همشهری آنلاین: رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، با ابراز نگرانی نسبت به ورود بیماری زیکا پس از المپیک برزیل از توزیع پماد و اسپری دور کننده پشه ناقل این بیماری بین ورزشکاران ایرانی خبر داد.

ویروس زیکا

به گزارش ايرنا، محمد مهدی گویا، درباره آخرین وضعیت این بیماری افزود:‌ سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که احتمال اینکه ظرف چند ماه آینده و بعد از مسابقات المپیک تعدادی از ورزشکاران و مردم عادی که برای تماشای این مسابقات به برزیل می‌روند، ‌به زیکا مبتلا شوند و به این بیماری را به کشورشان منتقل کنند، وجود دارد.

ویروس زیکا از طریق نیش یک پشه به نام آئدس اجیپتی منتقل می‌شود و مهمترین عارضه آن تولد نوزادانی با عارضه میکروسفالی (جمجمه کوچکتر از انداره طبیعی) است، بنابراین مراقبت از زنان باردار در مواجهه با این بیماری اهمیت ویژه‌ای دارد.
این بیماری هم اکنون در کشور برزیل که محل برگزاری المپیک 2016 است، شایع است.

وی گفت: همچنین سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که در صورت انتقال این بیماری از برزیل به کشورهای دیگر احتمال گسترش این بیماری در کشورهای دیگر وجود دارد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت اضافه کرد: بیماری زیکا البته از انسان به انسان منتقل نمی‌شود و انتقال انسان به انسان آن فقط از مادران باردار به جنین است و شکل دیگری ندارد.

  • پشه زیکا در ایران نیست

وی گفت: مسئله مهم درباره این بیماری، وضعیت پشه ناقل این بیماری است،‌مطالعات سنگین وزارت بهداشت از پنج سال گذشته در کشور نشان می‌دهد که پشه ناقل زیکا در کشور ایران فعال نیست اما احتمال اینکه این پشه در آینده فعال شود، قابل پیش بینی نیست و احتمال آن وجود دارد.

گویا افزود: وزارت بهداشت نگران است، نگران اینکه مبادا جمعیتی که به برزیل می‌روند به خصوص زنان به ویروس زیکا مبتلا شوند و مبادا این بیماری را به کشور بیاورند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اضافه کرد: مسئله ورود زیکا به کشور با جدیت باید مراقبت شود به همین علت وزارت بهداشت با هماهنگی وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک کار آموزش ورزشکاران را انجام می‌دهد و آموزش‌های لازم به ورزشکاران اعزامی داده شده است.

  • توزیع پماد و اسپری بین ورزشکاران

گویا گفت: علاوه بر آموزش به ورزشکاران برای مراقبت از خود، وسایل پیشگیرانه را که شامل پماد و اسپری های دور کننده حشرات است در اختیار ورزشکاران و مسافران برزیل قرار می‌دهیم.

وی افزود: یکی از مهمترین آموزش‌ها به مسافران برزیل پوشیدن لباس مناسب است، هر چه لباس آنان پوشیده‌تر باشد و از لباس‌های آستین بلند استفاده کنند، احتمال اینکه مورد گزش پشه قرار گیرند، کمتر می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در پاسخ به پرسش ایرنا درباره کنترل مسافران برزیل هنگام بازگشت به کشور گفت: همه ورزشکاران و مسافران برزیل در هنگام بازگشت آزمایش نمی‌شوند و نیازی هم به این کار نیست فقط کسانی که علایم بیماری را داشته باشند، آزمایش می شوند.

  • علایم زیکا

وی ادامه داد:‌ زیکا علایم زیادی ندارد، علایم عمومی آن شامل سردرد، تب، کوفتگی، بدن درد و درد عضلات و قرمزی چشم است و در بسیاری از موارد خیلی با یک سرماخوردگی ساده قابل افتراق نیست.

گویا گفت: آنچه درباره بیماری زیکا نگران کننده است، یکی انتقال آن از مادر به جنین و تولد نوزادان مبتلا به هیدروسفالی (با مغز‌‌ کوچک) است و دوم در موارد بسیار اندک ممکن است برخی از مبتلایان به این ویروس دچار فلج شوند و دوره درمان آنها بسیار طولانی شود.

وی افزود: مسافران برزیل هنگام بازگشت اگر علایم زیکا را داشتند،حتما به مراکز وزارت بهداشت مراجعه کنند تا درمان های لازم برای آنان انجام شود.

کد خبر 337812

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha