سامانتا پاور، سفير آمريكا در سازمان ملل بسيار سريع نشست شوراي امنيت را ترك كرد تا به جاي حل ماجرا در اين نشست به ميان خبرنگاران برود. او در حرف‌هايش 30ثانيه را به ابراز تأسف درباره كشته شدن نظاميان سوري پرداخت و 15دقيقه به روسيه به‌خاطر آنچه «رياكاري، بدلكاري و بدگماني» مسكو خواند، حمله كرد.

  • همه‌‌چيز نشان از عمدي بودن ماجرا دارد

ارتش سوريه در بيانيه‌اي اين حمله را دليل محكمي بر حمايت آمريكا و متحدانش از داعش و گروه‌هاي تروريستي ديگر خوانده است. ويتالي چوركين، سفير روسيه در سازمان ملل هم كه پس از پاور به ميان خبرنگاران آمد اعلام كرد كه زمان و ديگر جزئيات اين حمله نشان مي‌دهد كه اين اقدام به‌صورت عمدي صورت گرفته و مي‌تواند سندي براي حمايت آمريكا از داعش و گروه‌هاي مرتبط با القاعده باشد. او گفت: بسيار محتمل است كه آمريكا تصميم گرفته تا اين حمله خاص را در اين موقعيت انجام دهد. چوركين در پاسخ به سؤالي درباره آينده توافق آمريكا و روسيه گفت: اين يك علامت سؤال بزرگ است. اگر مقام‌هاي آمريكا بخواهند رفتاري مانند سفيرشان داشته باشند اين توافق در خطر جدي قرار دارد. سفير روسيه همچنين به اختلافات دولت آمريكا و پنتاگون درباره توافق اشاره كرد و گفت: چه‌كسي در واشنگتن مسئول است؟ پنتاگون يا كاخ سفيد؟ چون ما حرف‌هايي از پنتاگون شنيده‌ايم كه كاملا در تضاد با مواضع باراك اوباما و جان كري است. چوركين با اشاره به زمانبندي اين حمله 2روز قبل از شروع مرحله مورد توافق براي همكاري نظامي مسكو و واشنگتن اعلام كرد: چرا آمريكا پس از اين همه سال ناگهان حالا تصميم گرفت تا به ارتش سوريه در دفاع از شهر ديرالزور كمك كند؟ نيروهاي آمريكايي در زماني كه داعش به سمت پالميرا پيشروي كرد، تنها تحركات تروريست‌ها را نگاه كردند. سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه هم روز گذشته در بيانيه‌اي اعلام كرد كه اين حمله يا بي‌مبالاتي مطلق يا كمك مستقيم به داعش بوده است. همزمان با اين تحولات ابومحمد الجولاني، رهبر گروه تروريستي جبهه فتح‌الشام (جبهه‌النصره سابق) در گفت‌وگوي ويژه با شبكه الجزيره توافقنامه آمريكا و روسيه براي آتش‌بس در سوريه را محكوم كرده و خواستار تشكيل گروهي مسلح و متحد براي آنچه حمايت از اهل سنت سوريه خوانده، شده است.

  • اشتباه‌هاي هميشگي به نفع داعش

آمريكا چندين‌بار اعلام كرده كه در سوريه اشتباهاتي مرتكب شده كه همه آنها به نفع داعش بوده است. مارس۲۰۱۶ مسئولان آمريكايي اعلام كردند كه گروه‌هاي مسلحي كه پنتاگون از آنها حمايت مي‌كرد وارد درگيري‌هايي با گروه‌هايي شدند كه مورد حمايت سيا بودند. اكتبر 2014 هم وزارت دفاع آمريكا اذعان كرد كه برخي از سلاح‌هايي را كه جنگنده‌هاي آمريكايي بر فراز شهر كردنشين كوباني انداخته بودند اشتباها به‌دست داعش افتاده است.

کد خبر 346832

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha