یکی از مرموزترین کتاب‌های باقیمانده از دوران رنسانس ایتالیا که عمر بسیاری از دانشمندان برای رمزگشایی از متن و تصاویر شگفت‌انگیز آن به سر آمده، از کتابخانه دانشگاه ییل خارج می‌شود و نسخه‌های رونوشت برابر اصل آن در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

کتاب

به گزارش همشهري، «دست‌نوشته‌هاي ووينيچ» كتابي است كه گمان مي‌رود بين سال‌هاي 1400تا 1450ميلادي در ايتاليا خلق شده باشد و شخصي به نام ويلفرد ووينيچ آن را در 1912كشف كرد. تلاش‌هاي فراواني كه در 100سال اخير به‌ويژه در دوران جنگ جهاني دوم براي رمزگشايي از كتاب انجام شده، همگي به شكست انجاميده و هنوز كسي نمي‌داند هدف خالق ناشناس ووينيچ از زبان گنگ و تصاوير نامفهوم كتاب چه بوده است.

با اين حال، يك ناشر كوچك و مستقل اسپانيايي كه دستي در انتشار كتاب‌هاي نادر دارد، پس از حدود 10سال تلاش موفق شد حق چاپ چند نسخه محدود از ووينيچ را به‌دست آورد و پيش‌فروش آن هم موفقيت‌آميز بوده است. خوان‌خوزه گارسيا، مدير انتشارات سيلوي اسپانيا كه براي رضاي دل خودش اجازه خروج دست‌نوشته‌هاي ووينيچ را از دانشگاه ييل به‌دست آورده، مي‌گويد: «با ديدن اين كتاب براي نخستين بار، حسي وصف‌ناپذير به شما دست مي‌دهد.»

قرار است سيلوي در كمال امانتداري فقط 898نسخه از كتاب ووينيچ را با حفظ تمام جزئيات منتشر كند و براي هر نسخه قيمت 7تا 8هزار يورو تعيين شده است. حدود 300نفر كتاب را پيش‌خريد كرده‌اند تا نشان دهند براي نسخه رونوشت برابر اصل يكي از اسرارآميزترين كتاب‌هاي تاريخ ارزشي فراوان قائلند. انتشارات سيلوي نخستين بار يك كتاب ارزشمند را در 696نسخه منتشر كرد و از آن به بعد، براي شمارگان آثارش چنين عددهايي را درنظر مي‌گيرد.

تا مدت‌ها تصور مي‌شد دست‌نوشته‌هاي ووينيچ متعلق به قرن 13و دست‌نوشته راهبي انگليسي به نام راجر بيكن باشد كه علاقه‌اش به كيمياگري و جادو او را به زندان افكنده بود اما آزمايش‌هاي دقيق كربني، قدمت اثر را به حدود سال‌هاي 1404تا 1438مربوط دانست. برخي هم معتقدند لئوناردو داوينچي جوان اين خطوط و نقاشي‌ها را صرفا براي سرگرمي كشيده و تلاش براي رمزگشايي از آنها صرفا يك شوخي است.

يكي از مسئولان دانشگاه ييل مي‌گويد: هر‌ماه هزاران نامه الكترونيكي از سراسر جهان به دانشگاه مي‌رسد كه ادعاي همه آنها رمزگشايي از متن و تصاوير ووينيچ است. 90درصد درخواست‌هاي دسترسي به منابع ديجيتال كتابخانه هم به دست‌نوشته مرموز ووينيچ مربوط مي‌شود. شايد انتشار حدود 900نسخه رونوشت برابر اصل كتاب بتواند تا حدودي عطش دوستداران اين كتاب را پاسخ بدهد.

کد خبر 344160

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha