شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۶
۰ نفر

همشهری دو - زهرا کریمی: رعایت حریم‌ها و رشد حیا در تک‌تک افراد جامعه علاوه بر اینکه به لحاظ حفظ شخصیت انسانی به افراد کمک می‌کند، ضامن سلامت خانواده و آرامش جامعه خواهد بود.

همسفر تا بهشت

 پژوهش‌ها نشان مي‌دهد خانواده‌هايي كه افراد آن بر حفظ حريم‌ها و رعايت پوشش‌ها تاكيد دارند كمتر دچار آسيب‌هاي اخلاقي، خيانت‌ها و فروپاشي مي‌شوند. هر انسانی به لحاظ اجتماعی، از اطرافیان و محیط پیرامون خود تأثیر می پذیرد و شاید میزان تأثیر خانواده بر اخلاق هر فردی بیش از دیگران باشد. با توجه به اهمیت فرهنگ عفاف و حجاب در سلامت خانواده و جامعه، چگونگی تأثیر و نقش شوهر در ارتقای فرهنگ عفاف و حجاب همسرش را در گفت و گو با دکتر طاهره همیز استاد حوزه و دانشگاه مورد ارزیابی قرار داده‌ایم.

  • مردي كه در دفاع از ناموس حكم شهيد مي‌گيرد

در دين مبين اسلام، خيلي زيبا مرد به‌عنوان حامي زن و كسي كه او را در برابر بيگانه حفظ مي‌كند، شناخته شده است. در نهج‌الفصاحه حديثي از پيامبر اكرم(ص)‌ آمده است كه اگر مردي نامحرمي را وارد خانه كند و از آنها در مقابل او حفاظت نكند ابليسي به اسم ديوث را وارد خانه كرده و هر وقت نامحرم‌ها در اين خانه تردد مي‌كنند و ناموس او را مي‌بينند اين شيطان در او نفوذ بيشتري مي‌كند. اهميت غيرت تاحدي است كه اگر زني ببيند كه شوهرش او را در معرض نامحرم قرار مي‌دهد مي‌تواند از دست اين مرد به حاكم شرع پناه ببرد. در روايات آمده است كه اگر دزدي به منزلي حمله كند و مرد در دفاع از ناموسش كشته شود حكم شهيد را دارد.

  • چه عذابي در انتظار مردان بي‌غيرت است

اگر كتاب سياحت غرب آيت‌الله‌قوچاني از شاگردان علامه قاضي طباطبايي‌بزرگ را مطالعه كنيد خواهيد ديد كه در مكاشفه‌اي كه برايشان پيش آمد و دست به نگارش اين كتاب زدند، عنوان كردند كه من از وادي‌اي رد مي‌شدم و آدم‌هايي را مي‌ديدم كه در مرداب‌هايي از مواد مذاب شكنجه مي‌شوند كه گفتند اينها در دنيا زنا مي‌كردند و عفيف نبودند و آلودگي‌هايي با نامحرم داشتند. حديث داريم كه اين افراد در قيامت وقتي وارد جهنم مي‌شوند از قسمت خاص بدنشان چرك و خون مي‌ريزد حتي اهالي جهنم نيز از آنها احساس تنفر دارند و مي‌گويند خدايا ما را از اينها دور كن!

  • پاكدامني زنان، ثمره پاكي مردان است

امام صادق(ع)‌در حديثي خطاب به مردان مي‌فرمايند: «كه پاك باشيد تا زنان شما نيز پاك باشند». مرداني كه آلودگي دارند زنانشان نيز آسيب مي‌بينند. حتي امام‌صادق(ع)‌ در حديث ديگري مي‌فرمايند: «اگر مرد به ناموس مردم نگاه كند ناموس خودش نيز طعمه نامحرم مي‌شود و اينگونه امنيت زنان به خطر مي‌افتد». پس مردان براي حفظ امنيت مادر، خواهر و همسرشان بايد خود را در برابر نامحرم حفظ كنند و از آلودگي‌ها، چشم‌چراني‌ها، مراوده با نامحرم وورود به حريم خصوصي زنان بپرهيزند.

  • محبت به همسر فراموش نشود

ميزان علاقه همسران به يكديگر، مستقيماً روي ميزان پاكدامني و عفت آنها تأثير مي‌گذارد؛ در واقع هرچه محبت همسران در دل يكديگر عميق‌تر باشد انگيزه كمتري براي تبرج و خودنمايي بين نامحرمان ايجاد خواهد شد. پس اگر مردان در خانه و خانواده به‌گونه‌اي رفتار كنند كه همسرشان از محبت آنها سيراب باشند زنان آنها با پوشيدن لباس نامناسب به‌دنبال خودنمايي نخواهند رفت. زنان نياز دارند كه همسرشان با كلمات محبت‌آميز با آنها سخن بگويند و از آنها تعريف كنند.

  • بهانه‌اي براي بي‌عفتي

مرداني كه زنانشان را در معرض ديد نامحرم قرار مي‌دهند در واقع مي‌خواهند خودشان چشم‌چراني كنند و اگر همسرشان به آنها ايراد گرفت بگويند تو هم آزاد باش! متأسفانه اين زن و مرد هر دو مورد عذاب الهي قرار خواهند گرفت و در دنيا و آخرت خوار و ذليل مي‌شوند. پيامبر اكرم(ص) فرمودند: «تمام اعضاي بدن در زنا و بي‌عفتي كه كثيف‌ترين گناه است نقش دارند.» و خداوند در آيه 32سوره اسرا مي‌فرمايد: «به زنا نزديك نشويد». در واقع قرآن كريم در مورد جرم سرقت مي‌فرمايد كه دست سارق را ببريد ولي مي‌گويد اصلا به زنا نزديك نشويد، پس در اين آيه نيز براهميت عفاف و حجاب براي چندمين‌بار به شيوه‌اي متفاوت تأكيد شده است.

  • وقتي بي‌حجابي سايه فقر را در زندگي مي‌گستراند

چشم از نامحرم پوشاندن و حريم خانواده را حفظ كردن با پول حلال به‌دست مي‌آيد. امام‌موسي‌بن جعفر(ع) نيز در حديثي كه در كتاب اصول كافي بدان اشاره شده فرموده‌اند كه «از زنا و بي‌حيايي بپرهيزيد چراكه دين را سست مي‌كند و از روزي شما مي‌كاهد».

  • كنترل چشم را جدي بگيريد

در اكثر آيات و رواياتي كه بحث حجاب و عفاف مطرح شده است، در كنار آنها بحث نگاه‌كردن و پاكي‌چشم نيز مورد توجه قرار گرفته است. انسان‌هايي كه چشمانشان را پاك نگاه نمي‌دارند، به‌تدريج دچار نارضايتي از همسر و تنوع‌طلبي جنسي مي‌شوند و به همين لحاظ به جلب توجه در جامعه از طريق پوشش يا حتي حركات، گفتار و رفتار روي خواهند آورد. پس بايد مردان و زنان كنترل نگاه خود را در دست بگيرند. اگر همسري نگاهش را آلوده كند، همانطوري كه خودش از همسرش رضايت نخواهد داشت، به‌تدريج همسر او نيز با درك سردي همسر، از زندگي زناشويي خود احساس نارضايتي مي‌كند و همين مسئله موجب كاهش عفاف و حجاب در او خواهد شد.

  • غيرت خوب است ولي...

غيرت مردان يكي از عوامل مؤثر در حفظ حجاب و عفاف زنان است. همانطور كه به آن اشاره شد مردي كه غيرت نداشته باشد زمينه‌هاي بي‌حجابي را در زنش فراهم مي‌كند ولي نحوه بروز اين عامل و ميزان آن نبايد به‌نحوي باشد كه موجب نارضايتي و لجاجت در همسر شود. برخي مردان به‌گونه‌اي غيرت خود را نشان مي‌دهند كه حس بي‌اعتمادي در زن ايجاد مي‌شود و احساس مي‌كند كه همسرش به او شك دارد، درحالي‌كه بايد مواظب بود كه اگر همسر، خودش را مورد بي‌اعتمادي شوهرش بداند يا اگر طوري رفتار شود كه زن تنها از ترس شوهرش از حجاب خود مراقبت كند، در نهايت نسبت به حجاب و عفاف بي‌ميل خواهد شد و حتي ممكن است از آن متنفر هم شود. پس با زبان ملايم و محبت و با دلايل و برهان‌هاي منطقي غيرت خود را به همسرتان نشان دهيد.

  • درگوشي با خانم‌ها

آراستگي همسران در محيط خانواده باعث مي‌شود تا احساس و عشق آنها نسبت به يكديگر تازه بماند و هركدام از ايشان به‌راحتي مي‌توانند پاكدامني خويش را در برابر عوامل محرك بيروني حفظ كنند، پس براي اينكه عفاف در زندگي شما جاري و ساري باشد حتما به ظاهر خود توجه كنيد تا بتوانيد به همسرتان در كنترل چشم او نيز كمك كنيد.

کد خبر 339365

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha