چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه در استان آذربایجان شرقی از ثبت تراز دریاچه ارومیه در بالاترین میزان آن خبر داد.

ثبت بالاترین افزایش تراز دریاچه ارومیه

خلیل ساعی روز سه‌شنبه گفت: در زمان حاضر تراز دریاچه ارومیه به 1270.99 سانتی‌متر رسیده كه نسبت به پایان شهریور سال گذشته با تراز 1270.08 سانتی‌متر به میزان 91 سانتی‌متر و نسبت به ابتدای فروردین امسال 31 سانتی‌متر افزایش نشان می‌دهد.

وی گفت: این در حالی است كه از زمان خشك شدن دریاچه ارومیه تاكنون این تراز برای اولین بار است كه ثبت می‌شود.

ساعی بارندگی‌های اخیر، لایروبی 90 كیلومتر مسیرهای منتهی به دریاچه ارومیه، رهاسازی آب پشت سدها و اتصال زرینه‌رود به سیمینه‌رود را از جمله عوامل و اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه عنوان كرد.

دریاچه ارومیه بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه شور جهان است كه در 19 سال گذشته با بحران شدید كم‌آبی مواجه شد و از پهنه پنج هزار و 700 كیلومتری آن تنها حدود 10 درصد باقی مانده و با تداوم این مشكل هم اكنون در وضع بحرانی قرار گرفته است.

میزان آب موجود در دریاچه ارومیه پیش از وضع بحرانی آن تا 32 میلیارد متر مكعب نیز رسیده بود.

آب این دریاچه بسیار شور است و بیش‌تر از رودخانه‌های زرینه‌رود، سیمینه‌رود، تلخه‌رود، گدار، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می‌شود.

ستاد احیای دریاچه ارومیه از سال گذشته با برنامه‌های اجرایی مدون در راستای تثبیت وضعیت فعلی دریاچه اقدام‌هایی را آغاز كرده است.

طرح احیای دریاچه ارومیه به عنوان بزرگ‌ترین پهنه آبی داخلی كشور و دومین دریاچه شور جهان در دو مرحله تثبیت و احیا انجام می‌شود كه مرحله تثبیت آن سه سال و تا پایان سال آبی آینده برنامه‌ریزی شده و فرایند احیا نیز پس از آن با هدف رسیدن تراز آبی دریاچه به تراز اكولوژیك 1274.1 متری و حجم حدود 14 میلیارد متر مكعبی آغاز می‌شود. 

کد خبر 331266

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha