یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۵:۱۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: هیئتی از گروه طالبان برای گفت‌گو درباره اوضاع در افغانستان به چین سفر کرد.

یک عضو ارشد طالبان گفت: هیئتی از گروه طالبان به سرپرستی عباس استانکزای، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر هفته گذشته، به دعوت دولت چین ، به این کشور سفر کرد.

این عضو طالبان که خواست نامش فاش نشود؛ افزود :« ما از روابط خوبی با کشورهای مختلف جهان برخورداریم و چین یکی از آنهاست. ما مقام‌هاي چینی را از اشغال‌گری نیروهای متجاوز در افغانستان و جنایات آنها علیه مردم افغانستان مطلع کردیم. ما از رهبری چین می‌خواهیم کمک کند تا این مسائل را در مجامع بین‌المللی مطرح کنیم. ما همچین از چین می خواهیم به ما در آزاد شدن از دست نیروهای اشغال‌گر کمک کند.»

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما به نقل از خبرگزاری رویترز از پیشاور ، برخی دیگر از شخصیت‌های ارشد طالبان نیز که خواستند نامشان فاش نشود این سفر را تایید کردند.

وزارت امور خارجه چین هنوز به درخواست‌ها برای اظهارنظر در این خصوص پاسخ نداده است.

چین به همراه پاکستان ، آمریکا و افغانستان از اعضای گروه چهارجانبه است که سعی در احیای مذاکرات صلح بین دولت افغانستان و طالبان دارد.

اما این تلاش هرگز از مذاکرات مقدماتی بین خود این کشورها فراتر نرفته است و به نظر می‌رسد حتی این مذاکرات نیز پس از کشته‌شدن ملا اختر منصور، سرکرده سابق طالبان در حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکا به خاک پاکستان با بن بست روبه‌رو شده‌است.

پاکستان به حمله ماه مه هواپیمای بدون سرنشین آمریکا که منجر به کشته شدن ملا اختر منصور، سرکرده سابق طالبان افغانستان شد با عصبانیت واکنش نشان داد. مقام‌هاي پاکستانی معتقدند این حمله تلاش های صلح در افغانستان را تضعیف کرده است.

طالبان به طور علنی اعلام کرده خواستار روابط خوب با کشورهای همسایه افغانستان است که بسیاری از آنها نگران تهدید جنبش‌های ستیزه‌جوی جدایی‌طلب یا افراطیون محلی هستند.

چین نيز از مدت‌ها قبل نگران بوده است بی‌ثباتی در افغانستان به منطقه ناآرام سین کیانگ در غرب چین نیز کشیده شود و اوضاع در این منطقه وخیم‌تر شود.

کد خبر 341625

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha