سه‌شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
۰ نفر

همشهری دو - مریم حدادی: دوران بارداری برای یک خانم شرایط ویژه‌ای به‌حساب می‌آید و خانم‌ها باید در این دوران بیشتر از همیشه مراقب خودشان باشند.

بارداری

حالت‌هاي خاص روحي و جسمي كه آنها در اين دوران تجربه مي‌كنند، شرايط را تحت‌تأثير خود قرار مي‌دهد كارهاي خانه، كه يك خانم هر روز با آنها در ارتباط است بايد به شيوه‌هاي ديگري انجام شوند. البته منظور اين چند خط اين نيست كه يك خانم باردار از عهده اداره خانه و كارهايش برنمي‌آيد بلكه مي‌خواهيم بگوييم خانم‌هاي باردار براي رتق و فتق راحت‌تر امور خانه‌ بايد به چه نكته‌هايي توجه كنند تا هم خودشان آسيب نبينند و هم كارهاي خانه روي هم انباشته نشده و سررشته كارها از دست كدبانوي خانه خارج نشود. اگر شما هم در اين دوران شيرين به سر مي‌بريد براي ياد گرفتن اين مهارت‌ها با ما همراه باشيد.

  • ايستاده نه

اگر در دوران بارداري به سر مي‌بريد بدانيد كه ايستادن زياد به شما آسيب مي‌زند و كمردردهاي زيادي را براي‌تان به‌دنبال خواهد داشت. سعي كنيد تا آنجا كه ممكن است كارهاي‌تان را به‌صورت نشسته انجام دهيد؛ كارهايي مانند اتوكشي، پاك كردن برنج، تا كردن و چيدن لباس‌ها در كمد و... . سعي كنيد خودتان را قانع كنيد كه از حالا به بعد بايد جور ديگري همان كارهاي ساده هميشگي را انجام دهيد.

  • كارهاي ممنوع

در دوران بارداري سعي كنيد از مواد شوينده شيميايي كمتر استفاده كنيد. خم شدن‌ها و سابيدن سراميك‌ها و كاشي‌ها در اين روزها براي شما مضر است و همه اينها وقتي با بو و بخارهاي شوينده‌هاي شيمياي همراه مي‌شود اثرات غيرقابل جبراني را بر جنين شما خواهد داشت. با همسرتان صحبت كنيد و از ايشان بخواهيد در اين ايام، شست‌وشوي سرويس بهداشتي و حمام را به‌عهده بگيرد.

  • فرزند دوم شما

اگر براي بار دوم قرار است موهبت مادرشدن را تجربه كنيد، بايد تفاوت‌هاي اين حاملگي را با بارداري دفعه اول درنظر بگيريد. اين بار شما فرزند كوچك‌تر ديگري داريد كه خودش احتياجات مخصوص به‌خود را دارد. مراقب باشيد كه دلمشغولي‌هاي حاملگي شما را از توجه به او غافل نكند. حواس‌تان به تغذيه او نيز باشد. مي‌توانيد براي انجام برخي كارهاي سبك خانه از كودك خود كمك بگيريد. با اين كار علاوه بر اينكه او را براي ورود فرزند دوم خانه آماده مي‌كنيد به او درس عملي بزرگ‌تر بودن و مسئوليت پذيري مي‌دهيد.

  • اگر درس مي‌خوانيد

بسياري از خانم‌هاي باردار اين روزها مشغول تحصيل و درس خواندن هم هستند. اگر شما هم از اين دسته هستيد سعي كنيد در اين ايام منظم‌تر از قبل شويد و كارهاي‌تان را به قسمت‌هاي كوچك‌تر خرد كنيد و در تعداد دفعات بيشتر و با زمان كمتر انجام دهيد تا هم به خانه‌داري‌تان برسيد و هم به درس‌ها و پروژه‌هاي‌تان؛ به‌عنوان مثال صبح‌ها حدودا بعد از صرف صبحانه مقدمات تهيه شام را آماده كنيد، گوشت، مرغ يا هر ماده فريزري ديگري كه مدنظر داريد را از فريزر خارج كنيد تا يخ آن باز شود. 3-2ساعت مانده به ظهر خورش‌تان را ذره‌ذره آماده كنيد و در نهايت برنج را بپزيد تا مجبور نشويد سرشب 3-2 ساعت مداوم كنار اجاق گاز به حالت ايستاده مشغول تهيه كردن شام باشيد. با اين زمان‌بندي مي‌توانيد زمان‌هايي را هم براي استراحت و رسيدگي به درس‌هايتان داشته باشيد.

  • 3‌ماه حساس

3‌ماه ابتدايي بارداري ماه‌هاي حساسي هستند كه بي‌دقتي و سهل‌انگاري در آن مي‌تواند خطرات غيرقابل جبراني براي شما به‌دنبال داشته باشد. در اين ايام سعي كنيد اجسام سنگين‌تر از 3كيلو را بلند نكنيد. اين روزها حواس‌تان بيشتر از قبل به تغذيه‌تان باشد، موادي مانند زعفران را در اين ماه‌ها كم كنيد يا از برنامه غذايي‌تان حذف كنيد. در اين 3‌ماه مراقب باشيد كه مدت زمان زيادي را به‌صورت ممتد صرف امورات خانه نكنيد بلكه هر 15دقيقه كه به انجام كارها مشغول بوديد بايد حدود نيم ساعت استراحت كنيد.

کد خبر 341250

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha