با وجود فعالیت‌های گسترده گروه‌های نژادپرست، یک نویسنده رنگین‌پوست با رمان «فصل پنجم» جایزه معتبر هوگو را از آن خود کرد؛ نشانی که هر سال به بهترین‌های ادبیات علمی خیالی اهدا می‌شود.

به گزارش همشهري، ان‌كي جميسين در فصل پنجم داستاني پر از جزئيات درباره تاثير تغييرهاي آخرالزماني آب و هوايي را بر سرنوشت ساكنان يك سياره روايت كرده است. نويسنده 43 ساله آمريكايي كه جايزه هوگو بهترين رمان را برد، در گذشته درگيري‌هايي با تئودور بيل، رئيس گروه افراطي ربيد پاپيز داشت.

بيل به دليل سخنان نژادپرستانه عليه جميسين و دادن لقب «برده درس‌خوانده اما نادان» به او، از اتحاديه نويسندگان علمي خيالي و فانتزي آمريكا اخراج شده بود. جايزه هوگو بهترين رمان كوتاه به داستان تحسين‌شده «بينتي» نوشته ندي اوكورافور رسيد كه اوايل سال جاري ميلادي موفق شده بود جايزه «نبولا»، ويژه آثار علمي خيالي و فانتزي را در همين رشته از آن خود كند.موضوع بينتي داستان پيوستن نخستين عضو جامعه هيمبا روي زمين به يك دانشگاه ميان‌سياره‌اي بسيار معتبر است.

«پيچيدن پكن» نوشته هائو جينگ‌فانك با ترجمه كن ليو هم جايزه بهترين داستان بلند را برد. يكي از ويژگي‌هاي جوايز امسال هوگو، حضور چشمگير و درخشش زنان نويسنده بود؛ به گونه‌اي كه جوايز بهترين داستان كوتاه، بهترين ويرايش آثار كوتاه و بلند و بهترين هنرمند حرفه‌اي به بانوان رسيد.

در بخش بهترين آثار نمايشي، فيلم نامزد اسكار «مريخي» به كارگرداني ريدلي اسكات و برنامه تلويزيوني «جسيكا جونز» از شبكه مارول جايزه بردند و جايزه بهترين داستان كوتاه به «تصاوير گربه لطفا» نوشته نومي كريتسر اهدا شد. در حالي كه جايزه هوگو امسال فقط در 2 رشته برنده نداشت، برخي معتقدند شيوه انتخاب نامزدها و برگزيدگان اين جايزه مهم ادبي بايد دستخوش دگرگوني اساسي شود؛ به ويژه در بخش انتخاب‌هاي ويژه هواداران كه نمي‌توان براي آن محدويت و نظارت قائل شد.

جايزه هوگو از 1953 هر سال به بهترين‌هاي ادبيات فانتزي و علمي خيالي جهان اعطا مي‌شود و دليل نامگذاري آن، يادبود هوگو گرنسبك، نويسنده نامدار گونه علمي خيالي و ناشر و بنيانگذار نشريه پيشرو «داستان‌هاي خيال‌انگيز» است.

کد خبر 343915

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha