شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۷
۰ نفر

همشهری دو - ندا داوودی : کسی را می‌شناسید که در زندگی‌اش لحظات بی‌حوصلگی و ناراحتی نداشته باشد؟

پناهگاه امن تنهایی

خود شما تا به‌حال نشده كه احساس كنيد از زمين و زمان شاكي هستيد يا دلتان بادليل و حتي بي‌دليل گرفته باشد و حوصله كسي را نداشته باشيد؟ اين احساس‌ها و رفتارهايي مشابه اين حالات، در زندگي روزمره خيلي‌ها اتفاق مي‌افتد. وقتي زير يك سقف زندگي مي‌كنيد، داشتن حال خوب و حال بد انگار جنبه مسري پيدا مي‌كند پس بايد «حال» همديگر براي‌تان مهم باشد. مهم‌ترين نكته در اين شرايط بين شما و همسرتان اين است كه نسبت به بي‌حوصلگي يكديگر بي‌توجه نباشيد و از خودتان واكنش درست و سازنده‌اي نشان بدهيد.

  • فقط چند روز در يك ماه

رفتارهاي خانم‌ها به‌صورت معمول چند روزي در‌ماه از نظر هورموني متفاوت با روزهاي ديگرشان است. ممكن است غمگين و افسرده باشند، دلشان بگيرد، گريه كنند يا آستانه تحمل‌شان پايين بيايد. اين اتفاق هر ‌ماه مي‌افتد و شايد دفعات اول براي شما به‌عنوان يك شوهر قابل درك نباشد كه چرا با گفتن كوچك‌ترين حرفي، او از كوره درمي‌رود يا چرا اينقدر غمگين است. اين حالت به هيچ‌وجه يك بيماري رواني نيست. فقط شرايط روحي خاصي است كه باعث مي‌شود سختي‌هاي كار و روابط اجتماعي و همينطور مشكلات موجود در روابط عاطفي او با شما پررنگ‌تر از هميشه به‌نظر بيايد. براي آنكه تمام روزهاي زندگي مشترك‌تان در پس‌لرزه‌هاي همين چند روز قرار نگيرد و بتوانيد زندگي‌تان را مديريت كنيد، بهتر است به يك توافقنامه دوتايي براي اين ايام برسيد. چون از نظر زماني مي‌دانيد كه چه روزهايي اين حالات روحي براي همسرتان پيش مي‌آيد، پس مي‌توانيد برايش آماده باشيد؛ مثلا در اين روزها مهمان دعوت نكنيد، در كارهاي خانه‌داري و نگهداري بچه‌ها به همسرتان كمك كنيد، بيشتر به او توجه كنيد و اگر بدخلقي كرد يا بهانه گرفت، با صبوري برخورد كنيد. شما مي‌دانيد كه خيلي زود اين حالات تمام مي‌شود پس تحمل آن براي‌تان آسان است. اگر همسرتان در اين ايام بيش از حد معمول به هم مي‌ريزد مي‌توانيد به يك پزشك هم مراجعه كنيد. گاهي بيماري تيروئيد يا مشكلاتي از اين دست به حالات روحي نامناسب در اين ايام دامن مي‌زنند.

  • هواي حوصله‌ام ابري است

اما هميشه بي‌حوصلگي خانم‌ها به‌خاطر مسائل هورموني نيست، گاهي همسرتان خسته است، ممكن است از تكرار كارهاي زيادي كه در خانه بر دوش اوست خسته شده باشد. اگر بچه داريد گاهي مراقبت از آنها واقعا كار سختي مي‌شود. خلاصه او بدون هيچ دليل خاصي كه از قبل بدانيد بي‌حوصله است و خلقش تنگ شده، در چنين مواقعي اول از همه اين موضوع را بفهميد. يعني آنقدر به همسرتان توجه داشته باشيد كه بدانيد اگر زماني كه به خانه آمديد او براي استقبال نيامد يا به‌خودش نرسيده بود، يعني حوصله ندارد. از او بپرسيد كه سر حال نيستي؟ گاهي يك سؤال يك كلمه‌اي با چشم‌هايي كه نگران است مي‌تواند دنياي زني را عوض كند. كنارش بنشينيد و بگوييد: خوبي؟ آنقدر صميمانه رفتار كنيد كه با شما راحت باشد. اگر بدون فكر و باعجله مي‌گويد خوبم يعني خوب نيست. او را به يك پياده‌روي دونفره دعوت كنيد يا اينكه به او پيشنهاد بدهيد كه بچه‌ها را نگه مي‌داريد تا او با دوستانش ملاقات كند، به خريد برود و يا ساعتي را براي خودش باشد. هيچ‌چيز در رفع دلتنگي‌هاي يك زن به اندازه حضور يك همسر حمايت‌كننده تأثير ندارد.

  • مرد بايد كه در كشاكش دهر

از قديم گفته‌اند: «مرد بايد كه در كشاكش دهر، سنگ زيرين آسيا باشد» اما واقعيت اين است كه سنگ زيرين هم گاهي خسته مي‌شود. در فرهنگ ما مسائل مهم مالي مثل تأمين مسكن و مايحتاج اصلي زندگي برعهده مردان است. اداره‌كردن يك زندگي كار ساده‌اي نيست؛ بالا و پايين زياد دارد. مردها گاهي واقعا لباس رزم مي‌پوشند و به جنگ مشكلات مي‌روند. نمي‌توانيد توقع داشته باشيد شوهرتان هميشه مردي سر حال و شاد و باروحيه باشد. او هم ممكن است دچار فرسودگي كاري شود، حس كند همه زندگي‌اش را وقف خانواده كرده است و خودش سهم كمي از آرامش و آسايش دارد و فكر‌هاي ديگري از اين دست كه هرچند شايد مقطعي باشد اما هست و شما بايد اين خستگي و بي‌حوصلگي را به رسميت بشناسيد. اگر خواست با دوستانش به‌صورت مجردي تفريح كند، مخالفت و غرولند نكنيد. هر كدام از شما اگر براي تنها بودن هم سهم معقولي قائل شويد، از كنار هم بودن لذت بيشتري خواهيد برد. تشويقش كنيد يك شب جمعه تنها به منزل مادرش برود. اگر سينما دوست دارد بليت بگيريد و غافلگيرش كنيد كه باهم به سينما برويد. به‌خودتان برسيد و سعي كنيد سرحال و بانشاط باشيد. غذاهاي مورد علاقه‌اش را درست كنيد و در روزهايي كه فكر مي‌كنيد دلگير است با صبوري كنارش بمانيد تا دوباره همه‌‌چيز مثل قبل و حتي بهتر از قبل شود.

  • كوه‌هاي حساس

گاهي در زندگي مرد خانه يك بحران به‌وجود مي‌آيد؛ مثلا از كار اخراجش مي‌كنند، يكي از والدينش بيمار مي‌شود يا سرمايه‌گذاري مالي‌اش با شكست روبه‌رو مي‌شود و مواردي از اين دست. در چنين شرايطي او هيچ‌چيز نمي‌خواهد جز زني كه آرام و محكم كنارش باشد و كم‌حرفي و بد‌خلقي‌اش را به پاي دوست نداشتن او نگذارد و همه كارهاي حاشيه‌اي را سر و سامان دهد تا او از پس بحران ايجاد شده برآيد. مردها دوست دارند اين جمله را بشنوند: نگران نباش، باهم درستش مي‌كنيم! شوهر شما اگر بفهمد بحران‌ها شما را نمي‌ترساند و به توانايي او ايمان داريد احساس آرامش مي‌كند. مردها برخلاف ظاهرشان روح بسيار حساسي دارند و اگر در كار و زندگي اجتماعي‌شان زمين بخورند حضور بي‌قيد و شرط همسرشان مي‌تواند كمك بزرگي باشد تا دوباره روي پاي خود بايستند. وقتي در روزهاي دلگيري و بي‌حوصلگي و بدخلقي يكديگر را دوست داريد و براي رفع «حال بد» هم كمك مي‌كنيد، يعني بين شما حسي به زيبايي عشق ايجاد شده است.

کد خبر 340823

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha