همشهری آنلاین: نیویورک تایمز نوشت: عربستان به آمریکا هشدار داده که اگر لایحه‌ای در کنگره این کشور عربستان سعودی را از مسئولان حمله‌های تروریستی ۱۱ سپتامبر معرفی کند، چند صد میلیارد دلار دارایی‌های خود در آمریکا را خواهد فروخت.

بالا گرفتن تنش میان عربستان و آمریکا | هشدار ریاض در باره فروش دارایی‌هایش در آمریکا

به گزارش دويجه وله، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز می‌نویسد که عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، ماه گذشته حین سفرش به واشنگتن پیامی را به طور شخصی از سوی پادشاه این کشور به دولت اوباما و قانونگذاران آمریکا منتقل کرده است. در این پیام گفته شده که اگر کنگره آمریکا لایحه‌ای مبنی بر نقش داشتن عربستان در حمله‌های تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در آمریکا را تصویب کند، عربستان خود را مجبور خواهد دید ۷۵۰ میلیارد دلار دارایی خود در آمریکا را، پیش از اینکه این دارایی‌ها مسدود شود، به فروش برساند.

به گزارش "نیویورک تایمز"، تهدید عربستان موضوع بحث‌هایی فشرده میان قانون‌گذاران، دولت اوباما و پنتاگون بوده است. عربستان از مهم‌ترین متحدان آمریکا در منطقه خاورمیانه است.
چند کارشناس اقتصادی گفته‌اند تردید دارند که عربستان این تهدید خود را عملی کند. چون به گفته این کارشناسان چنین تصمیمی موجب خواهد شد که اقتصاد این کشور آسیب جدی ببیند. به عقیده کارشناسان این تهدید نشان دهنده بالا گرفتن تنش میان آمریکا وعربستان است.

لایحه‌ یاد شده مورد حمایت نمایندگان هر دو حزب دمکرات و جمهوریخواه آمریکا در کنگره این کشور است، اما دولت آمریکا به نمایندگان کنگره نسبت به پیامدهای دیپلماتیک و اقتصادی تصویب چنین لایحه‌ای هشدار داده‌است.

اگر این لایحه در کنگره تصویب شود و به تصویب رئیس جمهور آمریکا نیز برسد به معنای آن خواهد بود که راه برای بررسی نقش عربستان و اجبار این کشور به پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان حمله‌های ۱۱ سپتامبر باز خواهد شد.

دولت اوباما با این استدلال که تصویب لایحه یاد شده موجب ایجاد مشکلاتی در منطقه خاورمیانه برای آمریکا خواهد شد با آن مخالفت کرده، این در حالی است که برخی نمایندگان کنگره آمریکا و خانواده‌های قربانیان حمله‌های تروریستی ۱۱ سپتامبر معتقدند که دولت اوباما به طور مداوم از عربستان پشتیبانی می‌کند و جلوی تلاش ‌آنها را برای دانستن حقیقت در مورد نقشی که آنها معتقدند عربستان داشته می‌گیرد.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، چهارشنبه (۲۰ آوریل / اول اردیبهشت) به ریاض سفر می‌کند. قرار است او با پادشاه عربستان دیدار کند. روشن نیست که موضوع لایحه مربوط به یازدهم سپتامبر در دستور کار این دیدار باشد.

مقامات عربستان سعودی همواره این اتهام را که نقشی در حمله‌های تروریستی در نیویورک داشته‌اند رد کرده‌اند. خانواده‌های قربانیان حمله‌های تروریستی ۱۱ سپتامبر به دادگاه شکایت برده و درخواست کرده‌اند که خانواده سلطنتی عربستان و بانک‌های سعودی به دلیل حمایت مالی عربستان از تروریست‌ها مجازات شوند، اما شکایت آنها به جایی نرسیده، چون مطابق قانونی مصوبه سال ۱۹۷۶ خانواده سلطنتی سعودی مشمول مصونیت قضایی در آمریکا هستند.

ماه گذشته دادگاهی در نیویورک که شکایت خانواده‌های قربانیان حمله‌های ۱۱ سپتامبر را بررسی می‌کرد دولت ایران را به پرداخت ۱۰ و نیم میلیارد دلار غرامت به بازماندگان و چند شرکت بیمه محکوم کرد. قاضی دادگاه گفته بود که دفاع ایران در این پرونده شکست خورده چون دلایل کافی برای عدم شرکت در این حمله‌ها ارائه نکرده است. ایران حکم اعلام شده را "مضحک" خوانده است.

به گزارش رسانه‌ها، شاکیان این پرونده ممکن است برای دریافت غرامت به دارایی‌های بلوکه شده ایران در آمریکا مراجعه کنند.

کد خبر 330920

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha