سه‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۵:۲۲
۰ نفر

همشهری‌انلاین: باراک اوباما ، رئیس جمهور آمریکا در آستانه دیدار از عربستان سعودی با طرح کنگره که امکان محاکمه مقام‌های سعودی را در برابر دادگاه‌های آمریکا به‌خاطر حمله‌های ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ فراهم می‌کند،‌ مخالفت کرد.

باراك اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به پرسش شبکه سی بی اس نیوز درباره این طرح گفت:« دقیقا، من با این طرح مخالفم .»

این طرح که مورد حمایت دموکرات‌ها و همچنین جمهوری‌خواهان قرار دارد هنوز به رای‌گیری در کنگره گذاشته نشده است اما پیش از این تنش‌های شدیدی را به وجود آورده است.

این موضوع دشوار ممکن است دیدار اوباما از ریاض را پیچیده‌تر کند.

باراک اوباما اعلام کرده است اگر این طرح در کنگره به تصویب برسد ،‌ آن را وتو خواهد کرد.

جاش ارنست ، سخنگوی کاخ سفید نیز تاکید کرد :« نگرانی ما درباره این طرح به تاثیر آن بر روابط با یک کشور خاص ارتباط ندارد،‌ بلکه این نگرانی به یک اصل مهم حقوق بین‌الملل یعنی مصونیت کشورها ارتباط دارد.»

به گزارش خبرگزاري صداو سيما به نقل از فرانس‌پرس،او تاکید کرد:« زیر سوال بردن این اصل ممکن است «در صورتی که دیگر کشورها قانون مشابهی تصویب کنند، خطر قابل توجهی برای آمریکا،‌ شهروندان ما،‌ نظامیان ما و دیپلمات های ما باشد.»

این سخنگو تاکید کرد:« این اصل به کشورها امکان می‌دهد که اختلاف‌هاي خود را به مدد دیپلماسی و نه از طریق دادگاه‌ها حل و فصل کنند.»

باراک اوباما چهارشنبه اول ارديبهشت با ملك سلمان، پادشاه سعودی در ریاض دیدار و پنجشنبه در نشستی با سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس شرکت خواهد کرد.

به نوشته نیویورک تایمز،‌ عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان در دیدار ماه گذشته خود از واشنگتن به نمایندگان آمریکا درباره پیامدهای احتمالا پرهزینه در صورتی که این طرح به تصویب برسد، هشدار داده است.

این روزنامه اعلام کرد الجیر تهدید کرده است حدود 750 میلیارد دلار اوراق بهاء دار و دیگر دارایی های عربستان در آمریکا را به فروش برساند.

در صورتی که این طرح به تصویب برسد ،‌ خانواده‌های قربانیان 11 سپتامبر امکان خواهند یافت که به ویژه دولت عربستان سعودی را برای پرداخت غرامت تحت پیگرد قضایی قرار دهند.

زکریا موسوی ،‌فرانسوی که در ارتباط با ماجراي 11 سپتامبر بازداشت و به بیستمین هواپیما ربا مشهور است در گفت‌وگو با وکلای آمریکایی خود اطمینان داده بود شماری از اعضای خانواده سلطنتی عربستان میلیون ها دلار به القاعده در سال های 1990 کمک کرده‌اند.

سخنی که سفارت عربستان سعودی بلافاصله آن را رد کرد اما بحثی را در واشنگتن در خصوص ضرورت انتشار یک بخش هنوز طبقه‌بندی شده گزارش کمیسیون تحقیق آمریکا درباره 11 سپتامبر به وجود آورد.

این بخش 28 صفحه است که به گفته برخی به نقش احتمالی دولت های خارجی در این حمله‌ها اشاره می کند.

در راهروهای سنا،‌ سناتور جان کورنین از تدوین‌کنندگان این طرح درباره این‌که سعودی ها بتوانند تهدیدهای خود را عملی کنند، ابراز تردید کرد.

او توضیح داد:« من درک نمی کنم چرا آنها موضع دفاعی به خود گرفته‌اند. این طرحی برای هدف قرار دادن دولت سعودی نیست. مگر این‌که چیزی در این 28 صفحه طبقه بندی شده‌ای که آنان از آن می ترسند وجود داشته باشد و ما از آن بی‌اطلاع باشیم.»

کد خبر 331109

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha