یکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵
۰ نفر

همشهری دو - فاطمه محمدصالحی: اگر پدرها و مادرها بخواهند سهم‌شان را در دینداری فرزندانشان به خوبی ادا کنند باید از راه دوستی بچه‌ها با عاشورا کمک بگیرند.

بچه های حسینی

علت انتخاب اين مسير، ميانبربودن كشتي هدايت امام‌حسين(ع) نسبت به بقيه امام‌هاست. براي وصل كردن فرزندتان به مفاهيم عاشورا با پيشنهادهاي ما همراه شويد:

  • شبهه نوجوان را بشنويد

نوجوانان امروزي بنابر شرايطشان ممكن است هر چيزي را زير سؤال ببرند، هر حرفي را قبول نكرده و گاهي براي نشان دادن خود قانون‌شكني هم بكنند. ممكن است واقعي‌بودن تاريخ را زير سؤال ببرند و با هيجانخواهي دنبال تأييدطلبي باشند. نوجوان امروز ما شبهه‌ها و سؤال‌هاي مختلفي را مي‌شنود. ممكن است بيرون خانواده در مورد تحريف عاشورا بشنود و در برابر اين سؤال قرار بگيرد كه چرا عزاداري هزار و اندي سال پيش را بايد امروز هم برگزار كرد؟ گروهي از نوجوانان هم ممكن است به خاطر اطلاعات كم اما محبت فطري به امام‌حسين(ع) دوست داشته باشند از عقايدشان در برابر گروه دوستانشان دفاع كنند اما كم بياورند. دسته ديگري از نوجوان‌ها هم شايد به‌خاطر هيجانات دروني درگير تحريف‌هايي مثل قمه‌زني شوند. راه‌حل چيست؟ قدم اول، دانستن جزئيات خصوصي باور فرزندتان مثل همين نمونه‌هاست. اگر در فضايي دوستانه و آزاد تحمل شنيدن هرگونه شبهه و باوري را از نوجوانتان داشته باشيد به‌خودتان و او فرصت يادگيري بيشتر و عمل منطقي‌تري را مي‌دهيد. مهم‌ترين نقش امروز شما وصل كردن نوجوان‌ها به منابع شناخت دين است تا آنها از افراط و تفريط دور بمانند.

  • شبيه‌سازي كنيد

از معروف‌ترين توصيف‌هاي عاشورا اين است كه هر زماني عاشورا و هرمكاني كربلاست. نوجوان منتقد شما شايد بخواهد ربط اين جمله را به دنياي واقعي امروز پيدا كند. براي اين مقايسه مهم كه سبك زندگي او را مي‌سازد به او كمك كنيد و اگر خودتان علمش را نداريد به افراد ديگر يا كتاب‌ها مراجعه كنيد؛ مثلا ويژگي‌هاي شخصيتي چند شهيد ماجراي كربلا را مرور كنيد و به كمك نوجوانتان در زندگي خود دنبال نمونه‌هاي آن باشيد. براي مثال:
امام‌حسين(ع): يك مؤمن واقعي است كه حتي نماز ظهر عاشورايش را عقب نينداخت و سرنوشت جامعه برايش مهم بود؛ يك رهبر مؤمن و شجاع كه ايثار داشت و در عين مهرباني در برابر دشمن كوتاه نيامد و با همه توانش تلاش كرد حلال و حرام خدا جابه‌جا نشود و... .
حضرت ابوالفضل: يك سرباز مؤمن و قوي كه نزد همه، به باادبي و امام‌شناسي معروف بود. غيرت حضرت ابوالفضل در حمايت از زنان خانواده‌اش هم مثال‌زدني بود.
يزيد: شرابخوار و زورگو بود، نماز نمي‌خواند و به راحتي به گناه و فحشا دست مي‌زد و از گناه كردن خجالت نمي‌كشيد و به مقدسات دين بي‌احترامي مي‌كرد.
عمربن‌سعد: فرد قدرت‌طلبي كه راه رسيدن به خواسته‌هايش برايش مهم نبود. آنقدر از مال حرام استفاده كرده بود كه حرف‌هاي امام حسين(ع) در او اثر نداشت و پول را به اخلاق و ايمان ترجيح مي‌داد. عمربن‌سعد امام زمانش را درست نمي‌شناخت و به‌راحتي برخلاف خواسته‌هاي امام عمل مي‌كرد.

  • طبق علاقه او پيش برويد

شما به‌عنوان پدر و مادر يك نوجوان بايد بيشتر از هميشه به فكر افزايش دانستني‌هايتان باشيد. در كنار اين، براي جوابگويي به نياز هيجانخواهي و انتقادگرايي فرزندتان از پيشنهادهاي فعال كمك بگيريد. براي نمونه:
براي عادت فردي با هم و با خانواده قرار زيارت عاشوراخواني بگذاريد.
هيئت خانوادگي و هفتگي راه بيندازيد و دوستان خوب نوجوانتان را هم دعوت كنيد. نوجوانتان مي‌تواند مسئوليت اين هيئت‌ها را به‌عهده داشته باشد. در اين هيئت‌هاي كوچك اما مهم و صميمي، بچه‌ها مي‌توانند خودشان گرداننده بحث باشند. از قبل يك موضوع را مشخص و درباره آن با هم بحث كنند و يك بزرگ‌‌تر مطلع هم در جمع باشد تا در مواقع نياز فكري كمكشان كند.اعضاي هيئت نوجوان‌ها خودشان مي‌توانند مداح جمع‌شان هم باشند. اين دينداري فعال براي علاقه‌مند‌سازي‌ نوجوان‌ها واجب است. نمي‌شود از دختر يا پسر نوجوان و پر انرژي‌تان توقع داشته باشيد كه خيلي آرام و ساكت فقط همراه شما در هيئت‌هاي بزرگسالان بنشيند.
اگر نوجوان شما اصرار به استفاده از موبايل دارد راه‌هاي ديني و مجازي را به او پيشنهاد دهيد؛ مثلا براي عاشورا و محرم، هيئت موبايلي تلگرامي راه بيندازند.در زندگي واقعي هم با كمك شما اين گروه فعال مي‌تواند ايستگاه صلواتي، دسته و... داشته باشد.

کد خبر 348200

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha