همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی قاچاق را همچون خوره توصیف کرد که به جان اقتصاد مقاومتی افتاده است و گفت: با ۲۰ میلیارد دلار قاچاق در سال، اقتصاد مقاومتی صورت نمی‌گیرد.

لاریجانی علی

به گزارش ایرنا، علی لاریجانی در بیست و یكمین همایش سراسری فرماندهان، روسا و مدیران ناجا به مقوله قاچاق در كشور اشاره كرد و گفت: باید برای مبارزه با قاچاق پروژه مهم و دقیقی ساماندهی شود و می‌دانم كه نیروی انتظامی قدرت این كار را دارد به شرط این كه به عنوان یك مساله مهم به آن نگاه كند.

وی ادامه داد: موتور تولید زمانی راه می‌افتد كه جلوی قاچاق گرفته شود و برای جلوگیری از آن باید هزینه كرد.

لاریجانی به بیانات رهبری درباره اقتصاد مقاومتی كه فرمودند امنیت، یك پایه اقتصاد مقاومتی است اشاره كرد و گفت: اگر همه در قبال قانون یكسان نباشند و شرایط قانونی در زمینه‌های مختلف به درستی رعایت نشود و امنیت كاری به وجود نیاید سرمایه‌گذاری صورت نمی‌گیرد، بنابراین خوب است كه شعار اقتصاد مقاومتی، اقدام وعمل در كارتان كه امنیتی است مورد توجه قرار گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این كه در بخش اقتصاد مقاومتی گلوگاهی داریم و آن قاچاق است گفت: قاچاق در كشور ما مثل خوره اقتصاد مقاومتی را از بین می‌برد الان حدود 20 میلیارد دلار در سال قاچاق وارد كشور می‌شود كه با این مقدار اقتصاد مقاومتی صورت نمی‌گیرد.
وی ادامه داد: هیچ كارخانه‌ای نمی تواند با آن رقابت كند. این كه امروز دچار مشكلات در كشور هستیم یك مقدار زیادی از آن مربوط به قاچاق است و تنوع آن هم زیاد شده است.

رئیس مجلس افزود: قاچاق به تولید و به استانداردها لطمه می‌زند. كالاهایی كه وارد می‌شود چه كسی دقت می‌كند كه این‌ها استاندارد هست یا نیست، از خوراكی وارد می‌شود تا پوشاك و لوازم بهداشتی و این معضل بزرگی است.

وی با بیان این كه موتور تولید وقتی راه می‌افتد كه جلوی قاچاق گرفته شود گفت: البته كارهای خردی در مسائل مرزی داریم ولی قاچاق كار خرد نیست و معلوم است كه سیستمی پشت قضیه است بنابراین باید برخورد دقیق شود و نیروی انتظامی قدرت این كار را دارد.

وی گفت: نیروی انتظامی اگر به كمك و اختیارات در این زمینه احتیاج داشته باشد مشكلی نیست همه باید به آن كمك كنیم كه در این زمینه موفق شود باید برای مبارزه با قاچاق كه كاربزرگی است هزینه كنیم.

رئیس مجلس تاكید كرد: این حجم قاچاق در كشور موجب می‌شود كه سرمایه گذاری درست در كشور صورت نگیرد.

وی در ادامه به بیانات روز گذشته (يكشنبه 19 ارديبهشت) رهبری در جمع فرماندهان ناجا اشاره كرد و گفت: بیانات ایشان مجموعه‌ای منسجم و دقیق از منشور حركتی ناجا برای آینده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این كه مساله امنیت چند طبقه دارد گفت: طبقه اول آن مساله امور كلان امنیتی نظیر برخورد با جریانات تروریستی و اشرار است.

لاریجانی طبقه بعدی آن را امنیت اجتماعی عنوان كرد و گفت: ناجا باید به طور جدی به امنیت اجتماعی توجه كند و این مساله را به صورت یك پروژه طراحی و از صفر تا صد آن را مدیریت و اجرا كند.

وی ادامه داد: مردم به صورت روزمره با امنیت اجتماعی مثل سرقت‌، تجاوز به عنف و سایر ناهنجاری‌های اجتماعی سروكار دارند. این پدیده‌ها برای مردم نگرانی‌های زیادی به وجود آورده است. بنابراین باید از تجربه‌های كشورهای دیگر در این زمینه استفاده كرد و این حوادث را در كشور ریشه كن كنیم چرا كه برای مردم و جامعه بار روانی دارد البته اگرچه نیروی انتظامی فعالیت‌های خوبی داشته است ولی باید تلاشش را بیشتر كند.

لاریجانی در ادامه گفت: با یك نگاه كلی به وضعیت كشور از لحاظ امنیتی می‌توان به نقش موثر نیروی انتظامی پی برد.

رئیس مجلس افزود: تصور می‌كنم نیروی انتظامی طی این سال‌ها روند رو به تكاملی داشته است و امروز از فرماندهان قوی برخوردار هستیم.

وی با بیان اینكه نیروی انتظامی امروز بسیار منسجم‌تر و كارآمدتر شده است، گفت: نباید نقش فرماندهان نیروی انتظامی را در این ساماندهی نادیده گرفت، وجود انگیزه و هدف نیروهای مسلح و انتظامی به عنوان یك ركن در این ساماندهی محسوب می‌َشود.

لاریجانی با بیان این كه سردار اشتری یكی از فرماندهان پركار و پرتجربه‌ای است كه فرماندهی نیروی انتظامی را برعهده گرفته است گفت: البته دیگر چهره‌های نیروی انتظامی نیز افرادی باتجربه و حرفه‌ای هستند كه این خود یك نقطه قوت و اتكا برای این نیروست.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه به انضباط رانندگی و كم شدن تصادفات جاده‌ای اشاره كرد و گفت: طی سفرهای خود به كشورهای دیگر تنها یك كشور را دیدم كه شرایط رانندگی در آنجا مانند ایران بود و آن كشور ایتالیاست كه از لحاظ رانندگی بسیار بی‌نظم هستند اما امروز با توجه به زحمات سالیانه نیروی انتظامی موضوع بی‌انضباطی رانندگی بسیار كمتر شده است.

وی عملكرد نیروی انتظامی در بحث كاهش آمار تصادفات و تلفات جانی را نیز بسیار موفق عنوان كرد و گفت: مشكلات ما در زمینه تصادفات مقدار زیادی به خاطر عدم استاندارد بودن راه‌ها و پایین بودن كیفیت خودروها است اما با توجه به این مشكلات باز هم نیروی انتظامی توانست آمار را كاهش دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه نیروی انتظامی در مبارزه با آسیب‌ها نمره خوبی می‌گیرد، افزود: برای یك نهاد یا دستگاه اجرایی یا اداری بسیار مهم است كه پروژه‌هایی را كه برای دستیابی به اهداف خود تعریف كرده است تا انتها پیش ببرد تا بتواند تاثیرگذار باشد.

لاریجانی در ادامه به امنیت كشور و تاثیر نیروی انتظامی در این زمینه اشاره كرد و گفت: نیروی انتظامی در رابطه با ایجاد امنیت در كشور و مبارزه با ضد انقلاب و اشرار منطقه بسیار خوب عمل كرده است.

وی ادامه داد: وضعیت امنیت در كشورمان امروز با وجود این كه در اكثر كشورهای منطقه معضل امنیتی وجود دارد استثنایی است و كشور از یك ثبات امنیتی بالایی برخوردار است.

رئیس مجلس با بیان این كه منطقه از نظر امنیتی دچار بهم ریختگی و آشفتگی شده است گفت: مسائلی از جنس تروریسم و اشرار كه سرخط آنها مشخص است از كجاست. در كل منطقه دچار یك نوع بهم ریختگی امنیتی شده است. جریان‌های تروریستی از یك طرف و دخالت‌های كشورهای منطقه‌ای و بین‌المللی از طرف دیگر - كه آثارش محدود به جغرافیای یك كشور نیست- و این گونه مشكلات امنیتی غالب مرزها را در می‌نوردد و كشورهای دیگر را دچار تخریب می‌كند.

لاریجانی در ادامه به بودجه نیروی انتظامی و نیروهای مسلح اشاره كرد و گفت: ما بودجه قابل توجهی به نیروی انتظامی اضافه كردیم و علاوه بر نیروی انتظامی، بودجه بخش‌های دیگر نیروهای مسلح را كه در مقابل اشرار و ضد انقلاب امنیت كشور را تامین می‌كنند، اضافه كردیم تا كمكی برای انسداد مرزها در مقابله با جریانات تروریستی و برقراری امنیت پایدار در كشور باشد.

وی در مورد معیشت كاركنان ناجا گفت: برای این امر بودجه نسبتا خوبی را در نظر گرفتیم البته باید قبول كرد كه نیروی انتظامی یك نیروی بسیار وسیعی است و كارهای بسیار متنوعی دارد و ماموریت‌های زیادی دارد باید به آن كمك كنیم كه هم سازمانشان تكمیل شود و هم مشكلات معیشتی آنها رفع شود.

کد خبر 333321

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha