شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۳
۰ نفر

همشهری دو - فاطمه محمدصالحی: در کشور ما مکان مقدسی وجود دارد که نقطه مشترک عکس‌های‌ماه عسل خیلی از زوج‌هاست؛ از قدیم تا به امروز؛ شهری که مشهد نام دارد و خیلی از نخستین قرارهای عاشقانه همسران آنجا و زیر سایه نگاه مهربان امام‌رضا(ع)جان گرفته است.

ماه عسل

اينكه اغلب خانواده‌هاي ايراني زيارت امام‌رضا (ع) را براي اول زندگي خود انتخاب مي‌كنند به يك آيين نانوشته تبديل شده است كه زندگي مشترك را متبرك مي‌كند اما راهكاري كه مهر همسران را به هم زياد مي‌كند و الفتشان را پايدار مي‌سازد، مديريت زندگي به سبك معصومين است. امام‌رضا(ع) قوانيني براي خوشبختي به همسران هديه كرده‌اند كه سخت و غيرواقعي نيست اما راهكار قطعي رسيدن به آرامش و زندگي مشترك موفق است. شرط اين خوشبختي وارد شدن به دايره ايمان به خدا، قبول امامت ائمه و دل دادن و عملي كردن توصيه‌هاي امام‌رضا(ع) است.دست به عمل شويد و با اين توصيه‌ها بهشت‌تان را از همين جا و در خانه خودتان به پا كنيد:

  • گام اول را با عشق برداريد

اگر شما هم خودتان را بي‌نياز از محبت همسرتان نمي‌دانيد و مشتاق زندگي در خانه‌اي پر مهر هستيد، مهم است كه چند نكته باريك‌تر از مو را به ياد بسپاريد:
شايد شما خوشبخت‌ترين فرد دنيا نباشيد اما بدبخت‌ترين آنها هم نيستيد. پس با اين نگاه واقعي مي‌توانيد راه پرتوقع بودن، زودرنجي، قهرهاي بي‌اساس و... را به روي رابطه‌تان ببنديد.
آدم‌هاي موفق دنيا كساني هستند كه مي‌توانند سرمايه‌شان را هر روز بيشتر كنند.اگر دنبال عشق دائمي با همسرتان هستيد به فكر راه تشويقي براي بيشتر كردن خوبي‌هاي خود و او باشيد. با اين حساب به جاي بزرگ‌نمايي ايراد همسرتان براي تغيير او، او را با خود همراه كرده‌ايد و اين رفتار شما خودبه‌خود او را بهتر مي‌كند.
عشقتان را دائم با زبان و عمل شارژ و اعلام محبت‌تان را دائمي كنيد. به قول امام رضا(ع) اگر نسبت به كسي محبتي داريد آن را آشكار كنيد؛ زيرا اظهاردوستي نيمي از خردمندي است.

  • اين جاده دوطرفه است

شما با همسرتان قرار دادوستد نداريد، ضرب المثل «اول تو تب كن تا من بميرم» هم كه در رابطه همسران جايي ندارد؛ زيرا جاده محبت بين همسران دوطرفه است؛ جاده‌اي كه رفتار هركدام زود يا دير بر كيفيت رابطه اثر مي‌گذارد. توقع خدمت‌رساني و ابراز عشق يك نفر و بهره‌گيري طرف ديگر از اين عشق در حد يك حرف است اما در عمل نتيجه‌اي جز مرگ زودرس عاطفي به‌دنبال ندارد. در روابط زناشويي همسران، مرد و زن هر دو به جاي توقع از ديگري بايد گام اول را درباره خودشان و رسيدگي به جذابيت خود بردارند. به چند تعبير جالب امام‌رضا(ع) دقت كنيد: «چه بسا كه بي‌توجهي مرد به آراستگي ظاهر سبب شود كه زن از پاكدامني فاصله بگيرد» و «زن هم از مرد همان انتظار را دارد كه تو از او داري». اينگونه احاديث نشان مي‌دهد كه اسلام امر گرم نگه‌داشتن رابطه اعضاي خانواده را امر راحتي نمي‌داند براي همين نام جهاد به آن مي‌دهد و آن‌ را از زن انتظار دارد.

  • آرامش نوش جان كنيد

شايد در خانواده، ابراز محبت بين زن و شوهر وجود داشته باشد اما احساس آرامشي كه افراد را پايبند خانه كند چيز ديگري است. اين احساس آرامش در دل همسران، رضايت و در رفتار تعهد مي‌آورد. براي تقويت اين محبت و آرامش، امام‌رضا(ع) توصيه جالبي دارند؛ ايشان به همسران مي‌فرمايند كه ذكر «يا ودود» را هزار و يك‌بار بر مويز يا هر غذايي بخوانيد و هر دو از آن ميل كنيد. البته آرامش فيزيكي هم در خانه‌تان مهم است. از نظر فيزيكي، نظم، ايجاد تنوع‌‌هاي ساده و جذابيت پوشش آرامش‌آور است اما روح خانه‌تان را چه مي‌كنيد؟ امام مي‌فرمايند: هرگاه در منزلي قرآن خوانده شود امور اهلش سهل‌وآسان مي‌شود و خير و بركتش بسيار شده و در غيراين صورت اهل خانه در تنگناي فكري، رواني و اقتصادي قرار مي‌گيرند. در كل مي‌توان گفت پاي گناه كه به خانه باز شود مثلا غيبت از خانواده شوهر، تهمت به همسايه، اسراف و هزاران تبعات ديگر، روح خانه را بدون آرامش مي‌كند. سفرهاي معنوي هم مثل سفر به مشهد در ايجاد تنوع و رسيدن به آرامش روحتان اثر بي‌رقيبي دارد كه هرچند وقت يك‌بار بايد تمديد شود.

  • عشق از كف نرود

ازدواج نعمت خداست پس شكر آن را بايد به جا بياوريد. امام رضا (ع) مي‌فرمايند: «نعمت‌هاي الهي را كه در اختيار داريد گرامي بداريد چراكه آنها گريزان هستند و از هركه كناره بگيرند ديگر بازگشتي برايشان نيست». عاشق و شاكر بودن در ازدواج به اين معني نيست كه بايد همه‌‌چيز بر وفق مراد باشد. اتفاقا بنده‌هاي شاكر همه اتفاق‌‌هاي خوب و بد را برپايه مصلحت مي‌دانند و براي هردو به ياد خدا هستند؛ مثلا وقتي اوضاع بر وفق مرادشان است خدا را به‌خاطر آن شكر مي‌كنند اما وقتي در سختي هم گرفتار مي‌شوند به ياد دارند كه اوضاع مي‌توانست بدتر از اين باشد و يا در دل اين اتفاق هم خيري نهفته است. شكر كردن درباره نعمت ازدواج را به مرحله شكر زباني دربياوريد و به همسرتان اين شاكر بودن را ابراز كنيد تا هردوي شما از اين رابطه عاشقانه و نگاه ظريف لذت ببريد. شاكر نعمت اگر باشيد بايد مراقب آن هم باشيد. كج نكردن مسير همسري‌تان به راه‌هاي غيررضاي خدا يعني مراقبت از نعمت؛ مثلا همسري كه به زنش مي‌گويد «بايد مثل خيلي‌ها بي‌حجاب باشي، ما هم بايد ماهواره داشته باشيم، اشكالي ندارد مدتي پول نزول كنيم تا خانه بهتري بخريم، رشوه بده تا پس‌اندازمان خرج فلان پول نشود» كج كردن مسير زندگي هردو به راه‌هاي غيررضاي خداست و اين همان شاكر نبودن در عمل است.

  • ضعف‌تان را چاره كنيد

دكترها هم داروهاي تقويتي بدن و هم داروهاي تضعيف‌كننده عامل ضعف توصيه مي‌كنند. داروخانه‌ها پر است از راه‌هاي مبارزه با ورود ميكروب، باكتري و... . در زندگي همسران هم ممكن است كمبودهايي وجود داشته باشد كه مثل بيماري به جان عشق آنها بيفتد؛ براي مثال بسياري از زوج‌هايي كه به مراكز مشاوره مراجعه مي‌كنند يا با اوضاع وخيم‌تري به دادگاه‌هاي خانواده پا مي‌گذارند به يك بيماري خطرناك مشترك دچار شده‌اند. وقتي توان كنترل خود در هر زمينه‌اي از دست فرد خارج شود، مثلا مرد نتواند عصبانيت‌اش را كنترل كند، ديگر همسر جذابي نخواهد بود. امام رئوف طوس مي‌فرمايند: اگر مومني خشمگين شود عصبانيت، وي را از طريق حق بيرون نمي‌برد (يعني افراد مومن مي‌توانند عصبانيت خود را كنترل كنند)؛ مثلا چشم روي همه خوبي‌هاي همسرش نمي‌بندد و قضاوت نمي‌كند يا در مورد آينده حرف عجولانه نمي‌زند يا جايگاه همسرش را در خانه تخريب نمي‌كند.

کد خبر 343009

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha