مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۴
۰ نفر

درحالی‌که در یک‌ماه گذشته روابط ۲وزارتخانه بهداشت و رفاه بر سر مسائل مربوط به تجمیع بیمه‌ها و تولیت منابع درمان در برنامه ششم به تیرگی نهاده بود، سخنگوی کمیسیون بهداشت از مراعا ماندن بررسی این مصوبات در کمیسیون تلفیق خبر داد.

دفترچه بیمه
به گزارش همشهري، محمدنعيم اميني فرد با اشاره به اينكه بررسي مواد مربوط به سياست‌هاي سلامت ازجمله تجميع بيمه‌ها در كميسيون تلفيق برنامه ششم توسعه به زمان ديگري موكول‌شده، گفت كه هنوز زمان مشخصي براي بررسي گزارش كميسيون بهداشت از برنامه ششم در كميسيون تلفيق برنامه ششم مجلس تعيين نشده است.

اين در حالي است كه پيش از اين قرار بود، هفته گذشته، نكات كميسيون بهداشت درباره مواد 15و 16لايحه برنامه ششم و همچنين پيشنهادهاي الحاقي اين كميسيون كه در 19مورد تدوين‌شده بود، بررسي و اعلام نظر شود. به‌نظر مي‌رسد، مراعا ماندن بررسي اين مواد، به‌دليل آن است كه در گزارش كميسيون بهداشت مجلس، نظر وزارت بهداشت تأمين شده و مواردي كه دغدغه وزارت رفاه و سازمان تأمين اجتماعي بوده، مورد نظر نمايندگان قرار نگرفته است.

  • نظر مثبت كميسيون بهداشت درباره تجميع بيمه‌ها

در همين حال سخنگوي كميسيون بهداشت به خبرگزاري ايسنا گفت: با وجود نظر مثبت كميسيون بهداشت و درمان بر لزوم تجميع بيمه‌ها كميسيون تلفيق در زمان بررسي مواد مربوطه به اين نتيجه رسيد كه اين موضوع بعد از بررسي در كارگروهي تخصصي در انتهاي بررسي برنامه ششم در صحن كميسيون مورد رسيدگي قرار گيرد.

اميني‌فرد افزود:‌ كميسيون تلفيق مواد 19و 20برنامه ششم مربوط به سياست‌هاي سلامت را مراعا گذاشت تا بعد از بررسي كارشناسي و بيشتر در كارگروه اجتماعي و فرهنگي كميسيون مجددا در انتهاي رسيدگي به مواد برنامه ششم آن را بررسي كنند آن هم به‌دليل حساسيت زياد اين مواد كه ازجمله آن تجميع بيمه‌هاست.

  • تأمين اجتماعي مستثني از تجميع

وي با بيان اينكه كميسيون بهداشت و درمان طبق تكليف برنامه پنجم در برنامه ششم نيز تأكيد بر تجميع بيمه‌ها دارد، گفت: البته اينكه صندوق بيمه نيروهاي مسلح و بخشي از صندوق تأمين اجتماعي مستثني شود را نيز درنظر گرفته‌ايم.

سخنگوي كميسيون بهداشت و درمان مجلس افزود: منظور از مستثني شدن صندوق تأمين اجتماعي آن است كه صندوق تأمين اجتماعي درمان مستقيم روي مراكز درماني را داشته باشد و خريد سلامت از طريق تجميع بيمه‌اي در بيمه سلامت ايرانيان انجام شود.

اميني‌فرد در ادامه با اشاره به اينكه تأمين اجتماعي بزرگ‌ترين خريدار سلامت است كه از طريق درمان مستقيم و غيرمستقيم امورات را انجام مي‌دهد، گفت: درمان غيرمستقيم از طريق خريد خدمات از بيمه‌هاي ديگر است كه كميسيون بهداشت مصوب كرد از سال سوم برنامه ششم اين اتفاق از طريق بيمه سلامت ايرانيان انجام شود البته وزارت رفاه زياد با اين موضوع موافق نيست چون مي‌خواهد تأمين اجتماعي براساس قانون فعلي‌اش اداره شود و وزارت بهداشت نظر ديگري دارد.

وي در پايان با بيان اينكه بيمه‌ها ناكارآمدي دارند، گفت: با گذشت 12سال از قانون شكل‌گيري بيمه سلامت ايرانيان هنوز اتفاق مؤثري رخ نداده و شاهد تحولي در سيستم بيمه‌ها و هزينه‌ها نيستيم كه اين خود نشان‌دهنده لزوم تجميع بيمه‌هاست.

  • شوراي‌عالي بيمه بايد زيرمجموعه وزارت بهداشت شود

سيدحسن قاضي‌زاده‌هاشمي براي چندمين‌بار از نظر وزارت بهداشت درباره تجميع بيمه‌ها دفاع كرد. او در گفت‌وگو با خبرگزاري دولتي ايرنا با اشاره به اينكه، هيچ‌كس قصد تعرض به اموال كارگران را ندارد، گفت: پيگيري وزارت بهداشت براي احقاق حقوق كارگران و بهبود سلامت آنهاست و به نظر مي‌رسد خبري در بيمه‌ها هست كه اين قدر نسبت به اين موضوع حساسيت دارند. قاضي‌زاده‌هاشمي گفت: اختصاص 9بيست‌وهفتم حق بيمه كارگران براي سلامت آنها، قانون است و اين حق مجلس است كه در اين مورد تصميم بگيرد و نظارت كند. وزير بهداشت افزود: موضوع ديگر جايگاه شوراي‌عالي بيمه است كه اكنون در وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي قرار دارد و همه تصميمات را درباره منابع بيمه‌ها اتخاذ مي‌كند درحالي‌كه در سياست‌هاي كلان سلامت ابلاغي مقام معظم رهبري و برنامه توسعه پنجم وزارت بهداشت به‌عنوان متولي سلامت و سياستگزار اين حوزه تعيين شده است، بنابراين به‌طور طبيعي جاي شوراي‌عالي بيمه در وزارت بهداشت است و بايد در وزارت بهداشت باشد. هاشمي گفت: به‌نظر من اين فضاسازي كه در روزهاي گذشته درباره تجميع منابع سلامت از طرف برخي مسئولان بيمه‌ها ايجاد شده است، بيشتر پروژه‌اي بود براي تأثيرگذاري بر رأي مجلس، حالا ادامه اين پروژه چيست نمي‌دانم.

کد خبر 351745

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha