ششصدوسی‌وششمین شماره ماهنامه علمی‌فناوری دانشمند با موضوع پرونده جلد ترس‌های آگاهانه‌ای که به شادی منجر می‌شوند منتشر شد.

دانشمند

در این شماره به‌مناسبت 10 اکتبر (19 مهر) روز جهانی سلامت روان، دانشمند با طرح این سوال که چرا ما از ترسیدن آگاهانه لذت می‌بریم، به بررسی تاثیرات عصب‌شناختی و روان‌شناختی بازی‌های ویدیویی، فیلم‌های سینمایی و رمان‌های ژانر وحشت و همچنین ورزش‌ها و بازی‌های هیجانی روی مغز انسان پرداخته و در این راه از یادداشتی به‌قلم مژده محمدزاده، کارشناس ارشد روان‌شناسی و گفت‌وگویی با دکتر علیرضا شیری، پزشک و روان‌شناس بهره گرفته است.

بزرگداشت یاد و خاطره دکتر منصور شمسا، رییس انستیتو پاستور ایران از سال 1358 و یکی از نویسندگان تحریریه دانشمند از دهه 60 تا اوایل دهه 70 خورشیدی، موضوع یادداشت اول این شماره ماهنامه دانشمند به‌قلم علی ضیائی، جانشین مدیرمسئول است.

بحران آب و به‌ویژه لزوم صرفه‌جویی منابع آب شیرین در بخش‌های کشاورزی و آبزی‌پروری و اختلافات ناشی از کم‌آبی موضوع دیگری است که دانشمند در این شماره در قالب یادداشتی از دکتر فرشاد شیشه‌چیان، رییس شبکه آبزی‌پروری آسیا و رییس شعبه آسیایی انجمن جهانی آبزی‌پروری، دکتر ناهید خدایاری، متخصص عمران و منابع آب و همچنین گفت‌وگو با دکتر سعید یوسفی، عضو هیئت علمی دانشکده معماری دانشگاه تهران و عضو انجمن مهندسان عمران آمریکا بررسی کرده است.

7500 سال سرسختی، عنوان گزارشی است که در بخش سوژه در گفت‌وگو با غفور کاکا، سرپرست تیم کاوش سایت باستان‌شناسی تپه سرسختی، به تلاش‌های باستان‌شناسان در روستای سرسختی علیای شازند در استان مرکزی در کشف اسکلت 7500 ساله بازمانده‌ از عصر نوسنگی می‌پردازد.

4 اکتبر (13 مهر) روز جهانی حیوانات است. به‌همین منظور بخش گزارش ماه شماره 636 با مطلبی درباره زبان حیوانات و دستگاه پیچیده ارتباطی‌ای که جانوران استفاده می‌کنند به استقبال این روز رفته است. در این گزارش می‌خوانید که چرا حیوانات زبان ما را می‌فهمند اما نمی‌توانند با ما حرف بزنند.

16 اکتبر (25 مهر)، روز جهانی غذا ، 13 اکتبر (23 مهر)، روز جهانی بینایی و آغاز دوره پدیده جوی لانینا از دیگر مناسبت‌هایی است که دستمایه گزارش‌هایی در این شماره شده‌اند.

ورود فناوری پلاسما به حوزه‌های کشاورزی و پزشکی، تلاش دانشمندان ایرانی در طراحی و ساخت نمونه ایرانی تفنگ پلاسماجت و همچنین مطالعات آزمایشگاهی‌ موفقیت‌آمیزی که در استفاده از این فناوری در درمان زخم پای دیابتی، زخم بستر و مبارزه با آفات در انبارداری غلات انجام داده‌اند موضوع دیگری است که در این شماره به آن پرداخته شده است.

ماموریت اگزومارس و رسیدن این فضاپیما به سیاره مریخ در 19 اکتبر (28مهر) موضوع بخش «فضا» در شماره مهر دانشمند است. قطارهای مغناطیسی (مگلو)، رایانش ابری و فناوری‌هایی که در آینده به کمک ذخیره‌سازی داده‌ها خواهند آمد از دیگر موضوعات بخش فناوری است.

از این شماره و در آستانه ورود دانشمند به پنجاه‌وچهارمین سال انتشار، این ماهنامه علاوه بر صفحات «نیم‌قرن پیش در همین شماره»، در قالب سلسله مقالاتی تاریخ مطبوعات علمی‌ ایران را ورق می‌زند و در اولین مطلب از این مجموعه درباره انتشار اولین نشریه علمی کشور با نام «روزنامه علمیه دولت علیّه ایران» می‌نویسد. اولین شماره این روزنامه در دی 1242 خورشیدی به سه زبان فارسی، عربی و فرانسوی به‌ همت علیقلی میرزا، پسر پنجاه‌و‌چهارم فتحعلی شاه و وزیر علوم ناصرالدین شاه قاجار منتشر شد.

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری