همشهری‌آنلاین: سامانتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت روسیه از کرسی دائم در شورای امنیت برخوردار است. این یک امتیاز و مسئولیت است. اما روسیه در سوریه و حلب از این امتیاز تاریخی سوء استفاده می‌کند.

سامانتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل مدعی شد که روسیه مسئول تمامی اقدام‌هاي "وحشتناکی" است که در سوریه اتفاق می‌افتد.

او اما نسبت به ۵ / ۱ میلیون غیرنظامی که مخالفان سوری تحت حمایت آمریکا آب را بر روی آن‌ها بسته‌اند، همچنان سکوت کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سامانتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل در سخنانی، روسیه را مقصر افزایش ناآرامی‌ها در سوریه پس از فروپاشی توافق آتش‌بس هفته گذشته دانست.

این توافق صلح به دنبال حمله هوایی تحت رهبری آمریکا در شهر دیرالزور که در آن ۶۲ سرباز ارتش سوریه کشته و چندین تن دیگر زخمی شدند، ملغی شد؛ حمله‌ای که باعث تشدید درگیری‌ها نیز شد.

در همین حال روسیه به ۳۰۰ نقض آتش‌بس از سوی مخالفان سوری تحت حمایت آمریکا در روزهای نخست آتش‌بس و امتناع مخالفان "میانه‌رو" از قبول شرایط توافق حاصل شده میان آمریکا و روسیه که در آن از مخالفان سوری می‌خواهند با گروه تروریستی جبهه النصره همکاری نکند، اشاره دارد.

شورای امنیت سازمان ملل پيشتر به درخواست آمریکا، انگلیس و فرانسه و براي مذاکره درباره وضعیت رو به وخامت در شهر حلب همزمان با تشدید حمله‌هاي هوایی دولت دمشق با هدف تشدید محاصره و شکستن بن بست دیرینه با مخالفان سوری، تشکیل جلسه داد.

پنج شنبه اول مهر مخالفان سوری مدعی شدند که نیروی هوایی ارتش سوریه تاسیسات تصفیه آب برای ۲۵۰ هزار ساکن شرق حلب را که تحت کنترل مخالفان سوری است، هدف گرفته.

مخالفان سوری در یک اقدام بی‌سابقه و تلافی‌جویانه تروریستی، آب را بر روی ۵ / ۱ میلیون ساکن غرب حلب که تحت کنترل دولت دمشق است، بستند و باعث شدند تا یونیسف هشدار داد که اگر خانواده‌های مستاصل مجبور شوند از آب آلوده بنوشند، خطر جدی تلفات وسیع در بین ساکنین به ویژه کودکان وجود دارد.

اما علیرغم این شرایط، سامانتا پاور به اتهام زنی‌ علیه مسکو پرداخت و مدعی شد: "آنچه روسیه انجام می‌دهد و حمایت می‌کند، مقابله با تروریسم نیست. این وحشیگری است. روسیه و بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه به جای دنبال کردن صلح، باعث جنگ می‌شوند. آن‌ها به جای کمک به ارسال کمک‌ها به غیرنظامیان، کاروان‌های کمک‌های بشردوستانه، بیمارستان‌ها و افرادی که در تلاشند جان مردم را حفظ کنند، بمباران می‌کنند!"

او گفت: "الان زمان آن فرا رسیده که بگوییم چه کسی این حمله‌هاي هوایی را انجام می‌دهد و غیرنظامیان را می‌کشد.

در همین حال ماتئو ریکرافت، سفیر انگلیس در سازمان ملل نیز در تکمیل اظهارات پاور گفت: با توجه به تشدید درگیری‌ها در حلب، روسیه احتمالا از روند ایجاد صلح در سوریه کنار گذاشته می‌شود.تلاش روسیه برای ایجاد صلح در سوریه به پایان خود نزدیک شده و شورای امنیت باید برای اجرای مسئولیت‌هایش آماده باشد.

او مدعی شد: "دولت اسد و روسیه به جای برقراری صلح، جهنم تازه‌ای در حلب به وجود آوردند. روسیه در انجام «جنایات جنگی» با دولت دمشق همکاری می‌کند"

 

کد خبر 347535

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha