سه‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۵
۰ نفر

نتایج بررسی یک سال فعالیت کتابخانه مقر اصلی سازمان ملل متحد در نیویورک نشان می‌دهد کتابی درباره مصونیت مقام‌های رسمی از جنایات بین‌المللی بیش از سایر کتاب‌ها مرور شده و سرگذشت مشهورترین دختر پاکستان محبوب‌ترین کتاب میان دیپلمات‌های شاغل در سازمان ملل بوده است.

کتاب

به گزارش همشهري، كتابخانه داگ هامرشولد كه به نام دبير كل فقيد سازمان ملل در دهه 1950 نامگذاري شده، امسال گامي در راستاي شفاف كردن فعاليت‌هاي خود برداشت و در اقدامي عجيب، محبوب‌ترين و پرمراجعه‌ترين كتاب‌هاي خود را معرفي كرد. به اين ترتيب مشخص شد سياستمداران بين‌المللي بيش از همه به كتاب «مصونيت روساي دولت‌ها و مقام‌هاي دولتي از جنايات جنگي» نوشته دكتر رامونا پدرتي توجه نشان داده و آن را از كتابخانه به امانت برده‌اند.

اين نتيجه علاوه بر شگفت‌انگيز بودن تا حدودي شرم‌آور هم به‌نظر مي‌رسد چرا كه ثابت مي‌كند ديپلمات‌ها براي فرار از درگير‌شدن در پرونده جنايت‌هاي بين‌المللي درپي يافتن راه‌هاي قانوني نظير استفاده از حق مصونيت هستند. كتاب در واقع متن رساله دكتري پدرتي در دانشگاه لوسرن سوئيس است و به مخاطب خود مي‌گويد روساي دولت‌ها و حكومت‌ها چگونه و در چه مواردي در دادگاه‌هاي خارجي و بين‌المللي به ارتكاب جنايات جنگي متهم و در دادگاه لاهه محاكمه مي‌شوند.

با رسانه‌اي شدن اين خبر، مسئولان كتابخانه مشهور شهر نيويورك تلاش كردند به ماجرا از زاويه‌اي ديگر بپردازند و آن اينكه، مصونيت روساي دولت‌ها و مقام‌هاي دولتي از جنايات جنگي محبوب‌ترين «كتاب تازه» كتابخانه است و ‌ماه ژوييه 2015 به منابع موجود در آن افزوده شده است.

براساس آمار كتابخانه، اين كتاب در 5‌ماه منتهي به پايان سال 2015 فقط 2بار به امانت رفته و كاربران 4بار آن را در محيط كتابخانه مطالعه كرده‌اند. عنوان محبوب‌ترين كتاب كتابخانه داگ هامرشولد در مقر اصلي سازمان ملل متحد در شهر نيويورك همچنان در اختيار «من ملاله هستم» است كه سرگذشت ملاله يوسف‌زي دختر نوجوان پاكستاني را روايت مي‌كند. ملاله كه در سال‌هاي اخير موضوع كتاب‌ها و مستندهاي بسياري بوده، پاييز 2012 مورد حمله يكي از اعضاي طالبان قرار گرفت و به‌شدت مجروح شد. او يك سال بعد داستان زندگي خود را در من ملاله هستم روايت كرد و در 2014 جايزه صلح نوبل را برد.

  • الهه رحماني خاكي
کد خبر 321396

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha