شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۵ - ۰۵:۴۷
۰ نفر

همشهری دو - ندا داوودی: قهر و آشتی بخشی از روابط انسانی است اما بین افرادی که باهم ارتباط عاطفی بیشتری دارند رایج‌تر است.

آشتی کنون

به بيان بهتر زماني كه رابطه عاطفي بين 2 نفر قوي‌تر باشد احتمال قهر و آشتي هم در آن بيشتر است. شما با همكار اداره‌تان اگر هم دچار اختلاف شويد، قهر نمي‌كنيد تا زماني كه فقط همكارتان است اما وقتي ارتباط دوستانه‌اي هم داشته باشيد اين احتمال وجود دارد كه اگر رفتاري خلاف آنچه انتظار داشتيد از خود نشان دهد، با او قهر كنيد يا براي مدتي سرسنگين باشيد. روابط شما و همسرتان هم به خاطر سنگين بودن وزنه عاطفي آن ممكن است بيشتر از روابط ديگرتان در گير قهر و آشتي شود كه اگر تعداد آن زياد نباشد، مشكل‌ساز نمي‌شود اما گاهي تعداد قهر‌ها بيشتر از حد مجاز خواهد بود يا اينكه شما 2 نفر نمي‌دانيد چگونه براي آشتي پيشقدم شويد كه در اين صورت زنگ خطري براي رابطه‌تان به صدا در مي‌آيد. بنابراين بهتر است ياد بگيريد كه خودتان را در هر شرايطي كنترل و اوضاع را مديريت كنيد و به بيان تخصصي‌تر اصول قهركردن را ياد بگيريد تا كمترين آسيبي متوجه رابطه شما با همسرتان نشود.

  • اگر قهر مي كني حرف بزن

قدرت حرف زدن و توانايي گفت‌وگو چيزي است كه كمك مي‌كند انسان‌ها بتوانند بدون حاشيه باهم ارتباط داشته باشند. اينكه از مسائل‌تان باهم حرف بزنيد و حتي وقتي دلخور مي‌شويد به جاي نشان دادن عكس‌العمل، در مورد آن گفت‌وگو كنيد، كمك مي‌كند تا كار به قهر‌كردن نكشد، يا حتي اگر هم قهر مي‌كنيد خيلي عميق نباشد و بعد از آن ياد بگيريد چه كنيد تا اين اتفاق ديگر در خانه شما تكرار نشود. فرض كنيد همسرتان بدون اينكه به شما خبر بدهد به منزل مادرش مي‌رود و دير به خانه مي‌آيد و شما نگران مي‌شويد، به او زنگ مي‌زنيد و او خيلي خونسرد مي‌گويد: «منزل مادرم هستم». اگر بخواهيد مثل يك انسان بالغ رفتار كنيد، بايد خيلي عادي و معمولي پشت تلفن به او بگوييد: «سلام برسان». بعد از مراجعت به خانه هم حال مادرش را بپرسيد. خونسرد برخورد كنيد و بگذاريد چند روز بعد به بهانه‌اي با او صحبت كنيد و بگوييد كه «آن شب خيلي نگرانت شدم لطفا از اين به بعد با يك پيامك هم كه شده به من بگو دير به خانه مي‌آيي». حال اگر بخواهيد مثل يك انسان غيربالغ رفتار كنيد و گرفتار هيجان شويد، پشت تلفن با او بد حرف مي‌زنيد و وقتي به خانه مي‌آيد اخم مي‌كنيد و حتي همسرتان در تمام اين مدت فكر مي‌كند به خاطر اينكه به ديدن مادرش رفته شما دلخور هستيد. ممكن است بحث كنيد و كار به «مادر من و مادر تو» هم بكشد و آن وقت بدون اينكه مشكل حل شود با دلخوري عميقي باهم قهر كنيد؛ قهري كه ممكن است بعد از چند روز به آشتي بينجامد اما ريشه آن حل نمي‌شود و تغيير رفتاري صورت نمي‌گيرد. پس بدون اينكه گرفتار هيجان شويد، باهم حرف بزنيد.

  • قهر قهر تا روز قيامت

دعواهاي كودكي‌تان را به‌خاطر داريد؟ وقتي با همبازي‌تان بر سر رعايت نكردن نوبت يا اسباب‌بازي دچار اختلاف مي‌شديد و از دست هم ناراحت و عصباني بوديد، مي‌گفتيد: «قهر قهر تا روز قيامت» اما روز قيامت‌تان اصولا كمتر از يك ساعت بعد بود و خيلي زود بهانه‌اي براي دوباره بازي كردن پيدا مي‌كرديد. دليل اينكه قهر‌هاي كودكي منجر به بر هم خوردن دوستي‌ها نمي‌شود اين است كه 2 كودك كينه‌اي از هم بر سر اينكه كودك مقابل توپ و عروسك او را بي‌اجازه برداشته است، به دل نمي‌گيرند. آنها طبق يك قانون نانوشته مي‌دانند كه اين اتفاقات در طول بازي طبيعي است و خيلي زود خشم و ناراحتي‌شان فروكش مي‌كند.اين مسئله، رمز يك زندگي زناشويي موفق است. اگر از همسرتان دلخور مي‌شويد و براي نشان دادن ناراحتي‌تان قهر مي‌كنيد، يادتان باشد كه قهرتان شبيه قهر روزهاي كودكي باشد. گاهي طولاني شدن قهر حتي باعث مي‌شود علت اصلي آن فراموش شود. وقتي از هم فاصله مي‌گيريد و به حرف نزدن، بي‌توجهي و هركدام مشغول كار خود بودن عادت مي‌كنيد، در اين تنهايي‌ها گاهي به مشكلاتي فكر مي‌كنيد كه علت قهرتان نبوده‌اند بلكه حالا كه از هم فاصله گرفته‌ايد، برايتان پررنگ‌تر شده‌اند، آن وقت هر چه مي‌گذرد، شكاف بين‌تان عميق‌تر مي‌شود. حتما در روزگار خوبي و خوشي، باهم فكري به حال روزهاي قهر بكنيد و تاريخ انقضايي براي قهرتان درنظر بگيريد.

  • هر دلخوري يك آجر است

اگر همسرتان به شما دروغي گفته و اين باعث دلخوري‌تان شده است اما قرار نيست اين كار باعث شود كل خوبي‌هاي او را زير سؤال ببريد. موقع هيجان خشم و ناراحتي، شما خود را محق مي‌دانيد و بدون برقراري دادگاهي عادلانه حكم صادر مي‌كنيد. تا اينجاي كار طبيعي(و نه الزاما درست) است و اكثر آدم‌ها چنين برخوردي مي‌كنند اما وقتي آرام مي‌شوند، هم به‌خودشان فرصتي براي واكاوي بيشتر مشكل مي‌دهند و هم به طرف مقابل زماني براي دفاع از خودش. اگر موقع دلخوري و زماني كه با همسرتان قهر مي‌كنيد رفتار خصمانه‌اي نشان دهيد يا برخوردهاي خيلي تندي داشته باشيد، يعني پل‌هاي پشت سرتان را خراب كرده‌ايد و در اين صورت آشتي كار سخت‌تري مي‌شود. سعي كنيد هنگام قهر، حداكثر يك آجر از ديوار رابطه‌تان برداريد و كل آن‌ را خراب نكنيد. درست است كه دروغ همسرتان شما را دلخور كرده است اما اگر براي اين دروغ روزهاي زيادي با او سرسنگين باشيد، حرف نزنيد و از همه بدتر خط‌قرمز‌هايي كه بر سر آن باهم به تفاهم رسيده‌ايد را بشكنيد، آن‌وقت ممكن است جاي كسي كه اشتباه كرده و كسي كه ناراحت شده، تغيير كند. او به شما دروغ گفته اما اين كار دليل بر اين نمي‌شود كه بدون اطلاع تا ديروقت از خانه بيرون باشيد و كاري كنيد كه ديوار امن رابطه‌تان خراب شود.

  • از بالاي ابرها روي كف زمين

عشق واقعي را نه در بالاي ابرها بلكه روي زمين، به‌صورت واقعي و در شرايط سخت بايد ثابت كرد. وقتي دختر و پسري زير يك سقف مي‌روند ممكن است با انواع مشكلات مواجه شوند و اين طبيعت يك زندگي عادي و جاري است. ممكن است شرايط مالي‌تان به هم بريزد، يك نفر‌تان بيمار شويد، فرزندتان مشكلاتي داشته باشد، خانواده هر كدام به نوعي باعث بروز مشكل شوند و ده‌ها اما و اگر ديگر بر سر راه خوشبختي‌تان پيش بيايد. قرار نيست مثل قصه‌هاي مادربزرگ‌ها هميشه به خوبي و خوشي زندگي كنيد. البته مي‌توانيد خوب و خوش باشيد و غرق حس خوشبختي شويد اما بايد بدانيد كه رمز خوشبختي نگاه واقع‌بينانه شما به زندگي و شريك زندگي‌تان است؛ اينكه بتوانيد او را با كاستي‌هايش، رؤيايي دوست داشته باشيد نه اينكه رؤيايي كه از او ساخته‌ايد را دوست بداريد. زماني كه بدانيد طرف مقابل قرار نيست مثل خيال‌پردازي‌هاي دوران نوجواني‌تان هميشه آنطور باشد كه توقع داريد، بسياري از قهر‌ها هر گز رخ نمي‌دهد.

کد خبر 340053

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha