پنجشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: شماره ۶۳۱ مجله علمی‌فناوری «دانشمند» به‌بررسی موضوعات مختلف در علم و فناوری از معرفی نامداران ایرانی ناسا و مسابقات ربوکاپ «ایران‌اوپن ۲۰۱۶» تا نصب اتاقک «بیگلو» به ایستگاه فضایی و شیوه‌های نوین درمان بیماری‌های چشم با کمک سلول‌های بنیادی می‌پردازد.

دانشمند

در این شماره، دکتر مهدی زارع، استاد پژوهشگاه زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله در یادداشتی با بررسی زلزله 12 فروردین 1395 ناغان، ابعاد مختلفی از لرزه‌خیزی منطقه زاگرس را بررسی می‌کند.

گم‌شدن جمجمه ویلیام شکسپیر، انقراض هابیت‌ها، ژن‌های ضروری برای حیات و آغاز به‌کار نخستین سیستم جذب دی‌اکسید کربن در یک نیروگاه زباله‌سوزی در اسلو از جمله خبرهای «میز خبر» این شماره است.

گزارشی از رقابت ربوکاپ ایران‌اوپن 2016، معرفی برجسته‌ترین دانشمندان ایرانی که در ناسا فعالیت می‌کنند، بررسی دلایل علاقه کاربران ایرانی به محصولات اپل به‌ویژه آیفون و واکاوی توسعه پول الکترونیک و بایدها و نبایدهای میزان سقف برداشت نقدی از دستگاه‌های خودپرداز مطالبی است که در بخش گزارش ماه این شماره می‌خوانید.

دانشمند

«سوژه ماه» شماره 631 دانشمند، ضمن بررسی انواع مختلف سلول‌های بنیادی و کاربردهای آن‌ها در توسعه بازار پژوهش جهان، به‌بهانه انتشار دو مقاله پژوهشی در مجله نیچر با موضوع درمان بیماری‌های چشم با سلول‌های بنیادی در گفت‌وگو با «استفانو پلوکینو» پژوهشگر و استاد دانشگاه کمبریج انگلستان در حوزه سلول‌های بنیادی، جزئیات مربوط به دستاوردهای این پژوهش‌ها را می‌کاود. این بخش با یادداشت اختصاصی «دکتر علی جلیلیان» سخنگوی بالینی آکادمی چشم‌پزشکی آمریکا پایان می‌یابد.

در بخش گفت‌وگو، دکتر رسول دیناروند رییس سازمان غذا و دارو در مصاحبه‌ای اختصاصی درباره تلاش برای رفع کمبودهای دارویی کشور می‌گوید.

پرونده ویژه جلد دانشمند اردیبهشت به نقش موثر فناوری در توسعه سینما می‌پردازد و تلاش‌های علمی کارگردانانی چون ژرژ ملی‌اس، آلفرد هیچکاک، استنلی کوپریک و جیمز کامرون را که با هدف توسعه سینما دست به نوآوری تکنیک و اختراع فناوری زدند بر می‌شمرد و در ادامه، روند تاریخی توسعه فناوری دوربین‌های فیلمبرداری سینمایی را از قرن نوزدهم تاکنون مرور می‌کند. این پرونده با یادداشتی به قلم «آنتونیا شرکا» منتقد و مدرس سینما درباره فناوری‌هایی که سبب رشد سینما شدند، بسته می‌شود.

در بخش کنکاش، در راستای رسالت مجله دانشمند در مبارزه با شبه‌علم، علاقه کاربران ایرانی به جست‌وجوی اصطلاحات خرافه‌ای و علل و آسیب‌های این تمایل بررسی می‌شود. چالش‌هایی که نانوذرات نقره برای توسعه در ایران با آن مواجه‌اند مطلب دیگری است که این بخش به‌ آن می‌پردازد.

«با دستان خودت بساز» (Do it yourself) در این شماره به خوانندگان می‌آموزد که چگونه با کمک مواد ساده آشپزخانه، فوران آتشفشان را شبیه‌سازی کنند.

شگفتی‌های فناورانه معروف‌ترین پهپادهای جهان، رقابت‌های اتومبیلرانی خودران‌ها، خودروهای بی‌راننده، ورود کفش‌های هوشمندی که پاها را «می‌فهمند» و به ورزشکاران کمک می‌کنند تا تجربه ورزشی بهتری داشته‌باشند، فضاپیماهای بادکنکی که سنگ بنای هتل‌های فضایی خصوصی آینده را می‌سازند و اتوبوس‌های فضایی که با پرتابگرهایشان آمده‌اند تا رویای رسیدن سفرهای انسان به اعماق فضا را محقق کنند، از مطالب بخش فناوری شماره اردیبهشت 95 ماهنامه «دانشمند» است.

کد خبر 331327

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha