همشهری آنلاین: یک مقام نظامی ترکیه خبر داد بعد از حدود یک هفته جلسه با همتایان روس، دو طرف ساز و کاری را تعیین کردند تا درپی آن از حوادث مشابه ساقط شدن جنگنده روسیه به دست ترکیه در ۲۴ نوامبر ۲۰۱۵ جلوگیری شود.

توافق شرافتمندانه مسکو و آنکارا برای استفاده از حریم هوایی سوریه

به گزارش خبرگزاری فارس، یک مقام نظامی ترکیه خبر داد بعد از حدود یک هفته جلسه با همتایان روس، دو طرف ساز و کاری را تعیین کردند تا درپی آن از حوادث مشابه ساقط شدن جنگنده روسیه بدست ترکیه در 24 نوامبر 2015 جلوگیری شود.

به گفته‌ی این مقام ترک، پیش‌نویس سندی در این باره درحال آماده سازی است و دو طرف روی یک «قرارداد شرافتمندانه» توافق کردند که طی آن جنگنده‌های روسیه و ترکیه از ورود به حریم هوایی مناطقی که نیروهای هرکدام از کشورها در آن عملیات می‌کنند، منع شده‌اند.

به نوشته وبگاه روزنامه «حریت» تصمیم همکاری برای هماهنگی پروازهای نظامی برفراز سوریه طی جلسه رؤسای ستادهای مشترک ارتش روسیه و ترکیه در 15 سپتامبر در آنکارا گرفته شد.

«حلوجی آکار» و «والری گراسیموف» رؤسای ستاد مشترک ترکیه و روسیه در این جلسه، ایحاد خط تماس مستقیم میان نیروهای هوایی دو کشور را برای جلوگیری از حوادث غیر مترقبه تایید کردند.

در 24 نوامبر 2015 نیروهای ارتش ترکیه یک جنگنده سوخو 24 روسیه را که در شمال سوریه مشغول عملیات ضد گروه‌های تروریستی بود، هدف قرار داده و ساقط کردند. درپی این واقعه، روابط ترکیه و روسیه متشنج شده و به مدت 9 ماه مناسبات دیپلماتیک دو کشور قطع شده بود. تابستان امسال بود که بعد از ارسال نامه عذرخواهی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه به «ولادیمیر پوتین» همتای روسیه‌ای خود، روابط دو کشور به حالت عادی بازگشت.

کد خبر 347199

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha