شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۰
۰ نفر

همشهری دو - ندا داوودی: «بله »را گفته‌اید و برای یک عمر قرار است به امید خدا زن و شوهر باشید اما هنوز شرایط رفتن به یک خانه را ندارید و هرکدام در خانه پدری‌تان زندگی می‌کنید.

دوران عـاشقی

در چنين شرايطي هم متاهل هستيد و هم برخي قوانين زندگي مجردي را هنوز بايد رعايت كنيد. از يك طرف مي‌خواهيد نيازهايي كه يكي از دلايل ازدواج‌تان بوده است را برطرف كنيد و از طرف ديگر هنوز زير سقف مشترك نرفته‌ايد. كار چندان سختي نيست؛ اين روزها خيلي زود مي‌گذرد، فقط به كمي مديريت نياز دارد.

  • عروس‌خانم‌هاي محترم

به فكر آرامش شوهرتان باشيد
شما ديگربعد از خوانده شدن خطبه عقد منطبق با قوانين شرعي، همسر مردي هستيد كه دوستش داريد و قرار است به‌زودي باهم زندگي مشترك را شروع كنيد. ممكن است چند ماهي مجبور باشيد كه در خانه پدري‌تان بمانيد تا شرايط شروع زندگي زير يك سقف برايتان مهيا شود. شايد همسر شما براي گرفتن جشن عروسي يا تهيه مسكن مشكلي داشته باشد و يا حتي خانواده‌تان براي تهيه جهيزيه نياز داشته باشند تا برگزاري جشن ازدواج شما را مدتي به تعويق بيندازند اما شما فراموش نكنيد كه در اين مدت علاوه بر شناخت هم، بزرگ‌ترين وظيفه‌تان آرامش‌دادن به يكديگر است. خاطرات اين روزها و نخستين رابطه‌هايي كه باهم داريد، چيزي است كه يك عمر در ذهن‌تان مي‌ماند. با رفتار درست در اين زمان مي‌توانيد در آينده، هركدام وقتي ياد اين روزها مي‌افتيد، لبخندي از سر رضايت بزنيد و برعكس اگر رفتارتان نادرست باشد، دوران عقد خاطرات بدي را برايتان تداعي مي‌كند. شما به‌عنوان يك دختر مسئوليت بيشتري براي هماهنگي بين نيازهاي خود‌تان و همسرتان در كنار قواعد خانواده و عرف‌تان خواهيد داشت. اما اگر مهم‌ترين اولويت‌تان از همين ابتدا آرامش همسر و برطرف كردن نيازهايش در حد توان‌تان باشد، با مشكلات جدي‌اي روبه‌رو نخواهيد شد.

خجالت نكشيد
در مورد حد و مرز‌هاي ارتباط در اين زمان با همسرتان حرف بزنيد. فكر نكنيد اگر در اين مورد گفت‌وگو كنيد محكوم به آزادي بيش از حد و خارج از عرف خواهيد شد يا در نظر همسرتان اين كار درست نيست. صحبت كردن قبل از اينكه دچار مشكل شويد، خيلي بهتر از اين است كه در موقعيتي قرار بگيريد كه همسرتان از شما خواسته‌اي داشته باشد و شما با عكس‌العمل نامناسب او را دلسرد كنيد. اگر او نداند كه چه كارهايي ممكن است موجب ناراحتي شما شود يا تا چه حد در خانه پدري‌تان احساس راحتي مي‌كنيد و اجازه چه كارهايي را نداريد، آن‌وقت است كه شايد با رفتاري مواجه شود كه اصلا آمادگي‌اش را ندارد؛ پس خيلي واضح به او بگوييد. اما مراقب باشيد مانند پليس‌ها عمل نكنيد و حد و مرزها را با زباني بيان نكنيد كه او فكر كند برايش خط‌كش گذاشته‌ايد و اگر خطا كند جريمه‌اش مي‌كنيد. به او بفهمانيد كه شما دوستش داريد و اين شرايط موقت است و براي آرامش بيشتر هر دوي شما لازم خواهد بود.

مقدمات راحتي بيشتر را فراهم كنيد
اگر حس مي‌كنيد كه در خانه پدري خودتان براي خلوت با همسرتان راحت نيستيد كاري كنيد كه شما و همسرتان يكديگر را در خانه آنها بيشتر ببينيد يا بر عكس. مي‌توانيد طوري برنامه‌ريزي كنيد كه راحتي بيشتري باهم داشته باشيد؛ مثلا زمان‌هايي كه خانه خلوت‌تر است براي ديدن هم برنامه‌ريزي كنيد. در اتاقي باهم باشيد كه هر دو آرامش بيشتري داشته و رفت‌وآمد كمتري به آن صورت مي‌گيرد. در حد توان كارهايي انجام دهيد كه همسرتان دوست دارد و به او لذت مي‌دهد اما مراقب باشيد كه اتفاقي برخلاف اصول خانواده‌تان نيفتد.

رگ خواب خانواده‌تان را پيدا كنيد
ممكن است در خانواده شما هنوز سنت‌هايي مبتني بر عرف غلط وجود داشته باشد كه درست نبوده و باعث ناراحتي همسرتان شود. علاوه بر اينكه با همسرتان صحبت مي‌كنيد، مي‌توانيد با بيان مناسب و رعايت حدود و احترام به خانواده‌تان هم توضيح دهيد كه شما از نظر شرعي و قانوني زن و شوهر هستيد. اصولا گفت‌وگو در اين موارد با مادرتان راحت‌تر خواهد بود و اگر بتوانيد ايشان را با خود همراه كنيد بخش زيادي از راه را رفته‌‌ايد. براي مثال مادرتان مي‌تواند به پدرخانواده يادآوري كند كه در گذشته چقدر دوست داشتند باهم در اين دوران به سفر بروند و حالا مي‌شود اجازه بدهند دخترشان با همسر عقد كرده خود 2 روز به سفر بروند؛ البته با رعايت شروط احتمالي پدر. براي راضي‌كردن خانواده از افراد ديگر مثل خاله يا ديگراعضاي خانواده كه با آنها راحتيد هم مي‌توانيد كمك بگيريد.

  • آقاي داماد محترم

با قاعده لذت ببريد
اينكه شما ازدواج كرده‌ايد و اكنون همسر عقدي و شرعي داريد، يك روي سكه است و اينكه هنوز به خانه مستقل خود نرفته‌ايد، روي ديگر سكه. قوانين خانه همسر شما حتي اگر از نظر شما اشتباه باشد، لازم‌الاجراست و در آينده زندگي‌تان و تصويري كه خانواده او از شما به‌عنوان دامادشان خواهند داشت، تأثير زيادي دارد. بهتر است خيلي عجول نباشيد و در عين لذت بردن از لحظات بودن با همسرتان، مراقب باشيد كه هنجارهاي خانواده‌اش را رعايت كنيد. براي راحت‌تر بودن هم مي‌توانيد مقدمات را در خانه خودتان فراهم كنيد يا در گشت وگذارهاي يك‌روزه و مناطق ديدني اطراف شهر كه امكان ماندن در هتل و مسافرخانه برايتان مهياست، كمي تنها باشيد.

حد و حدود رابطه در دوران عقد
واقعيت اين است كه از زمان خوانده‌شدن خطبه عقد، شما 2 نفر زن وشوهر بوده و به هم محرم هستيد و از نظر شرعي شما منعي براي داشتن رابطه زناشويي نداريد اما اين به معني لزوم داشتن رابطه كامل نيست. دوران عقد، در فرهنگ ما روزهايي است كه همسران در آن نسبت به يكديگر شناخت بيشتري پيدا مي‌كنند تا بعد از عروسي مشكلات كمتري داشته باشند. يكي از جنبه‌هاي شناخت همسر هم مسائل جنسي است اما بهتر است حد و مرزي براي اين ارتباط قائل شويد كه هم شور و هيجاني براي بعد از ازدواج بماند و هم دچار مشكلي نشويد.

شما ستون اصلي هستيد
دوران عقد، روزهاي زيباي باهم بودن و لذت‌بردن و لذت بخشيدن است. حتي بيشترين محدوديت‌ها هم نبايد باعث شود تا شما 2 نفر فراموش كنيد كه بايد از اين روزها خاطرات زيبا بسازيد. باتوجه به شرايط‌تان اگر كمي همفكري كنيد و برنامه‌ريزي داشته باشيد، ساعات خوشي را كنار هم خواهيد گذراند. شما به‌عنوان مردي كه همسرش دوست دارد به او تكيه كند نقش پررنگ و ويژه‌اي در ايجاد اين آرامش داريد. بنابراين بزرگوارانه اين آرامش را به همسرتان و رابطه‌تان هديه دهيد و براي اينكه در آينده بتوانيد ستون محكم خانه و خانواده جديدتان باشيد تمرين كنيد.


كارشناس: فروغ نيلچي زاده
استاددانشگاه و مشاور خانواده

358...0913: همسرم بدزباني مي‌كند و مرا با زبان خيلي آزار مي‌دهد. مرتب با فحش و ناسزا صحبت مي‌كند. از اين رفتار او خسته شده‌ام. واقعا نمي‌دانم چگونه بايد با او برخورد كنم؟

اين يك اصل كلي است كه انساني كه فحش مي‌دهد خود را ضعيف ديده است، پس شما بايد كاري كنيد كه او بتواند بر اين ضعف خود فائق‌ آيد. در روايات آمده است كه بدترين افراد كسي است كه مردم به‌خاطر بدزباني از او فاصله مي‌گيرند. در واقع آدم‌هاي بددهان يكي از موفقيت‌هاي خود را اين مي‌دانند كه «اگر همسايه، دوست، آشنا و خانواده با ما روابطي داشته باشند، هر زمان چيزي گفتند ما به آنها هر چه خواستيم مي‌گوييم و آنها را كنار مي‌گذاريم»؛ يعني آنقدر كلمات زشت و نامناسب به‌كار مي‌برند كه انسان‌ها ترجيح مي‌دهند با آنها قطع رابطه كنند و اين تقريبا نقطه اشتراك همه افراد بدزبان است.

اهل‌بيت(ع) در روايات مختلف عنوان مي‌كنند كه با كسي كه اهل فحش دادن است اصلا رفيق نشويد. اگر رفيق شديد بدانيد كه ضرر مي‌كنيد و آسيب مي‌بينيد. از سوي ديگر فحش و بددهاني روزي را از بين مي‌برد كه بايد اين موضوعات را به همسرتان گوشزد كنيد و به او بگوييد كه به‌خاطر اين رفتارش بركت از زندگي‌تان خواهد رفت.

حالا براي اينكه بتوانيد به همسرتان كمك كنيد بايد اول روحيه فحش دادن او را اصلاح كنيد؛ با آرامش به او بگوييد كه فحش دادن باعث وخامت اوضاع روحي او شده است. اينكه مدام به او بگوييد از اين رفتارت خسته‌شده‌ام اثرگذار نخواهد بود. حتي نبايد با او مقابله به مثل كرده و مثل او شروع به فحش دادن كنيد بلكه بايد در مقابل حرف‌هاي ناپسند او سكوت كنيد.

 از سوي ديگر ممكن است اين رفتار همسر شما به‌خاطر همكلامي با يكي از دوستان يا آشنايانش كه او نيز فرد بدزباني است تشديد شود، به همين‌خاطر بهتر است رفت‌وآمدتان را با اين فرد به‌صورت نامحسوس كنترل كنيد. نه اينكه قطع ارتباط كنيد؛ چراكه قطع صله‌رحم نيز آفات بسيار بدي دارد؛ مثلا مي‌توانيد در آن زمان بيشتر كنار همسرتان باشيد تا آنها به‌خاطر حضور يك خانم، ادبيات صحبت كردن‌شان را مناسب‌تر كنند.

در زمان‌هايي كه همسرتان بسيار آرام و بدون فحش و ناسزا صحبت مي‌كند بايد به‌گونه‌اي به حرف‌هاي او گوش كنيد كه گويي مجذوب صحبت‌هايش هستيد. اينگونه درك خواهد كرد كه گوش همسرش براي شنيدن چنين الفاظي كه آرام‌بخش هستند هميشه آماده است. هميشه سعي كنيد خوب و زيبا سخن بگوييد تا او نيز اين رفتار را از شما ياد بگيرد و تلاش كنيد كه همسرتان را در شرايطي قرار ندهيد كه دچار حالات عصبي و فحش دادن شود؛ مثلا ممكن است او به‌خاطر لجبازي با شما به فحش و ناسزا گفتن دست بزند، پس شما نيز سعي كنيد با همسرتان رفتاري ملايم داشته باشيد تا چالش‌هايي راكه ممكن است رفتار او را تشديد كند، كنترل كنيد.

کد خبر 335153

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha