همشهری آنلاین: نماینده مجری طرح احیای دریاچه ارومیه گفت: در سال آبی جاری (از اول مهر ماه تاکنون) افزون بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب از حوضه آبریز به سطح آبی دریاچه وارد شد.

ورود بیش از ۱.۵ میلیارد مترمکعب آب به دریاچه ارومیه

به گزارش ایرنا، هادی بهادری روز یكشنبه گفت: لایروبی رودخانه‌های زولاچای، نازلوچای، روضه‌چای، شهرچای، باراندوزچای، گادارچای، مهابادچای، سیمینه‌رود و زرینه‌رود و اتصال این دو رودخانه موجب ورود 861 میلیون مترمكعب آب به دریاچه شده كه رقمی قابل توجه به نظر می‌رسد.

وی ادامه داد: در ماه‌های اخیر نیز بیش از 600 میلیون مترمكعب آب از سدهای حوضه آبریز به پهنه اصلی دریاچه ارومیه وارد شده است.

وی اظهاركرد: ورود حجم آب بیش از یك میلیارد و 500 میلیون مترمكعبی به دریاچه ارومیه موجب افزایش پهنه آبی این دریاچه به بیش از دو هزار كیلومتر مربع شده و این در حالی است كه اواخر شهریور ماه سال گذشته پهنه آبی دریاچه ارومیه در حدود 500 كیلومتر مربع بود.

  • افزایش 16 سانتی‌متری سطح تراز دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته

مدیرعامل شركت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی هم در این خصوص گفت: تراز دریاچه ارومیه در آخرین اندازه‌گیری صورت گرفته به 1270.85 متر رسیده كه 16 سانتی‌متر بیش‌تر از سال گذشته است.

كیومرث دانشجو افزود: در حال حاضر تراز آبی دریاچه ارومیه 1270.85 متر است در حالی كه این میزان در زمان مشابه سال گذشته 1270.69 متر بود.

وی اضافه كرد: افزایش دو رقمی تراز آبی دریاچه ارومیه در این موقع از سال در 12 سال گذشته بی‌سابقه بوده و رضایت‌بخش است.

وی با اشاره به تراز 1270.08 متری دریاچه ارومیه در ابتدای سال آبی جاری اظهار كرد: سطح آب دریاچه ارومیه در شش ماه و 20 روز گذشته نزدیك به 80 سانتی‌متر افزایش داشته كه امیدواری‌ها را برای بهبود وضع دریاچه بیش‌تر كرده است.

مدیرعامل شركت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی ادامه داد: در زمان مشابه سال گذشته افزایش تراز نسبت به ابتدای سال آبی، 54 سانتی‌متر بود.

دانشجو گفت: اجرای طرح‌های احیایی و تثبیتی از جمله رهاسازی آب سدها، اجرای طرح اتصال رودخانه زرینه‌رود به سیمینه‌رود و رساندن آب این رودخانه‌ها به بستر آبی دریاچه در سال جاری یكی از عوامل مهم افزایش تراز آبی دریاچه ارومیه بوده است.

وی افزود: میزان بارش نیز در سال جاری روند مناسبی داشته و حدود 100 میلی‌متری نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

در سال آبی جاری از چهار سد مهاباد، بوكان، زولای سلماس و حسنلوی نقده در مجموع 650 میلیون متر مكعب آب به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شده است.

دریاچه ارومیه از 20 سال پیش با روند كاهش میزان آب و سطح تراز رو به رو بوده و در این مدت، سطح آن هفت متر و 41 سانتی‌متر نسبت به حداكثر سطح تراز كاهش یافته است.

تراز این دریاچه در ابتدای سال آبی 94-93 حدود 1270.15 و در ابتدای سال آبی 95-94 حدود 1270.08 متر بود كه نشان از كاهش ناچیز سطح دارد و دریاچه به وضعیت تثبیت رسیده است.

این در حالی است كه در برخی سال‌ها سطح تراز آبی دریاچه ارومیه بیش از یك متر كاهش داشته است.

با روی كار آمدن دولت یازدهم برنامه‌های 26گانه برای احیای این دریاچه تصویب شد و به اجرا درآمد كه نتیجه آن، تثبیت میزان آب دریاچه در دو سال متوالی گذشته است.

کد خبر 330198

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha