سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۹
۰ نفر

نویسنده ۳۶ ساله بریتانیایی در شرایطی با نخستین کتاب خود به فهرست ۱۳ نامزد اولیه جایزه معتبر من بوکر راه یافته که دست برخی بزرگان ادبیات انگلیسی‌زبان از جمله یان مک‌یوان و جولین بارنز به این جایزه نمی‌رسد.

دورخیز برای بردن بوکر با کتاب اول

به گزارش همشهري، در فهرست اوليه من بوكر امسال نام 4 نويسنده نوقلم به چشم مي‌خورد اما وايل منموير از يك نظر ديگر هم با ساير نامزدها تفاوت دارد. او به تازگي دوره آنلاين آموزش نويسندگي را به پايان رسانده و نخستين كتاب داستان خود را پشت يك خودرو فولكس واگن در منظره‌اي مشرف به صخره‌هاي ساحل شمالي كورنيش نوشته است؛ تجربه‌اي غريب براي يك نويسنده تازه‌كار كه شايد به كسب جايزه‌اي معتبر ختم شود.

خالق The Many درباره تجربه نوشتن داستان در خودرو مي‌گويد: «من اصلا انتظار نداشتم كتابم چاپ شود يا كسي بخواهد آن را نقد كند چه برسد به اينكه نامزد دريافت جايزه من بوكر هم بشود.» شايد حق با منموير باشد؛ داستان كتاب بسيار غريب و تلفيقي ناموزون از معما، وحشت، علم و خيال و البته تعليق است و ماجراهاي آن در يك روستاي دورافتاده ماهيگيري در ساحل دريايي متلاطم مي‌گذرد.

نويسنده انگليسي پدر 2 كودك لحظه‌اي كه خبر نامزدي 13 كتاب براي جايزه من بوكر اعلام شد، در حال خوردن قهوه با مادربزرگ 90 ساله‌اش بود. به همين دليل، خيلي دير در جريان ماجرا قرار گرفت و وقتي فهميد براي بردن اين جايزه بايد با بزرگاني چون جي ام كوتسي رقابت كند، بيش از اندازه به خودش باليد. او كوتسي را قهرمان دنياي ادبيات خود مي‌داند و شايد انتظار نداشته باشد داوران بوكر جايزه را به يك نويسنده گمنام بدهند.

منموير امروز مي‌تواند منبع الهام و الگوي تمام كساني باشد كه در آرزوي نويسنده شدن هستند اما به اندازه كافي وقت براي رسيدن به آرزويشان ندارند. او كه از 6 سالگي به نوشتن كتاب فكر مي‌كرد، سرانجام در اوايل دهه سوم عمر خود تصميم گرفت دوره‌هاي آموزشي را بگذراند. اين دوره شروع نوشتن داستان نام داشت و با كمك، راهنمايي و مشاوره برخي نويسندگان نامدار و استفاده از نرم‌افزارهاي تلفن همراه به پايان رسيد.

منموير سرانجام نخستين كتاب خود The Many را به يك ناشر كوچك و مستقل سپرد و موفق شد آن را تابستان همين امسال روانه كتابفروشي‌ها كند؛ اتفاقي بزرگ در زندگي نويسنده‌اي كه خودرويي به نام اسكاي را براي محل نوشتن برگزيده و همواره از مناظر طبيعي ساحل دريا الهام گرفته است.

کد خبر 341986

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha