شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۹

همشهری آنلاین: ششصدوسی‌وچهارمین شماره ماهنامه علمی‌فناوری دانشمند با پرونده‌ای درباره هدست‌های واقعیت مجازی و زوایای مثبت و منفی‌ای که این فناوری در زندگی بشر برجای می‌گذارد منتشر شد.

دانشمند

در شماره مرداد 1395، پروفسور فرانچسکو فیدکارو، فیزیکدان عضو رصدخانه امواج گرانشی اروپا و آنتن‌های تداخل‌سنجی ویرگو درباره کشف دومین مورد موج گرانشی در 15 ژوئن 2016 و اهداف آینده دو رصدخانه لایگو و ویرگو برای یافتن امواج گرانشی بیشتر، یادداشتی دراختیار دانشمند گذاشته‌است. دکتر مهدی زارع استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله به‌مناسب سالگرد رویت شهاب‌واره‌‌ 8 مرداد 1394 در آسمان زنجان، به نقش شهاب‌سنگ‌های بزرگ در تاریخچه زمین پرداخته‌است. دکتر امین گلستانی پژوهشگر و مدرس حوزه استراتژی فناوری اطلاعات در یادداشتی نقش واقعیت مجازی را در زندگی انسان امروز بررسی کرده‌ و حسین فروتن مستندساز و پژوهشگر ارتباطات علم به‌مناسبت 17 مرداد، روز خبرنگار، یادداشتی درباره رسانه‌گری علم و روزنامه‌نگاری علمی نوشته‌است.

میز خبر این شماره با خبرهایی چون نئاندرتال‌های آدم‌خوار، قطب‌نمای پنهان بدن یا حس ششم، مرغ‌دایناسور ۹۹ میلیون ساله و تحلیل خبر رسیدن کاوشگر جونو به سیاره ژوپیتر (مشتری)، تازه‌های خبری ماه را مرور می‌کند.

«قربانی یا قهرمان؟» عنوان گزارشی است که در بخش گزارش ماه دانشمند 634 به‌بهانه اعلام خبر تولد میمون تراریخته‌ای که با بیماری پارکینسون القایی به‌دنیا آمده با طرح این سئوال که جایگاه حیوانات آزمایشگاهی در زندگی بشر کجاست، به نمونه‌های دیگری از میمون‌های تراریخته و شامپانزه‌های آزمایشگاهی و رنجی که این حیوانات در توسعه دانش پزشکی و داروسازی متحمل می‌شوند می‌پردازد.

دانشمند

گزارش «بشناس و مراقب باش» به‌مناسبت 7 مرداد، روز جهانی هپاتیت وضعیت انواع ویروسی و غیرویروسی این بیماری را در ایران و جهان بررسی می‌کند. ایران در چند قدمی میزبانی ربوکاپ جهان، سه‌گام تا انرژی تاریک و مهاجمان بی‌جان، دیگر مطالب این بخش است.

«فهرست 500 ابررایانه برتر جهان» (TOP500list) از 23 سال پیش تاکنون هر 6 ماه یک‌بار در ماه‌های نوامبر و ژوئن به رده‌بندی پرقدرت‌ترین ابررایانه‌های جهان می‌پردازد. به‌مناسبت اعلام تازه‌ترین نتایج این رده‌بندی، سوژه ماه شماره مرداد مجله دانشمند به موضوع ابررایانه‌ها و قدرتی که کشورها به‌واسطه این ماشین‌های عظیم محاسباتی به‌دست می‌آورند اختصاص یافته‌است.

25 اردیبهشت از لوح بین‌المللی ثبت تالاب هامون رونمایی شد و به‌این ترتیب، این تالاب مهم برای ادامه حیات به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره، درچارچوب قوانین و همکاری‌های بین‌المللی زیر نظر یونسکو قرار گرفت. به‌همین مناسبت، در بخش گفت‌وگوی شماره 634 دکتر احمد قرائی رییس پژوهشکده تالاب بین‌المللی هامون از مشکلاتی که این تالاب با آن‌ها روبه‌روست و راهکارهایی که می‌توانند به بقای آن منجر شوند می‌گوید. سال1383 سازمان جهانی بهداشت 14 ژوئن (24 خرداد) را روز جهانی تقدیر از اهداکنندگان خون نامگذاری کرد و به‌همین مناسبت هر سال در یک کشور جشنی برگزار می‌کند. پیشنهاد شده است که سال 1397/2018 جشن اهداکنندگان خون در ایران برگزار شود، از سویی دیگر، 9 مرداد روز ملی اهدای خون نام‌گذاری شده‌است. از این‌رو، مجله دانشمند در شماره 634 با دکتر بشیر حاجی‌بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون ایران گفت‌وگو کرده‌است.

پرونده جلد این شماره، در مطالبی با عناوین: آسایش مجازی، بقای جعبه جادو و گیمرهای توسعه‌دهنده، از یک سو نقشی را که واقعیت مجازی در بهبود کیفیت زندگی بشر امروزی به‌عهده دارد کاوش می‌کند و به این مسئله می‌پردازد که این فناوری انسان را در معرض چه تهدیدهایی قرار می‌دهد و از سوی دیگر توسعه هدست‌های واقعیت مجازی را از سوی سازندگان کنسول‌های بازی بررسی می‌کند.

کنکاش این شماره با مطلبی با عنوان «ماکیاولیسم بشقاب پرنده‌ای» آغاز می‌شود. این مطلب به بررسی سوء‌استفاده‌های سیاست‌مداران ابرقدرت‌های جهان از باور شبه‌علمی مردم درخصوص پدیده‌های ماوراء طبیعی و یوفوها می‌پردازد. در ادامه، مطلبی درباره تفکر نقادانه تلاش می‌کند تا به‌ خوانندگان مجله راه‌های دوری‌جستن از اخبار شبه‌علمی را آموزش دهد. اعداد، اعجوبه ریاضیات عنوان مطلب پایانی این بخش است که تاریخ علم ریاضی را مرور می‌کند.

بخش فناوری این شماره، با موضوعاتی چون زباله‌های فضایی، هواگردهای عمود‌پرواز و شارژرهای بی‌نیاز از برق ارائه می‌شود و با تاریخ‌نگار «اهمیت هنری‌ فورد بودن» پایان می‌یابد. این تاریخ‌نگار به‌مناسبت 30 جولای (9 مرداد) زادروز هنری فورد، پدر خط تولید انبوه، نقاط تاریخی توسعه خط تولید را معرفی می‌کند.

در بخش باشگاه، نیم‌قرن پیش در همین شماره نگاهی به مهم‌ترین اخبار منتشرشده در شماره مرداد 1345 مجله دانشمند دارد و «با دستان خودت خودت بساز» به خوانندگان می‌آموزد که چگونه با وسایلی ساده و ارزان در خانه یک تلسکوپ انکساری بسازند.

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری