همشهری آنلاین: دانشمندان در برزیل در حال بررسی امکان رابط میان عفونت ویروس زیکا در رحم و ناهنجاری شدید مفصلی نوزادان هستند و می‌گویند این مورد را با هم باید به فهرست فزاینده‌ای عوارض این ویروس افزود

zika

به گزارش رویترز پژوهشگران در تجزیه‌وتحلیل هفت مورد از کودکان دچار بدشکلی‌های مفصلی به این نتیجه رسیدند که این ناهنجاری‌ها- عارضه‌ای که آرتروگریپوسیس (arthrogryposis) خوانده می‌شود، ممکن است ناشی از اثر ویروس زیکا بر سلول‌های عصبی حرکتی جنین در حال رشد باشد، سلول‌هایی که سفت و شل شدن عضلات را کنترل می‌کنند.

در همه موارد ابتلا نوزادان به این عارضه، مادر نیز عفونت ثابت‌شده زیکا داشت، دانه‌های پوستی شبیه بیماری ناشی از عفونت زیکا در طول بارداری در او ظهور کرده بود یا نوزادی با سر به‌طور غیرطبیعی کوچک را به دنیا آورده بود.

شیوع زیکا برای نخستین بار سال گذشته در برزیل شناسایی شد و بیش از ۱۷۰۰ مورد میکروسفالی، یک نقصان جنینی که مشخصه آن سرهای بسیار کوچک نوزادان است و می‌تواند به عفونت‌های شدید رشدی منجر شود، با عفونت مادران باردار با این ویروس مرتبط شده است.

این ویروس منتقل‌شونده به‌وسیله پشه به‌سرعت در حال گسترش در قاره آمریکا است و اخیر در ایالات‌متحده نیز که در منطقه جنوبی گرم آن پشه‌های آئیدس اجیپتیس تکثیر می‌کنند، شروع به انتشار کرده است.

ازآنجایی‌که این آخرین پژوهش درباره عوارض ویروس زیکا که روز سه‌شنبه ۹ اوت در ژورنال پزشکی بریتانیا (BMJ) منتشر شد، از نوع مشاهده‌ای است و موارد آرتروگریپوسیس در گذشته را در نظر داشت، نمی‌توان بر اساس آن نتیجه‌گیری قاطعی دراین‌باره کرد که آیا ویروس زیکا علت مستقیم این عارضه است یا نه.

اما دانشمندان انجام دهنده این بررسی مستقر در رسیف - شهری در برزیل که کانون همه‌گیری زیکا است- گفتند این عارضه ممکن است به تأثیر ویروس زیکا بر مغز و شیوه انتقال پیام‌ها به‌وسیله سلول‌های عصبی حرکتی به عضلات نوزاد به دنیا نیامده مربوط باشد.

ونسا وان در لیندن، پژوهشگر در انجمن همیاری کودکان معلول در رسیف که سرپرست این بررسی بود، گفت که اگر این پیام‌های به شیوه‌ای تضعیف شوند یا از بین بروند، ممکن است به وضعیت‌های ثابت‌شده جنین در رحم و در پیامدش بدشکلی‌های مفاصل نوزاد منجر شوند.

کد خبر 342860

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha