ترجمه‌ی عباس تربن: درس‌خواندن، کار سختی است؛ به‌خصوص اگر احساس کنی عقب هستی و وقت زیادی هم تا امتحان باقی نمانده باشد. همه‌ی این‌ها موجب می‌شود تمرکزت کم و کم‌تر شود و زمان باقی‌مانده را هم از دست بدهی.

دوچرخه شماره ۸۲۹

قبل از هر چیز نگرانی و استرست را کنار بگذار و در هر نوبت، روی یک هدف (مثلاً تمام‌کردن ۳۰ صفحه از کتاب) تمرکز کن. قبل از بازکردن کتاب نیز لحظه‌ای آرام بنشین و سعی کن ذهنت را از همه‌چیز خالی کنی. سکوتي پنج دقیقه‌ای و تنظیم دم و بازدم و رسیدن به تنفس آرام، تمرکزت را به بیش‌ترین حد ممکن می‌رساند.

دوچرخه شماره ۸۲۹

  • حواس‌پرتی ممنوع

           حتی شما موبایل عزيز!

عوامل حواس‌پرتی را به پایین‌ترین حد ممکن برسان. هنگام درس‌خواندن، پخش موسیقی در پس‌زمینه ممکن است به بعضی‌ها تمرکز بدهد، اما حواس بعضی‌دیگر را پرت می‌کند.

تلویزیون را خاموش کن یا جایی برو که صدایش کم‌تر بیاید؛ البته این‌کار بدون قطع ارتباط با تکنولوژی و کنار گذاشتن هرنوع ابزار مربوط به آن بی‌فایده است! بله، این شامل کنارگذاشتن موبایل و تبلت هم می‌شود!

 

  • پرواز به فضایی که آبی‌تر است

قبل از آغاز درس‌خواندن، فضا را برای خودت آماده و مناسب کن. یک لباس راحت و سبک بپوش تا احساس خفگی نکنی و بدنت بتواند نفس بکشد (بی‌دلیل نیست که لباس مدیتیشن و یوگا این‌قدر راحت است) و نیز مطمئن شو محل نشستنت کاملاً راحت است.

صندلی و میزت را با جثه و بدنت تنظیم کن؛ اگر به‌خاطر ارتفاع میز و صندلی احساس راحتی نمی‌کنی، صندلی‌ات را جوری تنظیم کن که این مشکل برطرف شود (علاوه بر جَک‌های صندلی، می‌توانی برای رفع مشکل از متکا هم کمک بگیری).

 

  • دقیقاً کِی آماده‌تری؟

بعضی آدم‌ها مغزشان روزها بهتر کار می‌کند و بعضی‌ها ذهنشان در شب آماده‌تر است؛ چون گاهی محیط اطراف آرامشمان را در طول روز برهم می‌زند.

البته منظور این نیست که کل شب را بیدار بمانی و کل روز را هم کار کنی. هفت تا هشت ساعت خوابت را داشته باش و در زمانی که خودت را در آماده‌ترین حالت و شرایط می‌بینی، مطالعه كن.

 

  • زنگ تفريح فراموش نشود ضمناً!

وقتی به بخشی از هدفت رسیدی (مثلاً تمام‌کردن یک فصل از کتاب) به خودت استراحت بده و هر45دقیقه یک‌بار چرخی بزن و بدنت را کش بیاور و کمی نرمش کن. نمی‌گویم ورزشکار شو ولی بدنت باید با ذهنت همکاری کند، نه این‌که به او بدهکار باشد!

در ضمن نوشیدن آب‌میوه و آب کافی را فراموش نکن و از خوردن غذاهای چرب و سنگین دوری کن؛ چون کارایی‌ات را پایین می‌‌‌آورد و خون را برای هضم و گوارش غذا، مستقیماً روانه‌ی معده می‌کند (که در نهایت موجب احساس خواب‌آلودگی می‌شود).

برعکس، غذای سبک سوخت‌وساز بدنت را تا حد مشخصی بالا می‌برد و تو را هوشیار و سرحال نگه می‌دارد. اما مواظب باش ضعف هم نکنی، با شکم گرسنه همه‌چیز شبیه غذاست، حتی مطالب کتاب درسی!

کد خبر 333593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار