دکتر قاضی‌زاده‌هاشمی که برای افتتاح چندین پروژه سلامت و بهداشت به استان‌های جنوب‌شرقی کشور رفته بود، بار دیگر از برخی دیدگاه‌های اعضای هیأت دولت انتقاد کرد.

تجمیع بیمه

به گزارش همشهري، وزير بهداشت با اشاره به اينكه در طرح تجميع بيمه‌ها رنج زيادي كشيديم، گفت: بحث، دعواي وزارت بهداشت و رفاه يا دعواي شخصي نيست بلكه بيمه، علم و صنعتي است كه بايد با توجه به تجربيات موفق كشورهاي مختلف، راه صحيح را در رابطه با آن در پيش گرفت. وي در بخش ديگري از سخنان خود در نشست با استاندار، مجمع نمايندگان و روساي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي استان كرمان با اشاره به لزوم تجميع بيمه‌ها، اظهار داشت: «فردي كه كار مي‌كند خودش هم بايد اختيار خرج كردن آن را داشته باشد و نمي‌شود كه اعتبارات ما نزد نهاد ديگري باشد و ما هزينه و كار كنيم. اين مشكل سال‌هاست كه در كشور وجود اما در دولت هم در مورد تجميع بيمه‌ها رودربايستي وجود دارد و من اين موضوع را به‌خاطر خودم و يا تيم وزارت بهداشت عرض نمي‌كنم.»

وزير بهداشت خطاب به نمايندگان مجلس نيز اظهار داشت: «در مورد تجميع بيمه‌ها تصميم سياسي نگيرند بلكه يك تصميم الهي بگيرند و اگر در مورد يارانه‌ها تصميم خدايي گرفته مي‌شد كه نياز به شجاعت داشت، با چنين مشكلات و گرفتاري‌هايي در اشتغال روبه‌رو نبوديم.» وي از نمايندگان خواست تا در مورد تجميع بيمه‌ها تصميمي را بگيرند كه به مصلحت نظام سلامت، مردم و كشور باشد.

  • تجميع بيمه‌ها همچنان در كش‌وقوس

در قانون برنامه پنجم توسعه، ايده تجميع بيمه‌ها و تشكيل سازمان بيمه سلامت ايران به قانوني تبديل شد كه اساسنامه آن در روزهاي پاياني سال90 به تصويب هيأت دولت رسيد و بر مبناي آن قرار شد، بخش‌هاي بيمه‌هاي درماني كليه صندوق‌هاي موضوع ماده۵ قانون مديريت خدمات كشوري و ماده۵ قانون محاسبات عمومي كشور در سازمان بيمه خدمات درماني ادغام شوند.اگرچه تجميع بيمه‌ها از همان اول منتقداني داشت، اما در دولت يازدهم، اختلاف‌ درباره اين طرح به وزراي كابينه نيز رسيد. از يك سو علي ربيعي، وزير رفاه اين طرح را بحران‌زا خطاب كرد و از سوي ديگر وزير بهداشت، ‌عدم‌اجراي آن را بحران‌زا خواند. در ادامه جهانگيري و نوبخت 2معاون رئيس‌جمهور، درباره اختلافات 2وزارتخانه رفاه و بهداشت بر سر بيمه‌ها ميانجيگري كردند و نهايتا كار به‌خود رئيس‌جمهور نيز كشيده شد. جلساتي براي رفع اختلاف ميان دو وزارتخانه در كميسيون بهداشت مجلس نيز برگزار شد و نهايتا مقرر شد مواد قانوني مربوط به تجميع بيمه‌ها مجددا در برنامه ششم توسعه، تكرار شود.

  • بررسي تجميع بيمه‌ها در كميسيون بهداشت

درهمين حال رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس مي‌گويد كه هفته جاري درباره اين موضوع بحث مفصلي خواهد شد. علي نوبخت مي‌گويد: «پراكندگي اعتبارات به نفع حوزه سلامت نيست چون منابع مالي نيز محدود است و بايد اين اعتبارات در يك سازماني جمع و مديريت شود.» وي افزود: «در راستاي قانون براي سر و سامان دادن وضعيت بيمه‌ها اقدام خواهيم كرد و نتايج مديريت منابع مالي بيمه‌ها طي چند‌ماه آينده مشخص خواهد شد.»

  • دولت عزم اجرا ندارد

معاون فرهنگي‌ و اجتماعي مركز پژوهش‌هاي مجلس با بيان اينكه در برنامه ششم توسعه بحث تجميع بيمه‌ها به خوبي ديده نشده و شايد عزمي در دولت نيست، اظهار داشت: «در اين برنامه بحث خريد راهبردي ديده نشده و هرچند سطح‌بندي براساس نظام ارجاع آورده شده ولي هيچ الزامي بر استقرار نظام ارجاع وجود ندارد.» ايروان مسعودي‌ مي‌گويد: «اين نگراني را به‌وجود آمده كه در اين برنامه خبري از اجراي نظام ارجاع نباشد و به تبع آن هزينه‎هاي درماني غيرقابل‌كنترل شود.»

کد خبر 343698

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha