همشهری انلاین: سازمان جهانی بهداشت روز شنبه ۲۸ مه (۸ خرداد) ایده معلق کردن یا تغییر مکان المپیک ریودوژانیرو در برزیل را رد کرد و اعلام کرد این کار «تغییر چندانی در انتشار این ویروس» که با نقائص جنینی وخیم مرتبط شده است، ایجاد نمی‌کند.

RIO

به گزارش آسوشیتدپرس این اعلام سازمان جهانی بهداشت پس از انتشار نامه سرگشاده ۱۵۰ کارشناس بهداشتی خطاب به این سازمان صورت می‌گیرد که خواستار به تاخیر انداختن یا تغییر مکان المپیک ریو  «برای حفظ بهداشت عمومی» شده بودند.

نامه این کارشناسان که روز جمعه منتشر شد، به شواهد علمی فزاینده درباره نفش عفونت مادران باردار با ویروس زیکا در ایجاد نقصان‌های شدید جنینی به خصوص میکروسفالی (کوچکی غیرطبیعی سر) اشاره کرده است. این ویروس همچنین در موارد نادری می‌تواند نشانگان گی‌یان-باری- بیماری عصب‌شناختی که منجر به فلج گذرا و گاهی مرگبار می‌‌شود- را در بزرگسالان ایجاد کند.

این کارشناسان ابراز نگرانی کرده‌اند که در نتیجه هجوم بازدیدکنندگان المپیک به ریو که میزان بالایی از بروز موارد زیکا دارد،ایجاد این نقصان‌ها به سرعت به نقاط دیگر جهان گسترش یابد.

به گفته این کارشناسان با وجود افزایش تلاش‌ها برای نابود کردن پشه‌های ناقل ویروس زیکا، شمار عفونت‌ها در ریو نه تنها کاهش نیافته، بلکه افزایش هم یافته است.

این کارشناسان از بیش از دوجین کشور و از حوره‌های متفاوت از جمله بهداشت عمومی، اخلاق زیستی و بیماری‌های کودکان هستند.

اما سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌اش بدون اشاره مستقیم به این نامه اعلام کرد: « لغو کردن یا تغییر دادن مکان المپیک ۲۰۱۶ بر اساس ارزیابی فعلی تاثیر عمده‌ای بر انتشار بین‌المللی زیکا نخواهد داشت.»

درخواست این کارشناسان در هنگامی صورت می‌گیرد که مشعل المپیک در حال گردش در سراسر برزیل، این بزرگترین کشور آمریکای لاتین است و شمار معکوس ۱۰۰ روزه برای شروع بازی‌ها از قبل شروع شده است.

کارشناسان در نامه سرگشاده‌شان به رابطه «بسیار نزدیک» میان سازمان جهانی بهداشت و کمیته بین‌المللی المپیک اشاره می‌کنند و می‌نویسند: «رابطه نزدیک میان این دو سازمان برای آخرین بار در سال ۲۰۱۰ در رویدادی نشان داده شد که در آن مدیر کل سازمان جهانی بهداشت و رئیس کمیته بین‌المللی المپیک یادداشت تفاهمی امضا کردند که مفاد آن هم چنان مخفی مانده است.»

کمیته‌ بین‌المللی المپیک در واکنش به این نامه با رد این موضوع اظهار کرد: «ما اکنون هیج یادداشت تفاهمی با سازمان جهانی بهداشت نداریم. آخرین یادداشت تفاهم بین این دو سازمان در زمینه تشویق فعالیت بدنی برای پیکار با سکته مغزی، حمله‌ قلبی، دیابت و چاقی است.»

کد خبر 335239

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha