همشهری آنلاین: نشریه ارگانی حزب حاکم کمونیست چین روز پنجشنبه در گزارشی با بی‌نتیجه خواندن سفر باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا به عربستان نوشت: او باید با دست خالی این کشور را ترک کند.

گلوبال تایمز در گزارش خود یادآور شد كه روابط آمریكا با عربستان تیره شده و با توجه به بی نتیجه بودن سیاست‌های این كشور در خاورمیانه در چند دهه اخیر، بعید به نظر می‌رسد اوباما بتواند این وضعیت را تغییر دهد.

گزارش حاكی است كه اوباما بزودی از اریكه قدرت در آمریكا كنار می رود و خاورمیانه تحت سیاست های واشنگتن هیچگاه روی آرامش ندیده است و روابط تیره این كشور با عربستان هم به رغم ورود اوباما به ریاض تغییری نخواهد كرد.

گلوبال تایمز می‌نویسد: اوباما با دو مشكل اساسی روبروست از یك سو عربستان از سیاست‌های دولت وی در قبال ایران و توافق هسته ای ناخرسند است و از سوی دیگر افكار خاورمیانه نسبت به آمریكا منفی است.

این گزارش خاطرنشان می كند كه بسیاری بر این باورند ایران یك قدرت فزاینده بخصوص در عرصه اقتصادی در منطقه است و همین كشور می تواند توازن قدرت را در منطقه برهم بزند و البته این به مذاق عربستانی ها اصلا خوش نمی آید.

روزنامه چینی تصریح می كند كه عربستان خود با مشكلات عدیده ای روبروست و سیاست هایش در سوریه و یمن به شدت مورد انتقاد است و از طرف دیگر به نظر می رسد آمریكا دیگر مانند گذشته به خاورمیانه نگاه نمی كند و این منطقه را تا اندازه ای به حال خود رها كرده است.

گلوبال تایمز ادامه می‌دهد: در چنین شرایطی ایران قدرت صعود كننده است. تهران قویا از برنامه های دفاعی موشكی خود حمایت می كند و حاضر نشده تحت فشارهای غرب آن را رها سازد.

نشریه چینی تاكید می كند كه آمریكا برای پایان دادن فوری به درگیری ها علاقه نشان می دهد اما با توجه به شكست سیاست های این كشور در قبال عراق، سوریه و یمن بعید به نظر می رسد كه اوباما بتواند در این منطقه كار خاصی صورت دهد و موفقیتی كسب كند.

اين روزنامه افزوده است كه اوباما بیستم ژانویه سال آینده از قدرت كنار می رود و از او میراث شكست خورده خاورمیانه برجا خواهد ماند و سفر به عربستان جز با شكست به پایان نخواهد رسید.

سفر اوباما به عربستان در حالی انجام شده كه بحران روابط بین دو كشور در خصوص تهدید به انتشار اسناد 28 صفحه ای از سوی واشنگتن در باره دست داشتن ریاض در حملات 11 سپتامبر و تهدید به خارج كردن میلیاردها دلار دارایی از سوی عربستان از آمریكا بالا گرفته است.

کد خبر 331349

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha