یکشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۷
۰ نفر

همشهری دو - بهنوش خرم‌روز: شاید در نگاه اول، نوشتن را مترادف با نویسندگی بدانید و فکر کنید هر کسی که استعداد نوشتن ندارد و نوشتن را؛ چه برای خودتان و چه فرزندتان، ایده‌آلی دور از دسترس بدانید.

کودک-مهارت نوشتن

البته كه نويسنده‌شدن استعداد و تمرين بسيار مي‌خواهد، اما مي‌تواند راهي ساده و مؤثر براي ارتقاي توانمندي‌هاي همه ما باشد. با ما همراه باشيد تا در مورد نحوه نوشتن بچه‌ها بيشتر بدانيم.

نوشتن به ما كمك مي‌كند افكارمان را سروسامان بدهيم و فكرهاي پراكنده‌اي كه مثل كلاف سردرگم در ذهنمان به‌نظر مي‌رسند را تبديل به جمله‌هاي قابل فهم كنيم و بعد با خواندن آنچه نوشته‌ايم، بتوانيم بهتر و در مسير و متمركز فكر كنيم. همچنين نوشتن به ما كمك مي‌كند استر‌س‌مان را تحت كنترل درآوريم و آرام شويم. نوشتن راهكاري است كه كمك مي‌كند از پس هجوم انبوه فكرها و گزينه‌هاي ذهنمان بربياييم يا روي يك موضوع خاص تمركز كنيم و سررشته فكر را از دست ندهيم. نوشتن به خلاقيت و خلق ايده‌هاي تازه كمك مي‌كند و باعث مي‌شود هم در زندگي فردي و هم در زندگي شغلي فرد موفق‌تري باشيم. در روابط بين فردي هم نوشتن مي‌تواند بسيار مؤثر باشد. اگر بتوانيم حرف‌هايمان را با بياني مناسب روي كاغذ بياوريم، مي‌توانيم حرف دلمان را براي عزيزانمان بنويسيم يا وقتي آنقدر جو سنگين است كه بيان احساسات ساده نيست، حرف‌مان را با نوشتن به هم بزنيم. يادداشت‌هاي محبت‌آميز در روابط خانوادگي؛ چه بين همسران و چه بين والد و فرزند و حتي بين خواهر و برادرها، روشي خاص و زيبا براي بيان احساس و تحكيم ارتباط است. از دل همه اين فوايد، مي‌تواند استعداد نويسندگي هم خودش را بروز دهد. پس، اگر به فرزند خود بياموزيد كه نوشتن را به ابزاري مفيد در زندگي‌اش بدل كند، شايد استعدادي را در او كشف كنيد كه در غيراين‌صورت هميشه پنهان مي‌ماند. كساني كه مهارت نوشتن بالايي دارند، فقط و فقط نويسنده كتاب نمي‌شوند، آنها ممكن است به‌عنوان خبرنگار، كارشناس يا بعدها سردبير مشغول به‌كار شوند، همچنين استعداد نوشتن در روابط عمومي و تبليغات به‌كار مي‌آيد. مشاغل بسياري به توانمندي و مهارت در نوشتن وابسته هستند؛ مانند مشاورين، وكلا، آموزگاران و... .

  • چند راه ساده براي نوشتن بچه‌ها

نوشتن كاري است كه اغلب بچه‌ها زير بار آن نمي‌روند. چرا؟ چون بچه‌ها نوشتن را با تكليف نوشتن براي مدرسه آغاز مي‌كنند. نوشتن براي آنها مترادف است با تكليف مدرسه ديكته نوشتن، انشا نوشتن و... . پس در قدم اول، مفهوم نوشتن را براي كودك‌تان از تكليف مدرسه جدا كنيد. مي‌توانيد راهكارهاي زير را به‌كار ببريد تا هم نوشتن را جذاب كنيد، هم استعدادي اگر درون فرزندتان هست كشف كنيد و هم به او مهارتي بسيار مفيد براي زندگي آينده‌اش بدهيد.

  • يادداشت‌نگاري خانوادگي

تعدادي برگه يادداشت، ساده يا رنگي، چسبدار يا معمولي، بسته به علايق خودتان و فرزندتان، تهيه كنيد. لازم نيست چيزي را توضيح بدهيد يا تكليف كنيد. فقط خودتان شروع به عمل كنيد. براي فرزندتان يادداشت محبت‌آميزي بنويسيد و روي بالش بگذاريد تا قبل از خواب ببيند. براي همسرتان يادداشت بنويسيد و روي يخچال بزنيد تا صبح جلوي بچه‌ها ببيند. براي هر يك از اعضاي خانواده روزي يكي‌دو يادداشت بنويسيد و جاهايي بگذاريد كه كشف كنند و بخوانند. همسرتان را در اين كار با خودتان همراه كنيد. نشان بدهيد كه خودتان هم از دريافت اين يادداشت‌ها حسابي هيجان‌زده و خوشحال مي‌شويد تا فرزندتان ترغيب شود او هم برايتان يادداشت بنويسد. حواستان باشد اين يك تكليف نيست، پس اجباري در آن نيست و قانون هم ندارد. شايد فرزندتان دلش بخواهد در يادداشتش گلايه كند يا يك راز را به شما بگويد. درهرحال از آن استقبال كنيد.

  • نامه‌نگاري با دوستان و آشنايان

انگار رسم نوشتن نامه و كارت‌پستال با فراگيرشدن اينترنت و گوشي‌هاي هوشمند رو به منسوخ شدن است. جلوي انقراض اين نوستالوژي را بگيريد. دست‌كم وقتي به سفر مي‌رويد و قراراست براي اطرافيان سوغاتي بياوريد، داشتن يك كارت پستال و نوشته روي آن را يك رسم خانوادگي بدانيد. اگر فرزندتان مي‌خواهد به دوستش هديه بدهد حتما از او بخواهيد به رسم ادب و محبت، كارت هديه برايش بنويسد. او را راهنمايي كنيد چه چيزهايي مي‌تواند بنويسد؛ مثلا مي‌تواند تشكر كند يا بهترين خاطره‌اي كه فراموش نمي‌كند را برايش بازگو كند و يا حتي احساسي كه دارد را بنويسد. شايد شما در زندگي امروزي چندان نامه كاغذي ننويسيد، اما مطمئن باشيد خاطره نامه‌نگاري، خريد تمبر، انداختن در صندوق پست و بعد منتظر نامه جواب ماندن، خاطره كودكي جذابي براي فرزندتان خواهد بود، پس امكان آن را برايش فراهم كنيد.

  • قصه بسازيد

يكي از بازي‌هاي سرگرم‌كننده و آموزنده، قصه‌سازي است. مي‌توانيد از موقعيت‌هاي مختلف براي قصه‌سازي استفاده كنيد. مثلا وقتي جمع هستيد، بازي‌اي مشابه پانتوميم اجرا كنيد، هر كس بايد براي پانتوميم اجرا شده يك قصه 10جمله‌اي بگويد يا وقتي از دور افرادي را مي‌بينيد كه نمي‌شناسيد، براي كارهايي كه مي‌كنند يك قصه بسازيد. حتي بچه‌ها دوست دارند براي رفتار حيوانات قصه بسازند و به جاي آنها فكر كنند و حرف بزنند. با اين كار، هم قدرت تخيل و تجسم فرزندتان را بهبود مي‌بخشيد، هم به‌طور ضمني به او مشاهده و توانايي برداشت از رفتارها را مي‌آموزيد و هم، استعداد او در قصه‌پردازي و روايت داستان معلوم خواهد شد.

  • سفرنامه بنويسيد

حتي بزرگ‌ترها هم دوست دارند از سفرهايشان يك يادگاري داشته باشند، اين يادگاري مي‌تواند يك گل، برگ، بليت استفاده‌شده، پر پرنده، عكس، يا هر چيز ديگري باشد. بعد از هر سفر يك مقواي بزرگ تهيه كنيد و به فرزندتان اجازه بدهيد با يادگاري‌هايي كه جمع كرده و خاطراتي كه دارد، يك سفرنامه بسازد. به اين ترتيب كه يادگاري‌ها را بچسباند و لابه‌لاي آنها آنچه از سفر يادش هست و برايش جالب بوده را به بيان خودش بنويسد. با اين كار، يادگيري را در او تشويق مي‌كنيد و در سفرها براي ساخت سفرنامه‌اش هم كه شده، به توضيحات بيشتر دقت خواهد كرد، كلي اطلاعات تاريخي جغرافيايي كه درمدرسه بي‌علاقه حفظ مي‌كند را با انگيزه به‌خاطر خواهد سپرد و كلا نگرش‌اش در مورد يادگيري تغيير مي‌كند. مهم است اجازه دهيد كاملا به سبك خودش سفرنامه بسازد. سفرنامه‌اش را دستكاري نكنيد، توضيح اضافه نكنيد، كارش را بي‌ارزش نكنيد و دائم بالاي سرش نباشيد. اگر سؤالي داشت حتما جواب بدهيد يا كمكش كنيد جوابش را با جست‌وجو در اينترنت يا كتاب‌ها پيدا كند. در نهايت هم براي اينكه نشان دهيد كارش باارزش بوده، مدتي سفرنامه را در خانه نصب كنيد تا مهمان‌ها ببينند و در موردش با او حرف بزنند.

کد خبر 342381

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha