همشهری آنلاین: سراج الدین حقانی، معاون سرکرده طالبان اعلام کرد که آماده است به صورت مشروط با دولت افغانستان مذاکره کند.

آمادگی مشروط حقانی برای مذاکرات صلح با دولت افغانستان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از «بخدی»، در پیامی که در سایت گروه طالبان به نقل از «سراج الدین حقانی» رهبر شبکه حقانی منتشر شده، آمده است که اگر مذاکرات صلح افغانستان بر اساس شریعت اسلامی انجام شود، طالبان آماده شرکت در این مذاکرات هستند.

همچنین در پیام صوتی که از سوی رسانه های پاکستانی منتشر شده، حقانی اعلام کرده که خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان و تطبیق احکام شریعت اسلامی در این کشور از خواسته های گروه طالبان است.

حقانی در این پیام گفته است که اگر جامعه جهانی با شرایط اسلامی طالبان برای مذاکرات موافقت کند، پس این گروه نیز در مذاکرات صلح شرکت خواهد کرد.

طالبان با انتشار پیامی در وب سایت خود گفته که نوار صوتی معاون آن گروه چندی پیش در صحبت آزاد با شماری از فرهنگیان و نویسندگان تهیه شده بود و اکنون نظر به وضعیت و اهمیت این موضوع، به عنوان تجدید موقف گروه طالبان در خصوص مذاکرات صلح بار دیگر برای انتشار به رسانه ها فرستاده می شود.

این در حالی است حکومت افغانستان گفته است که در مذاکره با مخالفان مسلح دولت باز است.

لازم به ذکر است که «محمد اشرف غنی»، رییس جمهور افغانستان پس از کشته شدن «ملا اختر محمد منصور»، رهبر پیشین طالبان گفت که افراد طالبان یا باید به روند صلح بپیوندند یا درغیر این صورت به سرنوشت رهبر شان دچار خواهند شد.

همچنین مقام‌های افغان پس از کشته شدن ملا منصور بارها اعلام کرده بودند که اکنون شورشگری طالبان در افغانستان را، شبکه حقانی سوق، اداره و رهبری می کند.

حکومت افغانستان و متحدان بین المللی آن تاکید دارند که طالبان باید از شورشگری دست بکشند سلاح خود را بر زمین بگذارند، روابط خود را با القاعده و سایر گروه های تروریستی قطع کنند و از قانون اساسی افغانستان متابعت کنند.

گفتنی است که «ملا هیبت الله» رهبر جدید طالبان گفته بود که با دولت کابل مذاکره نخواهد کرد و به جنگ ادامه خواهد داد.

کد خبر 337572

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha