همشهری آنلاین: انگلیس به طور سرّی زرادخانه تسلیحات هسته‌ای خود به نام ترایدنت را ارتقا می‌دهد و در تلاش برای تولید کلاهک هسته‌ای جدید است.

انگلیس مخفیانه کلاهک جدید هسته‌ای می‌سازد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، انگلیس از افشای هزینه نهایی این اقدام خودداری کرده اما هزینه آن دست کم 205 میلیارد پوند برآورد شده است.

بخش فارسی پایگاه اینترنتی پرس تی وی با اشاره به اینکه انگلیس به طور سرّی زرادخانه تسلیحات هسته‌ای خود را ارتقا می‌دهد، نوشت: سرویس اطلاعات هسته‌ای روز سه شنبه گزارش داد، سازمان تسلیحات اتمی انگلیس قصد دارد کلاهک هسته‌ای جدیدی را به نام Mark4A تولید کند که دقیق‌تر و قدرتمندتر از موارد مشابه پیشین است. همچنین برنامه تولید کلاهک جدید انگلیس همزمان با اجرای طرح آمریکا برای بهبود عملکرد کلاهک دبلیو 76 انجام می‌شود.

به گزارش این منبع، گروهی متشکل از متخصصین آمریکایی و انگلیسی نیز برای همکاری در این برنامه تشکیل شده و کلاهک‌های جدید در آزمایشگاه ملی سندیا در آمریکا آزمایش شده است.

این پایگاه به نقل از پیتر برت، یکی از مدیران بخش پژوهش در سرویس اطلاعات هسته‌ای تصریح کرد: «برنامه اصلاح و نوسازی کلاهک Mark 4A باعث می‌شود کلاهک‌های هسته‌ای ترایدنت تا اواسط قرن حاضر استفاده شوند و بودجه زیادی نیز صرف هموار کردن راه برای تولید نسل جدیدی از کلاهک‌ها می شود که بیشتر از این مدت مورد استفاده قرار می‌گیرند.»
بر اساس این گزارش، جزئیات این طرح شامل هزینه‌ها و زمان اجرای طرح به پارلمان انگلیس اعلام نشده است. ضمنا وجود چنین طرحی در نامه‌ای از سوی وزارت دفاع در ژوئیه 2014 (تیرماه 1393) تایید شده بود.

پرس تی وی در ادامه افزود: در آن نامه جان تامپسون، که در آن زمان کارمند عالی‌رتبه وزارت دفاع بود، انتصاب دکتر پائول هولینزهد را به عنوان مقام ارشد مسئول در برنامه موسوم به حفظ پایدار قابلیت های کلاهک های اتمی تایید کرد. بنا بر این نامه، هولینزهد همچنین مسئولیت «شروع تولید Mk4A در راستای برنامه ساخت ترایدنت» را بر عهده داشت.

این گزارش همچنین فاش کرد، بررسی‌های سازمان تسلیحات اتمی انگلیس برای طراحی کلاهک جدید تا کنون 85 میلیون پوند هزینه داشته است. به گزارش این پایگاه اینترنتی، انتظار می‌رود دولت دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس طرح پیشنهادی مجلس عوام این کشور را در خصوص کنار گذاشتن ناوگان زیردریایی کنونی و جایگزینی آنها با 4 نوع جدید تصویب کند.

همچنین دولت انگلیس هزینه این اقدامات را 31 میلیارد پوند تخمین زده اما 10 میلیارد پوند بودجه اضافی نیز برای احتمال افزایش هزینه‌ها کنار گذاشته است.

تاکنون وزارت دفاع انگلیس از افشای هزینه نهایی برنامه نوسازی ترایدنت خودداری کرده است. با وجود این، کمپین منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای این هزینه را دست کم 205 میلیارد پوند برآورد کرده است.

کد خبر 336430

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha