همشهری آنلاین: ششصد‌وسی‌و‌دومین شماره مجله علمی‌فناوری دانشمند موضوعات مختلفی از طرح رصدخانه ملی و کشف سومین گونه ماهی کور غارزی بومی ایران تا طرح ترابردپذیری تلفن‌همراه و رباتی که سرآشپز پیتزا می‌شود را بررسی می‌کند.

دانشمند

در شماره خرداد 1395، دکتر ناصر آق، مدیر گروه محیط‌زیست و معاون علمی پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه به‌بهانه افزایش مقدار بارش‌های موثر و افزایش معنی‌دار روان‌آب به‌طرف دریاچه ارومیه، در یادداشتی به‌بررسی چالش‌‌های پیش‌روی احیای این دریاچه می‌پردازد.

دکتر مهدی زارع، استاد زلزله‌شناسی مهندسی، پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله نیز درباره وقوع دو زلزله ژاپن و اکوادور که به‌فاصله یک‌ روز از هم رخ دادند یادداشتی در اختیار دانشمند گذاشته و در آن از ارتباط این دو زلزله به‌دلیل قرارگرفتن در منطقه‌ای باعنوان‌ حلقه آتش می‌نویسد. اسدالله قمری‌نژاد، عضو هیئت موسس و دبیر اجرایی شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران، در یادداشتی جزئیاتی درباره گذر سیاره عُطارد از مقابل خورشید در 20 اردیبهشت ارائه می‌کند. این یادداشت با عکسی از گذر عطارد با عکاسی آزیتا اسمعیل‌زاده معادی از انجمن نجوم آیاز تبریز و فیلمی که رصدخانه دینامیک خورشیدی (SDO) ناسا از این گذر تهیه کرده‌ و به‌صورت واقعیت افزوده عرضه شده‌است تکمیل می‌شود.

دانشمند

به‌مناسبت انتشار نتایج مربوط به رمزگشایی نوشته‌ای از کتاب شفاء که در آن ابوعلی سینا درباره رصد ابرنواختر SN1006 در قرن پنجم هجری شرح می‌دهد،گزارش ماه این شماره با مقاله‌ای درباره جایگاه ابن‌سینا در جامعه علمی امروز جهان آغاز می‌شود. «امید رهایی از سرطان خون» عنوان مطلب دیگری در این بخش است که تازه‌ترین دستاوردهای علم و فناوری از زیست‌حسگر تولید دانشگاه صنعتی اصفهان تا ساخت میکروسکوپ جدیدی به‌دست دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا به سرپرستی پروفسور بهرام جلالی را برای درمان به‌موقع سرطان خون بررسی می‌کند.

سوژه این ماه دانشمند، ماهی کور غارزی است که در قالب دو گزارش، از کشف سومین گونه ماهی کور غارزی بومی ایران و گونه جدیدی که به‌تازگی در تایلند پیدا شده‌است و همانند مارمولک از دیوارهای غار بالا می‌رود می‌گوید. فیلمی که شیوه حرکت‌کردن این ماهی را نشان می‌دهد به‌شکل واقعیت افزوده عرضه شده‌است.

در بخش گفت‌وگوی شماره 632، مصاحبه با دکتر رضا منصوری، رییس پژوهشكده نجوم پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و مجری سابق طرح رصدخانه ملی را درباره ابعاد مختلف این رصدخانه درحال ساخت می‌خوانید.

در ادامه این بخش، پروفسور برونو سیچیلیانو، یکی از بزرگان علم رباتیک دنیا و پدر ربات سرآشپز «رو‌-دای-من» در گفت‌وگو با دانشمند از جزئیات فناورانه و کاربردهای این ربات صحبت می‌کند. قسمتی از فایل صوتی این مصاحبه و فیلم مربوط به ربات سرآشپز به‌صورت واقعیت افزوده ارائه شده‌است. مصاحبه با دکتر سعید سرکار، دبیر ستاد توسعه فناوری نانو از دیگر مطالب این بخش است.

به‌‌ بهانه تولد «سر تیم برنرزلی» (18 خرداد 1334) پرونده «جلد» شماره خرداد، به تغییراتی می‌پردازد که وب از بدو تولد تاکنون در نوع نگاه، تعاملات اجتماعی و روابط انسانی و تجارت برجای گذاشته‌است.

در پایان این پرونده، دکتر طاها یاسری، محقق پژوهشکده اینترنت دانشگاه آکسفورد در یادداشتی توضیح می‌دهد که چگونه داده‌های بزرگ زندگی ما و شناخت از آن را دستخوش تغییر می‌کنند.

«از این اپراتور به‌ آن دیگری»، عنوان مطلبی است که در بخش «کنکاش» چون و چرای اجرایی‌شدن طرح «ترابرُدپذیری شماره تلفن همراه» را واکاوی می‌کند.

«با دستان خودت بساز» (Do it yourself) در این شماره به خوانندگان شیوه ساخت یک کارخانه نمک‌زدایی کوچک خورشیدی را برای شیرین‌کردن آب می‌آموزد. این مهارت شاید روزی باعث نجات شما شود.

در بخش فناوری، به‌بهانه بیست‌وششمین سالگرد پرتاب تلسکوپ فضایی هابل و تکمیل آینه بزرگ طلایی تلسکوپ فضایی جیمز وب، دو مقاله به تلسکوپ‌های فضایی حال و آینده اختصاص یافته‌است. فناوری در ورزش و فناوری در خودرو از دیگر مطالب این بخش است.

کد خبر 334687

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha