شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱
۰ نفر

همشهری دو - دکترطاهر عطاران: خواستگاری یکی از مهم‌ترین قرارهای زندگی ماست که معمولا اطلاعات ما در مورد این مراسم در حد تجارب اطرافیان و بزرگ‌ترهای‌مان است.

هنر خواستگاری!

جلسه‌اي كه سرنوشت ما و شريك زندگي‌مان را مشخص مي‌كند حتما شور و حال خاص خودش را دارد. اما سواي اين حرف ها حساسيت يك انتخاب سرنوشت‌ساز؛ يعني انتخاب همسر آينده اينقدر بالا است كه بخواهيم به تجارب و اطلاعات جسته گريخته خودمان سر و دستي بكشيم. امروز مي‌خواهيم با نكات ريزي كه به موفقيت بهتر ما در خواستگاري كمك مي‌كنند بيشتر آشنا شويم؛ چيزهايي كه ما آن را هنر خواستگاري مي‌ناميم.

  • خودتان باشيد

هيچ‌وقت سعي نكنيد براي خوشامد طرف مقابلتان متفاوت از آنچه هستيد نشان داده شويد. هيچ چهره‌اي نمي‌تواند زياد پشت نقاب بماند. ما هرچه باشيم دير يا زود چهره واقعي‌مان معلوم مي‌شود. پس بنا را از اول بر صداقت و يكرنگي بگذاريد. اگر احساس مي‌كنيد ايراد يا اشكالي داريد كه در آينده باعث مشكل جدي در زندگي مشتركتان خواهد شد آن را صادقانه مطرح كنيد. از اين مسئله نترسيد. بارها شده كه گذشتن از اين ترس براي بيان حقيقت باعث شده كه اتفاقا طرف مقابل تمايل بيشتري براي زندگي با شما پيدا كند؛ زيرا صداقت شما براي او ارزشمند است. البته اين به اين معني نيست كه هر اشكال ريز و درشتي را كه در خود مي‌بينيد در همان جلسه اول مطرح كنيد و صداقت هم به‌معناي گفتن تمام اسرار زندگيتان نيست؛ صداقت يعني بيان واقعيت‌ها با درايت.

  • با پيش‌زمينه ذهني در جلسه حاضر شويد

تا حد ممكن سعي كنيد از قبل در مورد طرفتان اطلاعات به‌دست بياوريد. براي اين كار برنامه داشته باشيد. از فرد واسطه در مورد شخصيت خواستگارتان سؤالاتي بپرسيد و از اينكه چه مسائلي برايش بيشترين اهميت را دارد هم باخبر شويد. بدون آنكه موضوع را شبيه به كندوكاو زندگي او كنيد، سعي كنيد اطلاعاتي را در مورد خانواده‌اش به‌دست بياوريد. وضعيت زندگي خواهر و برادرها، شغل‌شان و شيوه زندگي‌شان مي‌تواند شما را به شخصيت او نزديك‌تر كند. ببينيد كه چقدر با خانواده‌اش نزديك و صميمي است و چگونه يكديگر را در جريان زندگي حمايت مي‌كنند. يادتان نرود كه قابل اعتمادترين افراد، كساني هستند كه با خانواده خودشان ارتباط نزديك عاطفي دارند.

  • شنونده خوبي باشيد

يكي از بهترين راه‌هاي شناخت صحيح از طرف مقابلتان شنيدن تمام و كمال حرف‌هاي او است. سعي كنيد شنونده خوبي براي حرف‌هايش باشيد و بدون اينكه زيادي ساكت و صامت به‌نظر بياييد در زمان لازم وارد صحبت شويد. دقت كنيد نه صم‌بكم باشيد و نه پرحرف و پرچانه. اين فرمايش اميرالمومنين را فراموش نكنيد كه مرد زير زبان خود پنهان است؛ يعني ارزش‌ها و ضد‌ارزش‌هاي وجوديش شناخته نمي‌شود مگر تا زماني كه صحبت كند. از طرف ديگر به اين نكته هم توجه كنيد كه تا مرد سخن نگفته باشد عيب و هنرش نهفته باشد.

  • مصيبت‌سرايي نكنيد

كسي كه مي‌خواهد شريك زندگي شما شود از شما انتظار شور و حرارت و انرژي دارد. مي‌خواهد به وضوح موفقيت زندگي مشتركش را در كنار شما ببيند. پس لازم نيست به بهانه صداقت داشتن، شعر بلند شكست‌هاي عشقي و كاري خود را برايش بسرائيد. به جاي حرف زدن در مورد مشكلات روزمره كاري يا غرولندهاي رئيستان، از موضوعات هيجان‌انگيز و مثبت حرف بزنيد. علائق‌تان، تجربيات هيجان‌انگيزي كه داشته‌ايد يا برنامه‌هايي كه براي آينده داريد مي‌تواند موضوعات خوبي براي حرف‌هاي‌تان باشد. قرار نيست خودشيفتگي خود را نشان دهيد يا قربان خودتان برويد اما مي‌توانيد هوشمندانه در لابه‌لاي حرف‌ها و در پاسخ به بعضي سؤالاتش، در مورد موفقيت‌هايتان هم صحبت كنيد.

  • اهميت لباس و ظاهرتان را فراموش نكنيد

يكي از مهم‌ترين لحظاتي كه در خاطر اكثر زوج‌ها مي‌ماند لحظه اول ديدار در خواستگاري است.برداشت اول يكي از تعيين‌كننده‌ترين عوامل موفقيت يا شكست در هر ارتباط مؤثري است. نخستين تصوير شما در ذهن طرف مقابل به‌صورت دائمي ضبط مي‌شود؛ بنابراين در مورد اين تصوير حساس باشيد. اين تصوير شامل تمام دريافت‌هاي ممكن اوليه از شماست: ظاهر شما، نوع پوشش و لباستان، بوي عطري كه زده‌ايد، دسته‌گلي كه به همراه داريد، كفش واكس‌زده و براقي كه بر پا داريد، حالت چهره و لبخندتان، تن صدا و خلاصه همه و همه چيزي كه مي‌شود در برداشت اول از شما دريافت مي‌شود. در مورد دختر و پسر هم فرقي نمي‌كند. اين برداشت به‌شدت بر تصميم‌گيري نهايي در مورد شما مؤثر است. نه راحت بودن‌تان را فداي زيبايي‌تان كنيد و نه زيبايي‌تان را فداي راحتي؛ متعادل عمل كنيد. سعي كنيدحتي‌المقدور از رنگ‌هاي روشن و شاد استفاده كنيد. اگر كفش زيبايي داريد اما پايتان را مي‌زند و درست راه رفتن را از شما مي‌گيرد بي‌خيالش شويد. در عين آراسته بودن، مناسب شرايط لباس بپوشيد. درباره حجابتان سعي كنيد همانطور كه هميشه هستيد بپوشيد. وگرنه باعث برداشت‌ها و انتظارات متفاوتي از خود مي‌شويد.

  • پاسخ آري يا نه شفاف بدهيد

جوابتان را طبق زمان مقرر و شفاف به طرف مقابل بدهيد؛ چه بله چه نه. يادتان باشد خواستگاري يك جلسه دوطرفه است. همانطور كه شما بايد طرف مقابل‌تان را بپسنديد او هم نياز دارد كه در مورد شما فكر كند و تصميم بگيرد. اگر دختر هستيد و پسر را پسنديده‌ايد، ‌منتظر تماس خانواده‌اش بمانيد و به خانواده‌تان بگوييد كه با خوشرويي قرار جلسه بعد را هم بگذارند. اگر هم فكر مي‌كنيد كه او مرد روياهاي شما نيست، باز هم بايد كه در مورد اين موضوع با هم صحبت كنيد. برنداشتن تلفن يا جواب سربالا دادن مشكلي را حل نمي‌كند، پس خودتان را از او پنهان نكنيد. بدون شيله پيله و با حفظ احترام، برايش توضيح دهيد كه فكر مي‌كنيد زندگي مشتركتان با او باعث خوشبختي هيچ كدام از شما نمي‌شود. هرگز براي دادن جواب «نه يا آري» واسطه‌ نفرستيد. اين حق و احترام به طرف مقابل است كه جواب‌تان را از زبان خانواده خودتان بشنود. اگر خانواده پسر هم هستيد به همين سبك، محترمانه و شفاف اما با پيشقدم شدن عمل كنيد.

کد خبر 333771

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha