«۶۸۱ میلیون دلاری که به نخست‌وزیر مالزی پرداختیم تنها یک هدیه بوده است»؛عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان با گفتن این جمله روز گذشته در یک اقدام بی‌سابقه مجبور شد زیرفشار تحقیقات دادستانی مالزی پرداخت پول به نجیب رزاق را اعتراف کند تا تنها گوشه‌ای از رشوه‌های ریاض برای اهداف سیاسی مشخص شود.

عربستان

دادستاني مالزي كه بررسي فساد مالي نخست‌وزير اين كشور را در دستور كار دارد تحقيقات گسترده‌اي درباره علت و منشا اين پول در حساب شخصي نخست‌وزير مالزي داشته است. وزير امور خارجه عربستان به همين‌خاطر پس از ديدار با نجيب رزاق در حاشيه نشست سازمان همكاري اسلامي در استانبول اعلام كرد كه اين پول يك «هديه محض» از سوي عربستان بوده و مقام‌هاي اين كشور هيچ توقعي از مالزي در اين مقابل نداشته‌اند.

وزير امورخارجه عربستان همچنين به گزارش خبرنگار گاردين بدون آنكه بگويد چه‌كسي و چرا اين هديه عجيب را داده است، گفت: از لحاظ ما پرونده اين ماجرا بسته شده است. اين در حالي است كه الجبير در يك تناقض آشكار در‌ماه فوريه در گفت‌و‌گو با نيويورك‌تايمز گفته بود كه پول پرداختي به نخست‌وزير مالزي براي سرمايه‌گذاري در اين كشور بوده است.

هنوز مشخص نيست كه چطور كشوري مانند عربستان مي‌تواند هديه‌اي به مبلغ هنگفت 681ميليون دلار به ارشدترين مقام دولت يك كشور پرداخت كند و هيچ توقعي در مقابل اين مبلغ نداشته باشد. پس ازانتشار گزارش‌هايي درباره اينكه مبلغ 681ميليون دلار كمي قبل از انتخابات سال 2013از صندوق توسعه مالزي به‌حساب شخصي نجيب رزاق واريز شده است، او به فساد مالي متهم شد اما رزاق اين مبلغ پول را يك هديه خواند.

  • از شوراي امنيت تا ساعت‌هاي رولكس

عربستان اما در اين نوع پرداخت‌هاي مخفيانه و رشوه‌دادن به كشورهاي ديگر براي رسيدن به هدف‌هاي خود پرونده‌اي قطور دارد. روزنامه السفير لبنان به‌تازگي در گزارشي اعلام كرد كه مقام‌هاي رياض در تلاش بوده‌اند تا با پرداخت پول به اعضاي شوراي امنيت نام «حزب‌الله» را در فهرست سازمان‌هاي تروريستي اين شورا قرار دهند. عربستان با همين ديپلماسي رشوه اقدام به تروريستي ناميدن حزب‌الله در اتحاديه عرب، شوراي همكاري خليج‌فارس تا همكاري اسلامي كرده تا از اين طريق جنگ خود عليه حزب الله را تكميل كند. در شوراي امنيت اما ابزار رشوه دادن عربستان كارساز نبوده و گزارش‌ها نشان مي‌‌دهد كه اين تلاش عربستان براي ولخرجي، به‌دليل مخالفت روسيه و چين و همچنين بي‌توجهي آمريكا شكست خورده است.

همچنين همزمان با سفر سلمان بن عبدالعزيز به مصر ايمن نور، از سياستمداران ارشد مصر و نامزد سابق رياست‌جمهوري اين كشور اسنادي را منتشر كرد كه از هديه دادن ساعت‌هاي گران قيمت رولكس به مقام‌هاي ارشد مصر ازجمله عبدالفتاح السيسي، رئيس‌جمهور مصر خبر مي‌داد. براساس اسنادي كه از سفارت عربستان در قاهره افشا شده السيسي ساعتي به قيمتي بيش از 300هزار دلار، رئيس پارلمان مصر ساعتي به قيمت 190هزار دلار و 508نماينده مرد پارلمان هدايايي با قيمت كمتر دريافت كرده‌اند. اين در حالي است كه نهادهاي بين‌المللي اقتصادي اعلام كردند كه كسري بودجه دولت عربستان سعودي در سال ۲۰۱۵ به رقم بي‌سابقه ۳۶۷ ميليارد ريال سعودي، معادل ۹۸ ميليارد دلار رسيده است. عربستان با ولخرجي‌هاي مقام‌هاي اين كشور بي‌سابقه‌ترين بحران اقتصادي خود را تجربه مي‌كند.

  • دوپينگ انگليسي براي كرسي شوراي حقوق بشر

در سال 2013رسيدن كرسي شوراي حقوق بشر به عربستان سعودي باعث تعجب خيلي‌ها شد اما پس از مدتي افشا شده كه مقام‌هاي رياض با پرونده‌اي قطور در نقض حقوق بشر تنها به وسيله تباني با لندن و پرداخت رشوه به انگليس توانسته‌اند اين كرسي را به‌دست آورند. سايت ويكي‌ليكس كه تاكنون بارها اسناد معتبري از پشت پرده فعاليت دولت‌ها منتشر كرده اسناد جديدي را فاش ساخت كه نشان مي‌داد عربستان و انگليس در سال 2013توافق محرمانه‌اي داشته‌اند تا براساس آن هر دو كشور بتوانند كرسي‌هاي شوراي حقوق بشر سازمان ملل را به‌دست آورند.

در نامه‌هاي محرمانه‌اي كه مربوط به پيش از راي‌گيري شوراي حقوق بشر است اين دو كشور به حمايت از يكديگر متعهد شده‌اند. در يكي از اين اسناد آمده است: براساس توافق صورت گرفته، 2كشور متعهد شده‌اند كه عربستان از نامزدي انگليس براي عضويت در اين شورا و در عوض لندن از نامزدي رياض حمايت ‌كند. همچنين براساس سند ديگري كه ويكي‌ليكس منتشر كرده، دولت عربستان 100هزار دلار به لندن تحت عنوان هزينه كمپين به‌دست‌آوردن كرسي شوراي حقوق بشر رشوه پرداخت كرده است.

اين تعجب و حيرت جهاني به اين خاطر بود كه نقض حقوق بشر در عربستان بارها مورد انتقاد شديد نهادهاي بين‌المللي مانند عفو بين‌الملل و ديده‌بان حقوق بشر قرار گرفته است. پرونده عربستان در حقوق بشر آنقدر قطور و سياه است كه در دوره‌اي گروهي از رسانه‌هاي عربي در كمپيني خواستار ثبت نام اين كشور در كتاب ركوردهاي گينس شدند. آلن هوگارث، از مقام‌هاي عفو بين‌الملل در گفت‌و‌گو با راشاتودي در اين رابطه گفت كه تباني انگليس با عربستان، سيلي لندن به‌صورت حقوق بشر به‌حساب مي‌آيد.

کد خبر 330631

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha