همشهری آنلاین: مجله دانشمند به­‌مناسبت اول شهریور، روز پزشک و ۳۱ شهریور، روز جهانی آلزایمر پرونده جلد شماره شهریور ۱۳۹۵ را به حوزه پزشکی، و آلزایمر و پارکینسون به ­عنوان دو بیماری مهم تخریب نورونی مغز اختصاص داده است.

دانشمند

در شماره 635 ماهنامه علمی-فناوری دانشمند، به مناسب 13 شهریور، روز جهانی آسمانخراش‌ها، دکتر مهدی زارع، استاد پژوهشگاه زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله و عضو وابسته فرهنگستان علوم و مهندس سیاوش عطایی، کارشناس ارشد معماری و مدیریت ترافیک شهری، درخصوص ایمنی برج‌های تهران و مزیت و مضرات برج‌نشینی یادداشت‌هایی نوشته‌اند. همچنین مطلبی با عنوان «خراش‌هایی بر دل آسمان» سبزترین، مرتفع ترین و فناورانه ترین آسمان خراش های جهان را معرفی می کند. مقایسه بلندمرتبه‌ترین برج‌های جهان با پست‌ترین و بلندترین نقاط کره زمین و معرفی قدیمی‌ترین ساختمان‌های مرتفع ایران از دیگر مطالبی است که به این روز اختصاص یافته است.

دانشمند

در بخش گفت‌وگوی این شماره، دکتر علی خادم‌حسینی، استاد ایرانی دانشگاه هاروارد و بخش مشترک علوم-وفناوری دانشگاه هاروارد و MIT درباره ساخت رگ‌های خونی با استفاده از چاپگرهای سه‌بعدی و تاثیراتی که مهندسی بافت، مهندسی مواد زیستی، طب احیاشونده و پزشکی شخصی‌شده در آینده علم پزشکی برجای خواهد گذشت توضیح می‌دهد.

21 سپتامبر (31 شهریور) روز جهانی آلزایمر نامگذاری شده است. آلزایمر یکی از معروف‌ترین بیماری‌های مغزی است که در اثر کهولت سن، رشد پروتئین‌های مضر آمیلوئید و نابودی سلول‌های عصبی ایجاد می‌شود. پارکینسون بیماری مغزی دیگری است که دومین بیماری شایع درگروه بیماری‌های تخریب نورونی است. به‌همین بهانه، پرونده جلد شماره 635 به این دو بیماری اختصاص یافته است. در این پرونده، دکتر دكتر محمدتقي جغتايی متخصص علوم اعصاب، رییس مركز تحقيقات سلولی‌مولكولی دانشگاه علوم پزشکی ایران، موسس و رییس دانشگاه علوم بهزيستی و توانبخشی و بنيانگذار و ریيس انجمن علوم تشريح ايران از تفاوت شیوع فراموشکاری‌های به‌دلیل تنش‌های رومزه زندگی بین جوانان و علائم فراموشی ناشی از ابتلا به آلزایمر می‌گوید و همچنین درباره راه‌هایی که برای کنترل و تخفیف اثرات پارکینسون در ایران و جهان استفاده می‌شوند توضیح می‌دهد.

اول شهریور، روز بزرگداشت ابن‌سینا و روز پزشک و روز پزشک است. به‌علاوه، 13 شهریور، روز بزرگداشت ابوریحان بیرونی است. از این‌روی، بخش کنکاش این شماره دانشمند در مطالبی به تفکر فلسفی و دانش پزشکی پورسینا در جهان اسلام و دنیای غرب و همچنین خدماتی که بیرونی به توسعه دانش به‌ویژه علم ستاره‌شناسی کرده است می‌پردازد.

دوم شهریور 1395، مصادف با پانزدهمین سالگرد دریافت یک موج رادیویی مرموز از فضا است که منبع آن همچنان برای ستاره‌شناسان ناشناخته باقی مانده است. از طرفی تا کمتر از یک ماه دیگر تلسکوپ رادیویی «فست» (FAST) به‌عنوان بزرگ‌ترین تلسکوپ رادیویی جهان در چین کار خود را آغاز خواهد کرد. تلسکوپی که به دانشمندان کمک مي‌کند تا نواهای کیهانی را بسیار بهتر از قبل بشنوند و احتمالا منشای همین موج رادیویی مرموز را بیابند. به همین بهانه، مطلب «گوش‌دادن به صدای کیهان» به معرفی این تلسکوپ غول‌پیکر می‌پردازد و به دنیای شگفت‌انگیز نجوم رادیویی سفر می‌کند.

«500 مقاله، هیچ ذره»، عنوان سوژه این ماه است که در گفت‌وگو با پروفسور گوئیدو تونلی، مدیر و سخنگوی سابق آزمایش CMS در سرن، به بررسی رد وجود ذره احتمالی در تازه‌ترین داده‌های جمع‌آوری‌شده در برخورددهنده بزرگ هادرونی (LHC) می‌پردازد.

حدود دوسال‌ونیم از ناپدیدشدن هواپیمای پرواز شماره 370 خطوط هواپیمایی مالزی بر فراز دریای چین جنوبی می‌گذرد و باوجود جست‌وجوهای فراوان هنوز هم لاشه‌ آن پیدا نشده است. گروه‌های جست‌وجو از کشورهای مالزی، چین و استرالیا از تلاش خود ناامید شدند و مدتی پیش، خبر توقف عملیات جست‌وجو را اعلام کردند. اما چگونه می‌توان باور کرد در قرن بیست‌ویکم و عصر ارتباطات، هواپیمایی با چندصدنفر مسافر ناگهان از روی صفحه رادار ناپدید شود و پس از دو سال جست‌وجو هنوز هم هیچ نشانه‌ای از آن پیدا نشده باشد؟ گزارش «ردیاب‌های خبرساز» پاسخ به این پرسش، روش‌های ردیابی هواپیماها و تحولات آینده فناوری‌های ردیابی و شناسایی را بررسی می‌کند.

فناوری در زمین‌های تنیس، قواعد پیچیده ریاضی در حفظ تعادل روی دوچرخه، تهدیدهای بالقوه‌ای که 10 فناوری نوظهور سال 2016 می‌توانند برای انسان داشته باشند، هوش رباتیک، تب داغ بازی پوکیمون گو، ماجرای رجستری و افزایش میزان علاقه به آیفون، تازه‌ترین خبرهای ماه، با دستان خودت بساز و آموزش ساخت شارژر خورشیدی از دیگر مطالب ششصدوسی‌پنجمین شماره ماهنامه دانشمند است.

کد خبر 344008

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha