باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا که پس از پایان سفرش به انگلیس وارد آلمان شد، در سایه نگرانی از فروپاشی ساختار اتحادیه اروپا امروز با رهبران ۴ قدرت بزرگ اروپایی یعنی کشورهای آلمان، انگلیس، فرانسه و ایتالیا تشکیل جلسه می‌دهد تا شاید بتواند با ارائه پیشنهادهای جدید، ساختار اتحادیه اروپا را حفظ کند و در نقش ناجی اروپایی‌ها ظاهر شود.

اوباما

باراك اوباما طي 8سالي كه قدرت را در دست داشته تلاش كرده سياست خارجي دولتش را حول محور تحولات مربوط به آسيا و قدرت‌گيري چين تعريف كند، اما دستياران او اعلام كرده‌اند كه در اين مدت تحولات اروپا را هم زيرنظر داشته‌اند و جلسه امروز اوباما با آنگلا مركل صدراعظم آلمان، ديويد كامرون نخست‌وزير انگيس، فرانسوا اولاند رئيس‌جمهور فرانسه و متئو رنزي نخست‌وزير ايتاليا، هم براي ابراز نگراني دولت آمريكا نسبت به شرايط موجود در اروپاست.

روزنامه نيويورك تايمز به نقل از همراهان اوباما در اين سفر، رايزني در مورد توافق تجاري جديدي ميان اروپا و آمريكا تحت عنوان «پيمان تجاري و سرمايه‌گذاري ميان-آتلانتيكي»، همكاري‌هاي اطلاعاتي ميان دو طرف، مقابله با روسيه در رابطه با مسئله اوكراين و تلاش براي يافتن راه‌حلي براي پايان دادن به جنگ سوريه مهم‌ترين محورهاي جلسه امروز اوباما و رهبران اروپايي خواهد بود.
پيش از اين صحبت‌هاي اوباما طي روزهاي جمعه و شنبه در لندن در مورد لزوم ماندن انگليس در اتحاديه اروپا و هشدار به مردم اين كشور در مورد تبعات رأي مثبت به خروج از اين اتحاديه، بسياري از انگليسي‌ها را عصباني كرد.

همچنين تعداد زيادي از چهره‌هاي سياسي انگليس مجبور به موضعگيري در مقابل اوباما شدند و صحبت‌هاي او را دخالت در امور داخلي كشورشان خواندند. اوباما در بخشي از سخنانش ضمن ابراز نگراني از شرايط اتحاديه اروپا و احتمال «فروپاشي» آن گفته بود كه خروج انگليس از اتحاديه اروپا، اين كشور را به ته صف مبادلات تجاري با آمريكا خواهد فرستاد؛ گفته‌اي كه بسياري آن را «توهين آميز» تلقي كردند.

اوباما ديروز هم در گفت‌وگويي با روزنامه آلماني زبان «بيلد زتونگ»، بار ديگر اما با ادبياتي متفاوت خواستار باقي ماندن انگليس در اتحاديه اروپا شد. او گفت: «من در جايگاهي نيستم كه به اروپايي‌ها بگويم چطور اروپا را اداره كنند اما وجود يك اروپاي قوي و متحد در نهايت به نفع آمريكاست.»

  • تظاهرات آلماني‌ها عليه اوباما

همانطور كه پيش‌بيني مي‌شد، ديروز در آستانه سفر اوباما به آلمان هزاران نفر در شهر هانوفر در شمال اين كشور عليه او و در اعتراض به گفت‌وگوي‌هاي مربوط به طرح توافق تجارت آزاد ميان آمريكا و اروپا تظاهرات كردند. اين اعتراض‌ها با حضور اوباما و مركل كه براي بازديد از يك نمايشگاه صنعتي در هانوفر حضور داشتند همزمان بود. طبق اعلام پليس آلمان حدود 30هزار نفر در اين تجمع شركت كرده بودند. پيمان تجاري و سرمايه‌گذاري ميان-آتلانتيكي درصورت تصويب، به حذف و كاهش تعرفه‌هاي گمركي و مالياتي ميان آمريكا و اروپا مي‌انجامد. معترضان معتقدند به‌دليل تفاوت ميان ساختار اقتصادي آمريكا و اروپا، اين پيمان در نهايت به ضرر كارگران و صنايع كشورهاي اروپايي تمام خواهد شد.

  • داعش محور مهم مذاكرات

اما غيراز مسائل اقتصادي، موضوع‌هاي امنيتي با محوريت گروه ترويستي داعش يكي از مهم‌ترين موضوع‌هاي جلسه امروز اوباما با سران كشورهاي اروپايي است. شكاف اطلاعاتي در ميان كشورهاي اروپايي كه باعث شده نيروهاي داعش بتوانند طي يك سال گذشته چندين نقطه از اروپا را هدف قرار دهند، هميشه باعث گلايه مقام‌هاي اطلاعاتي آمريكا بوده است. آمريكايي‌ها معتقدند كه ضعف امنيتي در اروپا احتمال هدف قرار گرفتن آمريكا را هم بالا مي‌برد. قرار است موضوع همكاري‌هاي اطلاعاتي در مورد داعش ميان آمريكا و كشورهاي اروپايي در جلسه سران اين كشورها مورد بحث قرار گيرد.

کد خبر 331671

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha