همشهری‌آنلاین: استفان اف لینچ، عضو مجلس نمایندگان آمریکا با انتقاد شدید از پنهانکاری دولت درباره نقش عربستان در حادثه ۱۱ سپتامبر؛بعد از انتشار سند دخالت برخی مسئولان عربستان سعودی در این حادثه درخواست کرد جلسه استماع برای بررسی نقش سعودی‌ها برگزار شود.

استفان اف لينچ،عضو مجلس نمایندگان آمریکا گفت: دائماً تلاش می‌کنند برای محافظت از خودشان و سعودی ها، این اسرار را پنهان نگه دارند واکنش آژانس‌های اطلاعاتی ما سرپوش گذاشتن بر آن است؟ این شرم آور است.

لینچ یکی از چندین مقامی است که همراه با خانواده‌های قربانیان 11 سپتامبر مکرراً خواستار انتشار اسناد محرمانه از گزارش 800  صفحه‌ای کنگره درباره فعالیت دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا قبل و بعد از حمله‌ها بوده‌اند.

گزارش 800 صفحه‌ای سال 2003 منتشر شد اما 28 صفحه آن به درخواست رئیس‌جمهور وقت، جرج دبلیو بوش براي محافظت از منابع اطلاعاتی، محرمانه باقی ماند.

به گزارش روزنامه بوستون هرالد، لینچ گفت ذکر چنین دلیلی برای نگرانی از انتشار این بیست و هشت صفحه بی اساس است و هدف فقط حفظ رابطه با عربستان سعودی و جایگاه دستگاه‌های اطلاعاتی بوده است.

کریستی کومبز که همسر خود را در حادثه یازده سپتامبر از دست داد، می‌گوید، بسیاری از خانواده ها از مدت‌ها قبل تصور می‌کنند که دولت سعودی حامی این ماموریت جنایتکارانه بوده است.

کومبز به بوستون هرالد گفت: بهتر است به جای این که تاسف بخوریم، امنیت خود را تامین کنیم، اطمینان حاصل کنیم که اطلاعات محرمانه ای وجود ندارد که ما را به خطر اندازد. اما آیا باید پانزده سال منتظر می ماندیم؟

به گزارش خبرگزاري صدا و سيما،اسناد منتشر شده هیچ رابطه مستقیمی بین مقام‌هاي سعودی و حمله‌هاي یازده سپتامبر را نشان نمی دهد اما ارتباط متعدد بین دو مهاجم، دیگر تروریست‌ها، جاسوسان سعودی، مراکز خیریه سعودی و مقام‌هاي سعودی از جمله شاهزاده بندر، سفیر سعودی که به یک جاسوس مرتبط با دو هواپیماربا پول پرداخت کرده و یک جاسوس سعودی دیگر که چند روز میزبان هواپیماربایان بوده است، دیده می شود.

در این گزارش، دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا نیز به خاطر کوتاهی و تحقیق نکردن درباره اتباع سعودی فقط به این علت که عربستان متحد آمریکاست، مورد سرزنش و انتقاد قرار گرفته اند.

کد خبر 340072

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha