مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۴:۵۵
۰ نفر

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به نامه رئیس سازمان تأمین اجتماعی به این کمیسیون و اعلام دلایل مخالفت با تجمیع بیمه‌ها به همشهری گفت: این موضوع هیچ منافاتی با سیاست‌های ابلاغی نظام سلامت و رهبری ندارد.

تجمیع بیمه

همچنين ما مديريت متمركز و يكپارچه و يكسان بر بيمه‌ها را مدنظر داريم. مدنظر ما بيمه‌هاي تكميلي و درمان مستقيم نيست و به همين سبب مي‌توانيم بگوييم كه در زمينه سياست‌هاي ابلاغي تخلفي صورت نگرفته است.

اميني‌فرد با تأكيد بر ضرورت سياستگذاري وزارت بهداشت بر منابع درمان گفت: طبق بند 7سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري توليت منابع درمان بر عهده وزارت بهداشت است. همچنين بايد مديريت منابع سلامت از طريق سيستم بيمه با محوريت وزارت بهداشت انجام شود؛ بنابراين كميسيون بهداشت و درمان مجلس به‌عنوان بي‌طرف به‌دنبال آن است كه كارايي نظام بيمه‌اي در كشور افزايش پيدا كند و اين محقق نمي‌شود مگر با تجميع بيمه پايه. واقعيت اين است كه با اين روند كه هم‌اكنون شاهد آن هستيم، بيمه‌ها توان ادامه حيات ندارند و همين موضوع حساسيت نماينده‌ها و به‌خصوص كميسيون بهداشت و درمان را براي ورود و پيگيري هر‌چه مستمرتر ايجاد كرده است.

وي افزود: دكتر نوربخش، رئيس سازمان تأمين اجتماعي مخالفت خود درخصوص تجميع بيمه‌ها را مطرح كرده و معتقد است كه تجميع بيمه‌ها به ويترين تأمين اجتماعي در بخش درمان صدمه وارد مي‌كند. ما نيز به‌عنوان نماينده مردم و كاملا بي‌طرف و در جهت عملياتي كردن سياست‌هاي كلي سلامت اين موضوع را انتقال داده‌ايم. به هر حال اولويت ما مردم هستند. درواقع كاري كه ما كرده‌ايم بدون جانبداري سازماني از هر دو وزارتخانه بهداشت و درمان و تعاون، كار و رفاه اجتماعي است؛ چراكه هدف ما سياستگذاري متمركز و افزايش كارايي بيمه‌ها براي دسترسي سهل‌الوصول مردم به منابع درمان است.

اميني‌فرد در ادامه گفت: كميسيون بهداشت و درمان مجلس به هيچ عنوان به‌دنبال تغيير در درمان مستقيم تأمين اجتماعي نيست. قبلا گفته‌ايم و باز هم تأكيد مي‌كنم كه به‌هيچ‌عنوان تجميع بخش درمان مستقيم تأمين اجتماعي با بيمه‌هاي ديگر مطرح نيست، بلكه بخش درمان مستقيم تأمين اجتماعي بايد منسجم‌تر از قبل به‌كار خود ادامه دهد. همچنين آنچه مورد تأييد و پيگيري ماست اين موضوع است كه تمامي صندوق‌هاي بيمه‌اي خريد خدمت خود را از طريق بيمه سلامت انجام دهند؛ يعني در اين سازمان ادغام شوند.البته در اين زمينه بايد به دو صندوق كه از اين موضوع مستثنا هستند، اشاره كرد؛ يكي صندوق كاركنان نيروهاي مسلح كه نياز به اذن رهبري دارد و ديگري صندوق تأمين اجتماعي. البته پيش‌نويسي كه در كميسيون تنظيم شده درمان مستقيمش كاملا در اختيار تأمين اجتماعي است و ما دقيقا تأكيد داريم كه تأمين اجتماعي به‌عنوان نخستين خريدار سلامت و دومين توليد‌كننده خدمات سلامت پاي كار بيايد و براي درمان مستقيم خود با عدالت درماني هماهنگ شود. اما در ساير صندوق‌ها تأكيد ما اين است كه بايد اين اتفاق رخ دهد؛ چراكه در صورت تجميع بيمه‌ها درمان مستقيم اين سازمان همچنان مانند گذشته به‌كار خود ادامه مي‌دهد؛ اما در درمان غيرمستقيم، اين سازمان از سال سوم اجراي برنامه ششم برنامه‌ريزي بايد به شكلي باشد كه خريد‌خدمت آن از طريق صندوق واحد بيمه سلامت صورت گيرد. همچنين در درمان مستقيم هم بايد اين توضيح را داد كه به‌معناي آن است كه ملكيت بيمارستان‌هايي مانند ميلاد، فياض‌بخش و لبافي‌نژاد در اختيار سازمان تأمين اجتماعي همچنان ادامه پيدا مي‌كند اما درمان غيرمستقيم به شكل خريد خدمت از طريق بيمه سلامت انجام خواهد گرفت. البته بايد به اين موضوع هم اشاره كرد كه امكاناتي كه در تهران يا مثلا اصفهان هست در شهرهايي چون كردستان و سيستان‌و بلوچستان نيست و در نهايت اينكه تأكيد ما اين است كه تأمين اجتماعي حداقل درمان مستقيم را گسترش دهد.

اميني‌فرد با توضيح اين موضوع كه در حال حاضر سياستگذاري از طريق وزارت تعاون صورت مي‌گيرد، هم گفت: رئيس سازمان تأمين اجتماعي با بخش خريد خدمت اين سازمان از طريق بيمه سلامت هم مخالف است؛ يعني مسئولان اين سازمان به‌دنبال اين هستند كه خارج از اين سيستم و به روش فعلي عمل كنند.

وي درباره انتقادهاي وارده به تغيير در ساختار دبيرخانه شوراي‌عالي بيمه سلامت كه هم‌اكنون در وزارت تعاون قرار دارد، گفت: پيش‌بيني شده ساختار شوراي‌عالي بيمه سلامت با مشاركت وزارت رفاه، سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداري و استخدامي تغيير كند اما باز هم مي‌گويم محوريت اين موضوع با وزارت بهداشت است.

اميني‌فرد با بيان اينكه ما درصدديم كه شوراي‌عالي سلامت يكپارچه شود، هم افزود: سياستگذار در بحث منابع بايد وزارت بهداشت باشد اما سياستگذاري‌ها به‌معناي آن نيست كه دخالت‌هايي در امور اجرايي صورت گيرد.سخنگوي كميسيون بهداشت و درمان مجلس درپايان درباره به سرانجام رسيدن نهايي اين نامه افزود: تكليف اين موضوع تا 2هفته آينده بايد مشخص شود. ما به كميسيون تلفيق موضوعات را انتقال داده‌ايم و آنها نيز كارگروه‌هايي را تشكيل داده‌اند.

کد خبر 346829

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha