همشهری آنلاین: دادگاه هامبورگ به شکایت اردوغان علیه یان بومرمان، مجری و طنزپرداز آلمانی رسیدگی و حکم صادر کرد. دادگاه در نخستین حکم خود شعر بومرمان را به عنوان طنز مجاز شناخت ولی قسمت زیادی از آن را ممنوع اعلام کرد.

دادگاه آلمان بخشی از شعر مربوط به اردوغان را ممنوع کرد

به گزارش دويچه وله، قضات آلمانی بخشی از شکایت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه را پذیرفتند و علیه یان بومرمان، مجری و طنزپرداز حکم صادر کردند.

بر اساس این حکم مجری شبکه دو تلویزیون آلمان به دلیل محتوای "تحقیرآمیز" شعر خود مجاز نیست قسمت اعظم آن را تکرار کند. در صورت تکرار قسمت ممنوعه شعر این مجری مجبور است تا ۲۵۰ هزار یورو جریمه بپردازد و یا به مدت ۶ ماه بازداشت خواهد شد.

دادگاهی که حکم را صادره کرده معتقد است بخشی از شعر بومرمان که از اردوغان انتقاد می​کند و به آزادی بیان در ترکیه می​پردازد مجاز است.

در این قسمت از شعر انتقادات تندی از سیاست اردوغان می‌شود.

یان بومرمان شومن طنزپرداز آلمانی در شعر خود (۱۷ مارس/ ۲۷ اسفند) از سیاست اردوغان در زمینه نقض آزادی بیان و عدم رعایت حقوق بشر انتقاد کرد و او را "ریاکار" خواند.

رئیس جمهور ترکیه مضمون این شعر را توهین به خود تلقی کرد و با استناد به ماده ۱۰۳ قانون مجازات آلمان خواستار تشکیل پرونده علیه بومرمان شد.

  • وکیل بومرمان: حکم دادگاه اشتباه است

کریستیان شرتز، وکیل بومرمان بعد از صدور حکم دادگاه اعلام کرد: «به نظر ما حکم دادگاه در این مورد خاص اشتباه بوده است.»

به گفته شرتز حکمی که با "کالبدشکافی" شعر و ممنوع کردن بخش‌های معینی از آن صادر شده اشتباه است و در چارچوب آزادی هنر نیز نمی​گنجد.

شرتز، وکیل بومرمان تاکید می​کند که به شعر سروده شده بایستی به عنوان یک اثر واحد و یکپارچه نگریست که در شرایط ویژه​ای بیان شده است. به باور او اینها نکاتی هستند که دادگاه در حکم صادره خود به اندازه کافی مد نظر قرار نداده است. وکیل مدافع بومرمان اضافه می​کند که ابزارهای قانونی در ارتباط با تجدید نظر در پرونده موکلش مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

میشائیل هوبرتوس فون اشپرنگر، وکیل اردوغان ولی رضایت خود را از حکم صادره دادگاه هامبورگ و سیستم قضائی آلمان اعلام کرد.

علاوه بر دادگاه هامبورگ قرار است بومرمان در شهر ماینز آلمان نیز به جرم توهین به یک مقام عالیرتبه خارجی محاکمه شود. طبق ماده ۱۰۳ قانون مجازات آلمان دولتمردان کشورهای خارجی هر شکایت حقوقی در زمینه توهین به خود را باید به دولت آلمان ارائه کنند.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان با تشکیل پرونده قضایی علیه یان بومرمان موافقت کرده بود. وی اما تاکید کرد که ماده ۱۰۳ قانون مجازات آلمان تا سال ۲۰۱۸ حذف خواهد شد. بعد از اینکه دولت آلمان با برگزاری این دادگاه موافقت کرد، درخواست برای پیگرد قانونی علیه بومرمان توسط دولت ترکیه امکان‌پذیر شد.

کد خبر 334359

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha