مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰
۰ نفر

بسیاری از اختلافات زوجین از مسائل جزئی آغاز می‌شود، اما به دلیل گذشت زمان و تعلل زوجین در آشتی و رفع کدورت به اختلافات دامنه‌دار و بزرگ تبدیل می‌شود.

خانواده

روزنامه همشهری؛  گروه خانواده_ رابعه تیموری :فریده کریمی معتقد است بسیاری از زوجین به اشتباه تصور می‌کنند با پیشقدم شدن در آشتی مقصر بودن خود را می‌پذیرند، درحالی‌که غرور و عدم گذشت زوجین، آفت بزرگ زندگی مشترک است و سبب از هم پاشیدگی بنیان خانواده می‌شود.

این‌روانشناس و مشاور خانواده رعایت نکاتی را برای آشتی کردن لازم می‌داند.

او می‌گوید: «اولین قدم برای عذرخواهی از همسرتان این است که زمان مناسبی برای آشتی پیدا کنید. وقتی همسرتان هنوز عصبانی است یا تمایلی به صحبت ندارد؛ یعنی هنوز زمان مناسب برای این کار فرانرسیده است.»


کریمی ادامه می‌دهد: «شاید در اختلافی که پیش‌آمده همسرتان هم مقصر باشد و احساس کنید کسی باید حرف‌های شما را هم بشنود؛ اما برای حل اختلافات و آشتی باید صحبت‌های خود را با همدلی شروع کنید و به همسرتان نشان دهید متوجه احساساتش هستید.» این مشاور خانواده توصیه می‌کند: «اگر نمی‌توانید با همسرتان رودررو صحبت کنید یا احساس می‌کنید هنوز وقت آن نرسیده، می‌توانید از راه‌های جایگزین استفاده کنید. برای مثال نوشتن نامه یکی از بهترین راه‌ها برای شروع صحبت است.»

او می‌افزاید: «شاید برای شما مشکل آنچنان بزرگ یا مهم نباشد و یا فکر می‌کنید که همسرتان بیش‌ازحد واکنش نشان داده است و نیاز به قهر کردن نبوده است. اما این موضوع به همسرتان آسیب رسانده است. پس برای او بسیار مهم است و اکنون وظیفه شما دلجویی از همسر است نه بررسی مهم یا غیر مهم بودن مشکل.»


بی‌تفاوت نبودن توصیه دیگر کریمی به زوجین است که با هم قهر کرده‌اند. او می‌گوید: «وقتی می‌بینید که همسرتان ناراحت است و یا با شما قهر کرده است، نگویید نمی‌توانم کاری کنم و نسبت به این موضوع خنثی نباشید. به‌دنبال راه‌حل برای مشکلات باشید و یا اگر خطایی از شما سرزده است آن را بپذیرید و جبران کنید.»

کریمی می‌افزاید: «اینکه دیدگاه و نظر همسرتان با شما یکی نیست نشانه بی‌منطقی او نیست. شاید هرکدام از شما دیدگاه متفاوتی نسبت به موقعیت داشته باشید. اما به این معنی نیست که نسبت به ناراحتی او بگویید تو بی‌منطق هستی. حرف نزدن و اجتناب از گفت‌وگو، کمکی به حل تعارضات و آشتی با همسر نمی‌کند. به‌دنبال کلمات و جملات تاثیرگذار برای آشتی کردن باشید.»

کد خبر 803553

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha