سه‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۶
۰ نفر

در دومین روز‌ماه مبارک رمضان در ترکیه، استانبول مرکز تجاری و توریستی این کشور بار دیگر شاهد انفجاری در منطقه مرکزی و تاریخی خود بود که کشته شدن حداقل ۱۱ نفر و زخمی شدن بیش از ۳۶ نفر دیگر را به‌دنبال داشت.

ترکیه

در شوكي ديگر به گردشگري تركيه پس از چند حمله مشابه، اين بار بمبي ديگر در منطقه شلوغ و توريستي بايزيد در زمان عبور يك اتوبوس حامل نيروهاي پليس به‌صورت كنترل از راه دور منفجر شد. استاندار استانبول كشته شدن 7مأمور پليس و 4غيرنظامي را تأييد كرده است اما گزارش‌ها نشان مي‌دهد با توجه به‌شدت انفجار احتمالا ميزان تلفات افزايش پيدا خواهد كرد. حال برخي از مجروحان اين حمله وخيم گزارش شده است.

مسجد سليمانيه، بازار بزرگ و دانشگاه استانبول در منطقه‌‌اي كه هدف بمبگذاري روز گذشته بود قرار دارند. نيروهاي پليس پس از انفجار اين منطقه را بستند و به تخليه برخي ساختمان‌هاي اطراف محل انفجار پرداختند. امتحانات روز گذشته دانشگاه استانبول هم به‌خاطر اين انفجار لغو شد. خبرگزاري آناتولي همچنين از شنيده شدن صداي تيراندازي پس از انفجار خبر داده است.
نيروهاي پليس تأييد كرده‌اند كه خودرويي بمبگذاري شده در زمان عبور اتوبوس نيروهاي پليس از راه دور منفجر شده است. فروشگاه‌هاي اطراف محل انفجار هم دچار خسارت شده و شيشه‌هاي بسياري از آنها شكستند.

هنوز هيچ گروهي به‌صورت رسمي مسئوليت اين انفجار را بر عهده نگرفته است اما مقام‌هاي تركيه به‌صورت تلويحي گروه پ‌ك‌ك را مسئول اين حمله دانسته‌اند. رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه كه ساعتي پس از اين انفجار به عيادت مجروحان در بيمارستان رفت اعلام كرد كه براي پ‌ك‌ك حمله به شهرهاي بزرگ «اقدامي جديد» به‌حساب نمي‌آيد. اردوغان گفته است كه اين حملات به‌خاطر شكست شبه‌نظاميان در مقابل نيروهاي امنيتي تركيه صورت مي‌گيرد.

او اما مانند دفعات گذشته اعلام كرد كه بايد تدابير لازم براي ممانعت از تكرار چنين حملاتي صورت بگيرد. مولود چاووش‌اوغلو، وزير امور خارجه تركيه هم در مصاحبه با شبكه تي‌آر‌تي گفت: تركيه همچنان عليه تروريست‌ها و داعش مبارزه مي‌كند». او تأكيد كرد: تروريست‌هاي سنگدل حتي در‌ماه مقدس رمضان به مردم حمله مي‌كنند. مقام‌هاي تركيه لفظ تروريست‌ را معمولا براي حزب كارگران كردستان تركيه(پ‌ك‌ك) استفاده مي‌كنند. طي ماه‌هاي اخير تنش‌ها و درگيري‌ها ميان نظاميان تركيه و نيروهاي پ‌ك‌ك افزايش پيدا كرده است.

تركيه پ‌ك‌ك را گروه تروريستي مي‌داند و همچنين مواضع 2گروه كرد فعال در سوريه (YPG و PYD) را با اعتقاد به ارتباط آنها با پ‌ك‌ك هدف قرار مي‌دهد. در سال‌جاري ميلادي، يك گروه انشعابي پ‌ك‌ك موسوم به «بازهاي آزادي كردستان» مسئوليت چند بمبگذاري را برعهده گرفته و‌ماه گذشته هم پ‌ك‌ك اعلام كرد مسئول انفجاري در استانبول بوده است. استانبول قلب گردشگري و تجاري تركيه به‌حساب مي‌آيد اما حملات اخير در اين شهر و نقاط مختلف ديگر اين كشور باعث شده تا بسياري از كشورها نسبت به سفر اتباع خود به اين كشور هشدار دهند. در يكي از مرگبارترين حملات براي گردشگران در ژانويه سال‌جاري ميلادي 12توريست آلماني در انفجاري در مركز استانبول كشته شدند.

  • گاهشمار حملات اخير در تركيه

مارس 2016: 35نفر در انفجار توسط نيروهاي كرد در آنكارا كشته شدند. حمله ديگري در استانبول هم كشته شدن 4نفر را به‌دنبال داشت.
فوريه 2016: حمله به كاروان نظاميان در آنكارا باعث كشته شدن 28نفر شد.
ژانويه 2016: 12گردشگر آلماني در حمله‌اي در قلب استانبول كشته شدند.
اكتبر 2015: بيشتر از 100نفر در 2 انفجار زنجيره‌اي در راهپيمايي صلح كردها در آنكارا كشته شدند.

کد خبر 336312

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha