چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۴:۵۸
۰ نفر

سخنگوی دولت گفت تجمیع بیمه‌ها را در برنامه ششم عملیاتی خواهیم کرد.

نوبخت - ربیعی

نوبخت در جمع خبرنگاران با بيان اينكه نظر سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كاملا روشن و واضح است افزود: سازمان مديريت جلساتي را با روساي 2وزارتخانه گذاشت و نظرات تكميلي آنان از سوي سازمان اعلام شد. براساس اين جمع‌بندي‌ها از طريق برنامه ششم اين قانون را عملياتي خواهيم كرد.

ســخنگوي دولت 2هفته پيش گفــته بود: ســازمان مديريت و برنامه‌ريزي هنوز درمورد تجميع بيمه‌ها و منابع درمان به جمع‌بندي نرســيده است. به‌گفته نوبخت ســازمان مديريت و برنامه‌ريزي ماموريتي پيدا كرده و فعلا در حال مذاكره و توافق ميان اين 2وزارتخانه براي اجراي قانون هستيم تا در يك فرصت قانوني اگر نياز به اصلاح قانون باشد لايحه آن را تهيه كنيم. نوبخــت اين را هم گفــت كه هنوز بــا 2وزارتخانه بهداشــت و رفاه به جمع‌بندي نهايي براي اجراي قانون تجميع بيمه نرســيده‌ايم. سال گذشته اختلاف 2وزير بهداشت و رفاه بر سر اجراي قانون تجميع بيمه‌ها و سياست كلي مديريت منابــع درمان از طريق بيمه‌ها پــاي رئيس‌جمهور را براي وساطت به اين ماجرا باز كرد و در نهايت با دستور روحاني ســازمان مديريت و برنامه‌ريزي از چند‌ماه پيش مامور حل اختلاف اين 2وزارتخانه براي اجراي قانــون تجميع بيمه‌ها شــد. يكي از مواد قانون برنامه پنجم توسعه، ماده38 است كه تجميع بيمه‌هاي درماني را الزامي كرده اســت. با وجود اينكه زمان اجراي قانون برنامه پنجم پايان يافته اما دولت بيمه‌ها را تجميع نكرده است و حالا كه قانون برنامه پنجم براي يك سال ديگر تمديد شده است دولت همچنان ملزم به تجميع بيمه‌هاست.

اظهارات سخنگوي دولت مبني بر عملياتي شدن تجميع بيمه‌ها در برنامه ششم در حالي بيان شد كه دولت لايحه پيشنهادي احكام مورد نياز براي برنامه ششم را سال گذشته تقديم مجلس كرده است و از 2هفته پيش تا‌كنون اتفاق جديدي در اين زمينه نيفتاده است.

 وزير بهداشت هم پيش از اين در اظهاراتي مبهم گفته بود اميدواريم در برنامه ششم توسعه تصميم درســتي درباره تجميع بيمه‌هاي درماني گرفته شود ولي همانجا گفته بود: البته موضوع تجميع در برنامه ششم وارد شده اما متأسفانه اتفاقاتي هم در اين زمينه در پشت پرده مي‌افتد كه اميدواريم به نتيجه نرســد و آنچه به نفع مردم است، اتفاق افتد. هاشــمي با بيان اينكه اميدواريم تصميمي تحت‌تأثير لابي‌هاي نادرست گرفته نشود، گفت مشكلي كه در اين زمينه وجود دارد، اين است كه زماني كه دولت نظرش را به مجلس اعلام مي‌كند، مجددا اقداماتي انجام مي‌شود كه زيبنده نيســت.

داوود دانش‌جعفري، رئيس كميســــيون نظــــارت دبيرخانه مجمع تشــخيص مصلحت نظام مي‌گويد متأسفانه سياســت‌هاي كلي سلامت در برنامه پيشنهادي دولت لحاظ نشده اســت. دانش‌جعفري كه عضــــو مجمع تشــــخيص مصلحت نظام هم هست اين بي‌توجهــــي به سياســــت كلــــي را نتيجه اختلافات وزارت بهداشت و رفاه مي‌داند و مي‌افزايــد كميســيون نظــارت مجمع تشخيص در اين‌باره تصميم‌گيري خواهد كرد و درصورت عدم‌رعايت سياست كلي نظام براي مديريت منابع درمان از طريق بيمه‌ها، برنامه ششم را رد خواهد كرد.

  • ريشه گرفتاري سازمان مديريت است

شاهين محمدصادقي، عضو كميسيون بهداشت مجلس: تجميــع كــردن بيمه‌ها تكليــف قانوني دولت اســت و براســاس مــاده22 قانــون برنامــه پنجم توســعه، بايد بيمه‌ها را تجميع كند. اگر دولت مخالف آن است، بايد قانون جديد بياورد و بگويد مخالف است اما تا زماني كه اين قانون جاري است، دولت بايد به آن تن بدهد، اين در حالي است كه تجميع بيمه‌ها در سياســت‌هاي ابلاغي رهبري هم آمده است. متأسفانه سازمان مديريت و برنامه‌ريزي، خود را كنار كشيده اســت، ريشــه گرفتاري هم در اينجاست.

  • دولت اراده‌اي براي اجراي قانون ندارد

رسول خضري، عضو كميسيون بهداشت مجلس: يكي از پايه‌هاي نظام بيمه ســلامت بحث تجميع بيمه‌هاست كه متأسفانه طي برنامه پنجم توسعه نتوانست شكل اجرايي به خود بگيرد. وزارت رفــاه اجتماعي به‌دليل سياســت‌هاي متفاوت صندوق‌هاي بيمه‌اي بــا تجميع بيمه‌ها موافق نيســت. تجميع نشــدن بيمه‌ها هم بدهي بيمه‌ها به مراكز درماني را دچار مشــكل كرده و هم به طرح تحول ســلامت آســيب مي‌زند لذا اگر سياســت يكپارچه‌اي را به‌صورت مدون در برنامه ششــم دنبــال نكنيم،

هيــچ وحدت رويه‌اي در حوزه بيمه‌ها اعمال نمي‌شود و لذا بيشترين آسيب را خواهيم ديد. متأسفانه نبود وحدت رويه منجر به اين شد كه قانون جامع پوشش بيمه همگاني مصوب سال72 بعد از حدود 20سال يعني در سال93 اجرايي شود. اين نشــان مي‌دهد كه در كشور فقط قوانين نوشته مي‌شود اما دولت هيچ اراده‌اي براي اجرا ندارد.

کد خبر 334246

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha