کتابخانه بریتانیا برای نخستین‌بار نامه‌ای از آرشیو خود به نمایش گذاشت که محتوای آن مخالفت تی‌اس. الیوت با انتشار یکی از تحسین‌شده‌ترین کتاب‌های کارنامه جورج اورول در انتشارات فیبر‌اند فیبر است.

افشای نخستین سند مخالفت با شاهکار اورول

به گزارش همشهري، «مزرعه حيوانات» نخستين بار 17اوت 1945يعني حدود 2هفته پيش از پايان جنگ جهاني دوم در انتشارات سكر‌اند واربورگ منتشر و به يكي از ماندگارترين آثار در نقد قدرت به‌ويژه در نظام‌هاي سوسياليستي تبديل شد اما اورول براي يافتن ناشر كتاب خود راهي دراز پيش رو داشت؛ 4ناشر آن را رد كردند و يكي هم كه دست‌نوشته نويسنده را تأييد كرده بود، پس از مشورت با وزارت اطلاعات بريتانيا ترجيح داد از خير انتشار آن بگذرد.

اسنادي كه به تازگي از آرشيو كتابخانه بريتانيا بيرون آمده، نشان مي‌دهد حتي يكي از نامدارترين چهره‌هاي ادبي بريتانيا در قرن بيستم هم با انتشار مزرعه حيوانات البته به دلايل ادبي موافق نبود. اليوت كه به نمايندگي از مديران فيبر‌اند فيبر متن كتاب اورول را خوانده بود، در نامه‌اي به نويسنده دلايل خود را چنين شرح داد: «ما معتقد نيستيم كه اين بهترين زاويه ديد براي انتقاد از شرايط سياسي جامعه امروز است.» در دوره‌اي كه بريتانيا با شوروي عليه آلمان نازي متحد شده بود، انتشار مزرعه حيوانات مي‌توانست از نظر سياسي به ضرر انگليس باشد.

اليوت در نامه‌اي كه با «اورول عزيز» آغاز مي‌شود و تاريخ 13ژوييه 1944را بر خود دارد، نكته‌هاي برجسته كتاب اورول را مي‌پذيرد و در عين حال اعتراف مي‌كند: «ما مي‌پذيريم كه اين يك متن ادبي متمايز است و با مهارت تمام نوشته شده است. شيوه روايت داستان مخاطب را با خود همراه مي‌كند و از زمان خلق داستان گاليور، كمتر نويسنده‌اي توانسته چون شما به چنين موفقيتي برسد.» اليوت در آن زمان برترين شاعر انگليسي‌زبان در قيد حيات بود و طبعا مخالفت او با يك كتاب، پايان راه آن تلقي مي‌شد.

اورول سرانجام موفق شد كتاب جنجالي خود را چاپ و روانه كتابفروشي‌ها كند اما مقدمه‌اي كه او بر چاپ اول مزرعه حيوانات نوشته بود، تا سال 1972اجازه انتشار پيدا نكرد. در بخشي از آن مقدمه چنين آمده است: «وقتي در 1943نگارش مزرعه حيوانات را به پايان رساندم، مثل روز برايم روشن بود كه براي انتشار آن به مشكلات اساسي برمي‌خورم.» هرچند مزرعه حيوانات پس از چاپ، بسيار مورد توجه قرار گرفت و منبع الهام هنرمندان ديگر در عرصه‌هاي فيلم، موسيقي و تئاتر شد.

کد خبر 335094

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha