همشهری‌آنلاین: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در واکنش به مصوبه پارلمان آلمان که کشتار ارامنه را به رسمیت شناخت، ضمن بی‌اهمیت‌خواندن آن ،اروپا را تهدید کرد و گفت یا مسائلی را که ترکیه و اروپا با یکدیگر دارند، حل می‌کنند یا این‌که این کشور از این پس سدی در برابر مشکلات اروپا نخواهد بود و اروپا را با دردهای خود تنها خواهد گذاشت.

اردوغان

رجب طيب اردوغان،رئيس‌جمهو تركيه  در سخنانی در مراسم فارغ التحصیلی دانشگاه مدی پل در استانبول بار دیگر از تصمیم پارلمان آلمان در به رسمیت شناختن وقایع سال 1915 میلادی ترکیه عثمانی به عنوان نسل کشی ارامنه انتقاد کرد و گفت: روی سخن من با همه جهانیان است، ما همه آرشیوهایمان را گشوده ایم، اگر به خود اعتماد دارید و اگر به اندازه ذره‌ای برای علم، تاریخ و اسناد احترام قائلید، شما نیز آرشیوهایتان را بگشایید. 

او با انتقاد از آلمان و صدر اعظم این کشور گفت: من سه چهار روز پیش از تصویب قطعنامه پارلمان آلمان با آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور تلفنی گفت‌وگو کردم. او به من گفت که از هیچ کاری برای جلوگیری از تصویب این قطعنامه فروگذار نخواهم کرد. آیا شرکت نکردن در رأی گیری پارلمان تنها کاری بود که می توانست انجام دهد؟ مایل بودم صدراعظم آلمان نیز در این رأی‌گیری شرکت کند و مانند خانم محترمی که به این قطعنامه رأی منفی داد به آن رأی منفی دهد. در آن صورت من نیز او را تشویق می کردم. 

به گزارش  خبرگزاری صدا و سیما،پایگاه اینترنتی تلویزیون تی. آر. تی ترکیه، نوشت رجب طیب اردوغان خواستار تشکیل کمیته مشترک بین‌المللی برای بررسی وقایع سال 1915 میلادی ترکیه عثمانی شد.

اردوغان افزود: بیایید تاریخدانان، حقوقدانان و باستانشناسان را مأمور بررسی این موضوع کنیم تا آنان همگی این موضوع را بررسی کنند. ما نتیجه‌ای را که پس از این بررسی‌ها به دست خواهد آمد، خواهیم پذیرفت. من از زمانی که نخست‌وزیر ترکیه شدم تاکنون همواره این پیشنهاد را در نشست های بین‌المللی نیز مطرح کردم.

کد خبر 335921

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha